Een autohersteller kent haast geen grotere tegenpool dan een demontagebedrijf. Waar de ene zorgt dat de auto er weer jaren tegenaan kan, zorgt de andere ervoor dat hij nooit meer de weg zal betreden. Als jouw auto zijn leeftijd nog meer begint te tonen dan een beroemdheid die zijn botox-shot miste, kun je voor een van de twee kiezen. Nu is er ook een derde keuze.

Krowrx zit tussen demontage en herstel in. Alles wat niet direct bijdraagt aan het vooruit, achteruit, linksom en rechtsom gaan, sloopt Krowrx van de auto af. Met deuren kun je niet sturen, dus die verdwijnen. Een dak? Onnodig gewicht. Met een voorruit kun je niet vooruit, dus die mag ook weg.

Kooi voor stevigheid

Om te zorgen dat het overblijfsel van een auto niet in elkaar zakt als een velletje aluminiumfolie, last het bedrijf een rolkooi op het overgebleven stuk metaal. Ook wel een exoskelet genoemd. Zo maakt het bedrijf een super lichtgewicht racemonster van welke auto dan ook. Grof genomen betekent de liposuctie een gewichtsafname van 40 procent. Je laat al snel meer dan 400 kilo achter op de werkplaatsvloer van het bedrijf.

De metamorfose duurt zo’n 4 tot 6 weken. Populaire auto’s om te verknippen zijn Mazda MX-5’jes en diverse Honda’s. Bij een Honda Integra is het nieuwe gewicht ongeveer 550 kilo. Met een Honda B18-motor zit je al snel rond de 200 pk. Dat is een betere pk-gewichtsverhouding dan de nieuwe Porsche 911 GT3! Wat het kost verschilt van project tot project. Oh, en je moet wel even naar Amerika. Of je doet het gewoon zelf, net als met deze MX-5 van De Grote Beurt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)