
In Nederland is tanken heel overzichtelijk. Je hebt dure en goedkope benzine, waarbij de dure benzine (meestal) geen ethanol bevat. In Duitsland is het benzinebuffet al wat uitgebreider met Euro 95 zonder ethanol en in sommige gevallen hebben ze zelfs Euro 102 – vaak racebenzine genoemd. Nu is er een nieuw soort benzine bijgekomen: KlimaBenzin95. Jij mag deze nieuwe benzine gewoon in jouw huidige auto gooien, maar daar betaal je wel flink voor.
KlimaBenzin95 is eigenlijk een merknaam. Het is een synthetische brandstof. De benzine is een stuk duurzamer dan normale benzine, want het is voor 95 procent petroleumvrij. Volgens de aanbieder produceert de benzine 90 procent minder CO2-uitstoot dan benzine van olie. Zo kun je dus met één tankbeurt je bestaande auto een stuk groener maken zonder een nieuwe auto te kopen. De 95 in de naam van de benzine staat voor het octaangetal, dat 95 is net als bij de benzine die je normaal tankt.
Kan ik KlimaBenzin95 tanken in Duitsland?
De brandstof is gemaakt voor bestaande benzineauto’s en de prestaties moeten hetzelfde zijn als E10. Jij kunt met jouw benzineauto dus gewoon KlimaBenzin95 tanken. Je kunt het ook mengen met de brandstof die al in je tank zit. Het is dus niet zoals bij E85 in Frankrijk dat je auto speciaal omgebouwd moet worden om op de duurzame benzine te lopen. Het enige nadeel is dat de nieuwe synthetische benzine aardig aan de prijs is.
Wat kost de KlimaBenzin per liter?
Momenteel is er één tankstation in het Duitse Kirchweyhe die het spul aanbiedt. Daar kost het momenteel 2,29 euro per liter. Dat is fors aan de prijs, want een litertje normale E10 kost daar 1,72 euro per liter. Je betaalt dus 50 cent extra per liter. Dat is nu: met één tankstation zal er nog weinig schaalvoordeel zijn. En er is nog iets belangrijks: in Duitsland wordt de CO2-taks elk jaar hoger. Met een beetje geluk geldt de taks straks niet voor deze benzine, wat eventueel een prijsvoordeel kan opleveren.
Lees ook: Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?
Waar wordt de duurzame benzine nou eigenlijk van gemaakt?
Bijna vergeten. De synthetische benzine wordt gemaakt van methanol. Tuners willen nog weleens methanol-injectie op een auto bouwen voor een korte boost, maar in dit geval is het spul omgezet naar benzine. De methanol is in dit geval een bijproduct van papierproductie. Hopelijk kunnen ze de prijs nog iets omlaag krijgen, want het zou natuurlijk geniaal zijn als we (in ieder geval als tussenoplossing) het huidige wagenpark zo eenvoudig kunnen verduurzamen.
Ingewikkeld weer, nog meer keuze. Gewoon lekker laden en gaan.
Nu, nee hoor gewoon lekker op benzine rijden of op diesel al die elektrische rommel.
Net werk over belast, geen nieuwe aansluitingen voor woonhuizen of bedrijven en als je met je elektrische auto je caravan of boot met meer dan 1000 km, dan heb je echt een probleem!
Ethanol is al niet goed voor je auto waarom zou methanol dat dan wel zijn ?
Ik tank al met opzet E5 omdat daar zo goed als geen Ethanol inzit.
Duidelijk het artikel niet gelezen of begrepen. Er staat dat de methanol omgezet is naar bezine, er komt dus geen methanol in je tank
Waarom wordt beweerd dat deze brandstof minder CO2 uitstoot heeft niets te maken met de lokale uitstoot door de voertuigen die deze brandstof gebruiken, maar met de productie-methode.
Omdat deze gemaakt wordt van ‘natuurlijke producten’ is de stelling dat deze eerst al de CO2 uit de lucht heeft gehaald. De CO2 die uit jouw auto komt is dus pas kort geleden nog uit de natuur gehaald en ‘geef je nu weer terug’.
Dat vinden we ‘klimaatneutraal’, maar op lokaal niveau is het met de uitstoot natuurlijk net zo’n ellende als met benzine.
Maar het CO2 emissie probleem is helemaal geen lokaal probleem maar een globaal probleem. Dus de stelling van Wijsneus is echt niet wijs.
Co2 is vooral een probleem in de gebieden waar weinig groen is en veel mensen wonen. De groeistof vormt dan een overschot (spreekwoordelijk want het is amper te meten).
Wijsneus heeft zeker wel een punt dat klimaatneutraal geen correcte term is voor dit product, maar zo hebben we wel meer leuke woorden zoals milieuvriendelijk (elke ochtend het milieu even groeten) en racisme (terwijl er slechts één mensenras is).
Heel dat klimaatverhaal is natuurlijk één grote zwendel en onzin. Mocht je er toch stug in blijven geloven, dan zijn de EV’s nu ook niet meer nodig.
Aangifte jegens laster staat genoteerd. Stelselmatig zaken als ‘zwendel’ omschrijven is een valse beschuldiging, die schadelijk is voor de betrokken personen en organisaties.
Mooie ontwikkeling. Daarmee is de ICE in 1 klap schoner qua CO2 dan EV’s die via het net geladen worden.
Als ze ook nog 98 aanbieden, dan stap ik direct over. Die meerprijs heb ik er wel voor over.
Vrooeeeem is leuker dan Ieeeeeeee. 😉
Want jij denkt dat een benzine-equivalent gemaakt van methanol geen CO2 uitstoot?
Wel eens naar de structuurformule van Methanol gekeken?
De molecuulformule is CH3OH.
Waar denk je dat de energie bij het verbranden vooral vandaan komt?
En wat denk je dat er overblijft?
Ik zal helpen: CO2 en H2O, bij een ideale verbranding.
Wat je hiermee wint is het minder winnen van aardolie.
En daar ging het om.
Die methanol wordt toch wel geproduceerd en daar moet je sowieso -iets- mee en dat wist je zelf ook wel.
Dus wederom; Vrooeeeem. ;P