Goede ideeën hebben vaak twee dingen gemeen. Ze zijn a) simpel en b) anderen zullen denken: ‘Verdraaid, waarom hebben wij dat niet bedacht?’ Dus toen Manhart de motor uit de BMW M4 in hun MH2 630 lepelde, was dat a) qua idee niet zo ingewikkeld en b) riep er iemand in München iets wat je zelf mag bedenken. Ja, daar mogen wat Duitse krachttermen bij zitten.
Volgens zeer hardnekkige geruchten krijgt de aankomende BMW M2 Competition dan nu eindelijk dezelfde motor als de BMW M4. Intimi noemen de motor met twee turbo’s S55. De huidige M2 heeft de N55-motor, met een enkele turbo. BMW Australië zette de productpagina van de BMW M2 Competition te vroeg online, waarbij een aantal gegevens lekte. De foto’s lekten ook.
Welke gegevens?
Het vermogen is in de BMW M2 Competition 411 pk – in de BMW M4 is dit 431 pk. Het koppel van 550 Nm is in beide gevallen exact hetzelfde en ook de toerenbegrenzer doet in beide auto’s bij 7.600 tpm waarvoor ie betaald wordt. De BMW M4 sprint in 4,1 seconden naar de 100 km/u, de M2 doet dit in 4,2 seconden. Het bewijs spreekt voor zichzelf.
Waarom een andere motor?
Een andere motor in de BMW M2 Competition hangen klinkt als een ingrijpende actie voor 40 pk en 50 Nm meer. Met een kleine software-aanpassing komt je er ook wel. De beweegredenen zijn nog eventjes onbekend. Wellicht dat het te maken heeft met de nieuwe Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Ze hebben bij BMW de M4 net uitgerust met een nieuw partikelfilter in het uitlaatsysteem, waardoor de uitstoot in orde is. Wellicht kost het te veel om dezelfde ingreep ook nog voor de N55 te doen. De BMW M3 sneuvelde om deze reden. Maar dat is puur giswerk.
Kleven er nadelen aan het M4-blok? Volgens het internet klinkt de N55 beter dan de S55, waarschijnlijk omdat de tweede turbo het geluid van de S55 dempt.
Reacties