
In Nederland is tanken heel overzichtelijk. Je hebt dure en goedkope benzine, waarbij de dure benzine (meestal) geen ethanol bevat. In Duitsland is het benzinebuffet al wat uitgebreider met Euro 95 zonder ethanol en in sommige gevallen hebben ze zelfs Euro 102 – vaak racebenzine genoemd. Nu is er een nieuw soort benzine bijgekomen: KlimaBenzin95. Jij mag deze nieuwe benzine gewoon in jouw huidige auto gooien, maar daar betaal je wel flink voor.
KlimaBenzin95 is eigenlijk een merknaam. Het is een synthetische brandstof. De benzine is een stuk duurzamer dan normale benzine, want het is voor 95 procent petroleumvrij. Volgens de aanbieder produceert de benzine 90 procent minder CO2-uitstoot dan benzine van olie. Zo kun je dus met één tankbeurt je bestaande auto een stuk groener maken zonder een nieuwe auto te kopen. De 95 in de naam van de benzine staat voor het octaangetal, dat 95 is net als bij de benzine die je normaal tankt.
Kan ik KlimaBenzin95 tanken in Duitsland?
De brandstof is gemaakt voor bestaande benzineauto’s en de prestaties moeten hetzelfde zijn als E10. Jij kunt met jouw benzineauto dus gewoon KlimaBenzin95 tanken. Je kunt het ook mengen met de brandstof die al in je tank zit. Het is dus niet zoals bij E85 in Frankrijk dat je auto speciaal omgebouwd moet worden om op de duurzame benzine te lopen. Het enige nadeel is dat de nieuwe synthetische benzine aardig aan de prijs is.
Wat kost de KlimaBenzin per liter?
Momenteel is er één tankstation in het Duitse Kirchweyhe die het spul aanbiedt. Daar kost het momenteel 2,29 euro per liter. Dat is fors aan de prijs, want een litertje normale E10 kost daar 1,72 euro per liter. Je betaalt dus 50 cent extra per liter. Dat is nu: met één tankstation zal er nog weinig schaalvoordeel zijn. En er is nog iets belangrijks: in Duitsland wordt de CO2-taks elk jaar hoger. Met een beetje geluk geldt de taks straks niet voor deze benzine, wat eventueel een prijsvoordeel kan opleveren.
Lees ook: Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?
Waar wordt de duurzame benzine nou eigenlijk van gemaakt?
Bijna vergeten. De synthetische benzine wordt gemaakt van methanol. Tuners willen nog weleens methanol-injectie op een auto bouwen voor een korte boost, maar in dit geval is het spul omgezet naar benzine. De methanol is in dit geval een bijproduct van papierproductie. Hopelijk kunnen ze de prijs nog iets omlaag krijgen, want het zou natuurlijk geniaal zijn als we (in ieder geval als tussenoplossing) het huidige wagenpark zo eenvoudig kunnen verduurzamen.
Das juist
Ze zijn niet best
Weg met die wagens
Laten we eerlijk zijn, ongeacht wat voor brandstof/elektrische motoren het voertuigen ook heeft, worden alleen in begin lekker gemaakt door de overheid en later kunnen we weer de hoofdprijs voor betalen.
Dit is nog nooit anders geweest, ook in andere sectoren op werkgebied bv.
Visserij, landbouw auto,s, oldtimers, zonnepanelen en ga zo maar door.
De overheid maakt zich zelf stuk, en de bevolking leid eronder die mogen weer ophoesten.
Kijk nu alleen maar naar het roken, ze lopen weer heel wat geld mis.
Dus gaan ze weer op wat anders verzinnen, want terugdraaien daar denken ze aan.
Neem de zorg zelfde verhaal, ze kijken te veel naar Amerika, nu is onze zorg ook kloten geworden, ik wil niet zeggen dat vroeger altijd beter was.
Neem het openbaar vervoer dat hadden ze zelf moeten blijven beheren, is nu gewoon ruk geworden.
Heel veel lijnen bestaan niet meer en erg duur geworden.
Je wordt wel verplicht om een auto te nemen.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Nog eentje dan, de scholen het zelfde verhaal.
Onze scholen stonden voorheen erg hoog in Europa nu niet meer erg laag momenteel in de lijsten van Europa.
Als ze openbaar vervoer beter hadden gemaakt en goedkoper dan waren nog heel veel meer mensen met het openbaar vervoer gegaan, maar dan loopt de overheid weer extra centen mis omdat minder auto,s op de weg komen dus minder brandstof.
Tja rekenen maar uit, dus overheid doet overal afstand van om meer centen binnen te krijgen.
Overheid en de hogere heren en de dames zijn alleen om zich zelf te verrijken.
En om nog meer macht te krijgen over de bevolking.
Asielzoekers laten daar ook niet over hebben is alleen maar centen kwestie.
Ja natuurlijk zijn ook echt asielzoekers, maar groot deel gelukzoekers.
En over de brandstof het volledige synthetische heeft één voordeel, het verouderingsproces die is erbij niet erg lang houdbaar, zoals het brandstof van tegenwoordig dat begint al met drie maanden het verouderingsproces, daarvoor een halfjaar en daarvoor ca anderhalf jaar en daarvoor ca drie jaar de oude brandstof van vroeger.
Natuurlijk hoe het bewaard wordt.
Tegenwoordig moeten de motoren steeds aan strengere milieu eisen voldoen, daarom zijn ze met brandstof aan de gang gegaan, mede omdat veel voertuigen van tegenwoordig kunststof brandstoftanks hebben, dus geen aantasting in de brandstoftanks.
Motorfiets worden tegenwoordig ook meer van kunststof tanks gemaakt of aluminium.
Maar ja, dan de rest de motorblok zelf en toebehoren.
Die kunnen wel onder leiden tegenwoordig gaat het goed, maar toch.
Dan wordt gepraat over e10 en e5 ofwel 91/95 en 98.
Of 102 race brandstof en hoger.
Wat is nu raadzaam e10 ofwel 91/95 geen probleem voor de meeste motorblokken mist je regelmatig rijd en niet overdreven zwaar belast.
Oudere motorblokken e5 ofwel 98 raadzaam om af en toe op te laten rijden als de oudere motorblokken eventueel ook e10 in mag.
En sowieso die geen e10 mogen alleen op e5.
Voor prestaties te leveren van vermogen bv caravan trekken lekker warm weer advies e5 je motorblok blijft koeler en betere prestaties.
Hogere octaangetal bv 102 en hoger is af te raden alleen voor race doeleinde je motorblok moet daarvoor afgesteld worden in meeste gevallen, volgende probleem je motorblok kan misschien niet goed op de ideale temperatuur komen, waardoor extra slijtage van kan voorkomen en zeker bij de moderne motoren met alle elektronica.
Zoals je merkt praat ik alleen over motorblokken van voertuigen algemeen dan over brandstof motoren
Motorfiets Raad ik aan alleen 98 of e5 te tanken ook bij de nieuwe motorfiets, dat heeft alles te maken met prestaties van de motorblokken en de koeling van de motorblokken bij motorfietsen ook al kan die op e10 rijden.
Hoe hoger het octaangetal van vroeger hoe zuiniger dat de motorblok kan rijden bij de zelfde omstandigheden als bij 91/95 .
En bij e5 en e10 hoe langer het getal.
En dan hebben we nog Aspen 4 en 2 tact.
Dan komen we toch bij de Duitse brandstof uit, zoals ik zo’n beetje lees is dat met Aspen 4 t te vergelijken, het volledige synthetische brandstof dat is Aspen dus ook zowel Aspen 2 en 4t , Aspen 4 t kun je ook gewoon in je tank doen vergelijkbaar met 98 of e5.
Maar doe dat niet bij kleine grond machines motoren en bosmaaiers bv en kleine benzine aggregaten eenmaal op Aspen op Aspen laten niet switchen met mengsmering ( Aspen 2t) of euro (Aspen 4 t).
Problemen motoren gaan daar dus wel stuk.
En vooral met Aspen 2t ofwel mengsmering motoren.
Dan hebben nog motor mix van stilh Tja dat is weer op basis van gewone brandstof en deel synthetische die is ca anderhalf jaar houdbaar daarna begint verouderingsproces.
Is natuurlijk allemaal afhankelijk van bepaalde factoren hoe men bewaard en omstandigheden.
Dit is even over brandstof gebeuren voor de gene die dit nog niet wisten.
Oja en diesels ook daar heb je nog Aspen van Aspen d.
Daar heb ik me verder niet in verdiept omdat ik daar weinig mee te maken heb op mijn werk.
Aspen diesel.
En Wees is eerlijk zijn we in al die jaren nou echt voor op uitgegaan met brandstof motoren in sommige gevallen wel.
Maar in brandstof verbruik valt erg tegen, ik zelf had wel meer van verwacht dat de motoren veel zuiniger zouden zijn tegenwoordig.
De verschillen zijn nihil in het algemeen genomen, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat had je vroeger ook.
Kleine herstel tekst fout bij,
En over de brandstof het volledige synthetische heeft één voordeel, het verouderingsproces die is erg lang houdbaar, zoals het…
verouderingsproces die is– (erbij niet)– erg lang ho….
Foutje bedankt 😉
denk dat iedereen dezelde natuurkundige fout maakt om een voertuig van a naar b te krijgen heb je een kracht nodig .De nieuwe suto’s moeten steeds schoner zijn waardoor eigenlijk het brandstof verbruik stijgt en je nagenoeg op het zelfde verbruik terechtkomt al is de uitstoot minder.
Ach met jullie elektrische rommel bakken die zomaar in de brand vliegen of beter nog ontploffen.
En boten vol van die Rommel die spontaan ontbranden.
Echt rommel en het is ook helemaal niet milieu vriendelijk.
Er staan genoeg bewijzen op YouTube en reportages van Mensen die elke dag het leven laten in Indonesië om jullie schoemel baterijjen te produceren.
Echt een schande van het gespuis dat met hun geld 💰 steeds nieuwe technieken door ons strot wil rammen en zelf rijden ze nog met fossiele brandstoffen.
Niet alleen dat. De productie van zo’n accupakket is zo onzuinig. De productie van 1 Tesla accupakket produceert evenveel uitstoot als een kleine auto vanaf productie tot sloop.
Gaat het voor de rest goed Carl?
We hebben het allemaal over co 2 uitstoot
Hoeveel vliegtuigen gaan er per dag omhoog en naar beneden
Als ze eerst de Europese vluchten gaan verbieden je kunt ook met de sneltrein door Europa
Dat zijn de groot verbruikers maar daar praat niemand over
Ik kan zo een electriece bak niet betalen als alleenstaande hard werkende moeder
Brenda ik ook niet hoor als werkende huis vader met 2 opgroeiende tieners.
Rij eens richting Düsseldorf, daar begint de milieuzone pal naast het vliegveld.
Niet best allemaal.
Beste lezer, ik betaal hier in de buurt 35 cent per liter. Jij ook?
En rijd gemakkelijk door Europa buiten de vakanties om waar ik maximaal 65 cent per liter betaal. Jij ook?
Ik heb een Renault en laadt bij Tesla. (1 liter = 1,5 kw) Jij ook?
Dat is mooi bullshit.
Een tesla s gebruikt 17 tot 18 kw per 100km.
Een fatsoenlijke benzineauto haalt het met 5 liter.
Jij moet dus 3,5x 65 cent afrekenen bij die snellader voor die zelfde kilometers als een normale benzine auto kan.
Ik rijd elektrisch, maar kom alsjeblieft niet aan dat je verbruik ook maar in de buurt van 1 op 1 vergelijking kan stellen
Ach met jullie elektrische rommel bakken die zomaar in de brand vliegen of beter nog ontploffen.
En boten vol van die Rommel die spontaan ontbranden.
Echt rommel en het is ook helemaal niet milieu vriendelijk.
Er staan genoeg bewijzen op YouTube en reportages van Mensen die elke dag het leven laten in Indonesië om jullie schoemel baterijjen te produceren.
Echt een schande van het linkse gespuis dat met hun geld 💰 steeds nieuwe technieken door ons strot wil rammen en zelf rijden ze nog met fossiele brandstoffen.
Leuke berekening. Ik heb een Renault, prijs per kwh in de buurt is 76 cent. Langs de snelweg 80. De auto is inderdaad zuinig, bij 20 graden en droog weer. Tot het nst wordt, de airco of verwarming aan moet oid. Elektrisch rijden is vaak niet goedkoper.
Het is inmiddels wel bewezen dat ev’s vele malen vervuilender zijn dan brandstof auto’s. Denk aan de extra remstof die ev’s produceren, denk aan de lithium en cobalt die in de batterijen zitten die door zeer jonge kinderen gewonnen worden. En deze kinderen niet ouder worden dan een jaar of 16 a 17. Dus ev’s is pure bullshit storten!!
Ik rij in een Mustang Mach-E. Jaja, discussie over “geen echte mustang” gaan we niet voeren. Verbruiksmeter geeft soms 10kwh/100km aan. Dat is op de binnenwegen, niet harder dan 70, rustig optrekken, volledig regeneratief remmen en airco uit. Rij ik ’s avonds met 135km/u op de cruise control en de airco aan dan doe ik 27kwh op 100km. Maar goed laden doe ik gratis op de zaak (is ook een auto vd zaak) en anders bij mij in de wijk. Vandaag gekeken, €0,44 per kwh. Rij ik rustig dan rij ik dus voor €4,50 100km binnendoor. Knappe benzinewagen die met Nederlandse benzine dat haalt. En dan vergelijkbaar met de grootte van een Mach-E. Die bestaan niet. Ga je trappen op de snelweg dan wordt het verschil nihil.
Electric blijft ruk en ik kan het weten. Heb hem inmiddels verkocht!
Kletsen over auto vd zaak en kwh wat n onzin. Navotop lost files op, ook zo een kul verhaal. De werkelijke file oplossing is al jaren geleden ingezet. De elektrische auto is onbetaalbaar en net zo vervuilend als benzine (produktie en afvalverwerking meegerekend). Voor Jan met de Pet is het binnen enkele jaren einde verhaal auto rijden. Resultaat minder files en minder vervuilde brandstof gebruikt. Heb zelf geen Pet.
Gaat het goed met je Epo? Er zit namelijk 0,0 kul in mijn verhaal. Ik promoot geen elektisch rijden, ik schiet het niet af, ik geef alleen de feiten weer. Gesproken uit ervaring. Blijf voldoende drinken met dit weer hè. Groetjes.
Ingewikkeld weer, nog meer keuze. Gewoon lekker laden en gaan.
Nu, nee hoor gewoon lekker op benzine rijden of op diesel al die elektrische rommel.
Net werk over belast, geen nieuwe aansluitingen voor woonhuizen of bedrijven en als je met je elektrische auto je caravan of boot met meer dan 1000 km, dan heb je echt een probleem!
Ethanol is al niet goed voor je auto waarom zou methanol dat dan wel zijn ?
Ik tank al met opzet E5 omdat daar zo goed als geen Ethanol inzit.
Duidelijk het artikel niet gelezen of begrepen. Er staat dat de methanol omgezet is naar bezine, er komt dus geen methanol in je tank
Gewoon Shell V-power das het beste. De motor loopt daar ook beter op. En het trekt geen vocht aan zoals de ethanol in de e10
Waarom wordt beweerd dat deze brandstof minder CO2 uitstoot heeft niets te maken met de lokale uitstoot door de voertuigen die deze brandstof gebruiken, maar met de productie-methode.
Omdat deze gemaakt wordt van ‘natuurlijke producten’ is de stelling dat deze eerst al de CO2 uit de lucht heeft gehaald. De CO2 die uit jouw auto komt is dus pas kort geleden nog uit de natuur gehaald en ‘geef je nu weer terug’.
Dat vinden we ‘klimaatneutraal’, maar op lokaal niveau is het met de uitstoot natuurlijk net zo’n ellende als met benzine.
Maar het CO2 emissie probleem is helemaal geen lokaal probleem maar een globaal probleem. Dus de stelling van Wijsneus is echt niet wijs.
Co2 is vooral een probleem in de gebieden waar weinig groen is en veel mensen wonen. De groeistof vormt dan een overschot (spreekwoordelijk want het is amper te meten).
Wijsneus heeft zeker wel een punt dat klimaatneutraal geen correcte term is voor dit product, maar zo hebben we wel meer leuke woorden zoals milieuvriendelijk (elke ochtend het milieu even groeten) en racisme (terwijl er slechts één mensenras is).
U praat over problemen die überhaupt niet bestaan.
Wat een tegenstrijdigheden moet je niet vragen wat die Europese overheid ons allemaal voor onzin ons proberen wijs te maken… Zonder Co2 geen natuur en bomen en bossen… Want die leven daar van.. Ik met mijn bezineslurper zorg er tenminste voor dat bossen en parken blijven bestaan… Wie zijn nu die natuur barbaren al die klimaat en anti verbrandingsmotoren activisten natuurlijk.!! STOP EV’s en blijf maar met je benzine en diesel auto rijden onze natuur heeft Co2 nodig om te kunnen leven..!!!
We hebben het allemaal over co 2 uitstoot
Hoeveel vliegtuigen gaan er per dag omhooggevallen en naar beneden
Als ze eerst de Europese vluchten gaan verbieden je kunt ook met de sneltrein door Europa
Dat zijn de groot verbruikers maar daar praat niemand over
Ik kan zo een electriece bak niet betalen als alleenstaande hard werkende moeder
Wat een tegenstrijdigheden moet je niet vragen wat die Europese overheid ons allemaal voor onzin ons proberen wijs te maken… Zonder Co2 geen natuur en bomen en bossen… Want die leven daar van.. Ik met mijn bezineslurper zorg er tenminste voor dat bossen en parken blijven bestaan… Wie zijn nu die natuur barbaren al die klimaat en anti verbrandingsmotoren activisten natuurlijk.!! STOP EV’s en blijf maar met je benzine en diesel auto rijden onze natuur heeft Co2 nodig om te kunnen leven..!!! 8u
Ja precies, maar gaan we dan ook minder milieu en wegenbelasting betalen? Omdat we dan duurzaam tanken 😂
Heel dat klimaatverhaal is natuurlijk één grote zwendel en onzin. Mocht je er toch stug in blijven geloven, dan zijn de EV’s nu ook niet meer nodig.
Aangifte jegens laster staat genoteerd. Stelselmatig zaken als ‘zwendel’ omschrijven is een valse beschuldiging, die schadelijk is voor de betrokken personen en organisaties.
Maar zwendel is het wel!
Jezelf voordoen als de politie is ook strafbaar. En daarvoor hoeft meestal geen dik dossier te worden opgebouwd voordat het kans maakt in de rechtbank.
Tevens vanuit wetenschappelijk oogpunt is er niks zo ergerlijk als wanneer mensen niet begrijpen dat wetenschap niet 100% en over vrijwel ieder onderwerp nog volop discussie is.
Het is simpelweg de beste conclusie.
Mooie ontwikkeling. Daarmee is de ICE in 1 klap schoner qua CO2 dan EV’s die via het net geladen worden.
Als ze ook nog 98 aanbieden, dan stap ik direct over. Die meerprijs heb ik er wel voor over.
Vrooeeeem is leuker dan Ieeeeeeee. 😉
Want jij denkt dat een benzine-equivalent gemaakt van methanol geen CO2 uitstoot?
Wel eens naar de structuurformule van Methanol gekeken?
De molecuulformule is CH3OH.
Waar denk je dat de energie bij het verbranden vooral vandaan komt?
En wat denk je dat er overblijft?
Ik zal helpen: CO2 en H2O, bij een ideale verbranding.
Wat je hiermee wint is het minder winnen van aardolie.
En daar ging het om.
Die methanol wordt toch wel geproduceerd en daar moet je sowieso -iets- mee en dat wist je zelf ook wel.
Dus wederom; Vrooeeeem. ;P
Nou Martin, die oplossing is er al! Zoals een octaan booster van Liqui Moli. Dus gaan met die banaan, wel aan je belofte houden he? 😉