Heb je ooit een houten telraam zien vastlopen? Misschien de persoon achter het telraam, omdat ie een appelsapje en een dutje nodig had. Je laptop kan je binnen een seconde de wortel van 99.384 vertellen, maar op een slechte dag kan ie je ook een blauw scherm tonen. In de wereld van auto’s is hetzelfde aan de hand: voertuigen kunnen meer dan ooit, maar dit betekent ook dat het vaker fout kan gaan. De kwaliteit van nieuwe auto’s is zelfs nog nooit zo slecht geweest.
Lees ook: Dit zijn de meest betrouwbare (gebruikte) auto’s in 2024
Het Amerikaanse J.D. Power onderzoekt de kwaliteit van nieuwe auto’s. Hiervoor krijgen ze data van dealers en van consumenten. Dit jaar melden de onderzoekers dat er per 100 auto’s gemiddeld 195 problemen gemeld worden. Bij doorsnee merken is het gemiddelde 181 en bij de duurdere merken is het zelfs 232. Het gemiddelde is hoger dan het record uit 2022, toen de schuld nog werd neergelegd bij onderdelentekorten en de coronacrisis.
J.D. Power meldt ook dat elektrische auto’s de gemiddelden omhoogtrekken. Waarbij het gemiddelde aantal problemen bij 100 brandstofauto’s op de 180 ligt, ligt dat bij 100 elektrische auto’s op 226. Zwaar bovengemiddeld dus. Tesla zit ook op een gemiddelde van 226, wat hoger is dan de voorgaande jaren. De onderzoekers denken dat dit te maken heeft met het nieuwe verwarrende stuur.
Wat telt als een fout of probleem in het onderzoek?
Een gemiddelde van 195 fouten per 100 auto’s klinkt schokkend, maar je moet wel eerst weten om wat voor fouten het gaat. Het gaat bijvoorbeeld al om verbindingsproblemen met Apple CarPlay. Ook een vieze geur in het interieur telt als een kwaliteitsprobleem. Opvallend is dat over EV’s ook meer problemen worden gemeld over conventionele zaken als ruitenwissers. Maar dat is niet zo gek als automerken ineens de stokjes achter het stuur weghalen.
Welk merk scoort het best?
In het Amerikaanse onderzoek scoren Ram, Chevrolet en Hyundai het best van de normale merken. Van de duurdere merken kun je het beste een Porsche kopen. Hieronder kun je zien waar jouw automerk staat in de lijst. Vergeet niet dat een lagere score dus een betere score is, want het gaat om het aantal gemelde problemen. Nog een kleine kanttekening: Tesla, Polestar en Rivian staan wel op de lijst, maar mogen officieel niet worden meegeteld omdat ze ‘niet voldeden aan de criteria’.
Merk | Problemen per 100 auto’s | |
1 | Ram | 149 |
2 | Chevrolet | 160 |
3 | Hyundai | 162 |
4 | Kia | 163 |
5 | Buick | 164 |
6 | Nissan | 166 |
7 | Porsche | 172 |
8 | Lexus | 174 |
9 | Ford | 179 |
10 | Honda | 181 |
11 | Mini | 182 |
12 | Subaru | 183 |
13 | Genesis | 184 |
14 | Infiniti | 187 |
15 | Jaguar | 188 |
16 | Mitsubishi | 191 |
17 | Toyota | 192 |
18 | Acura | 193 |
19 | (gemiddelde) | 195 |
20 | Jeep | 200 |
21 | GMC | 201 |
22 | BMW | 206 |
23 | Mercedes | 206 |
24 | Cadillac | 214 |
25 | Land Rover | 214 |
26 | Lincoln | 222 |
27 | Alfa Romeo | 224 |
28 | Mazda | 226 |
29 | Volkswagen | 241 |
30 | Audi | 242 |
31 | Volvo | 242 |
32 | Dodge | 301 |
33 | Rivian | 266 |
34 | Tesla | 266 |
35 | Polestar | 316 |
Het kwaliteitsonderzoek van 2024 | Foto: © J.D. Power
Menno heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Beste redactie van Topgear,
Met interesse had ik uw artikel gelezen, alleen ik miste 1 belangrijk onderdeel hierin waar: er is een duidelijke oorzaak.
Welke oorzaak??
Ik mis dit stuk in uw artikel.
Ik dacht misschien het ligt aan mij gezien ik behoorlijk dyslectisch ben, maar na 3 keer uw artikel na gelezen te hebben, kan ik het nog steeds niet vinden!
Anton heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Het probleem van de huidige nieuwe auto’s is gewoon en de onzinnige milieu eisen en al doe onnodige elektronica shit! Dacia is in Nederland momenteel niet alleen de goedkoopste auto, maar ook 1 van de betrouwbaarste omdat er geen onnodige elektronische rotzooi op zit!
Boeskool heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Blij dat ik Hyundia rij.
jef heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Mijn 10 jaar oude Lexus zit vol ingewikkelde electronica en zelfs mijn 25 jaar oude land Cruiser heeft zaken die nu veel stuk gaan maar het nog 100% doen. Ergo: het gaat om de kwaliteit
Irene heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Waar is Suzuki geplaatst?
Pan heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Ik heb al jaren 2 auto’s: Volvo’s voor het gezin en alfa’s voor mijzelf. Vele gehad en de alfa’s gingen allemaal met regulier onderhoud rond de 350.000 de deur uit, niet omdat ze slecht waren maar wilde gewoon wat anders. Waren nog alle in top conditie, ook de bekleding.
De Volvo’s zijn voor gezin perfect, maar allememaggies wat een kosten en wat een onzin dat kapot gaat. Noem stuurhuizen, 4 wd slecht, bekleding slecht (leer), audio faalt altijd, ophanging slijtage, automaat, airco condensors, algehele elektronica, ramen die ‘vallen’ en ga zo maar door. Motoren zijn wel zeker super, maar die van alfa ook.
Oja 1x uitspande naar de o zou betrouwbare Mercedes C-klasse uit 2009 met 2.2 cdi. Die auto was echt alles waar ik niet voor sta en ontworpen zou hebben. Het enige premium is de ster en het geld.
Koop gewoon lekker wat je mooi vindt of bij je hoort en behandel het met liefde, is het niks ; dump m
Eleonora heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Wat ben ik blij met m’n ouwe gouwe bakkie uit 1992, een VW Golf. Nog nooit ellende mee gehad, al begint het plastic in het interieur wel te verbrokkelen. Peanuts! Klassebak!!
Anton heeft op 28 juli 2024 geschreven:
De auto’s van volkswagen van voor 2000 waren allemaal hele sterke auto’s idd, ik heb als laatste volkswagen nog een volkswagen polo 1.9 SDI uit 1999 gehad en heb die auto doorgereden tot de 5 ton met normaal onderhoud zonder noemenswaardige kosten maar eruit gegooid vanwege de onzinnige milieuzones waardoor je in de meeste steden niet meer mag rijden! De huidige nieuwe auto’s van het merk Volkswagen zijn en te onbetrouwbaar voor mij en te duur in aanschaf! Zowel de hoge prijzen van de huidige nieuwe auto’s als de vele mankementen is allemaal de schuld van zowel de elektronica als de milieu eisen! Nu heb ik vorig jaar maar een hele nieuwe Dacia Sandero op LPG gekocht, juist doordat daar zo weinig elektronica op zit is dat een van de minst storingsgevoelige nieuwe auto’s van deze tijd!
Mars heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Mijn Skoda komt niet in het rijtje voor. Toch een geweldige auto met alles er op en er aan wat voor mij belangrijk is. En dat zijn niet head-up displays, automatisch parkeren (kan ik zelf nog gelukkig) dode hoek indicatie, kijk nog steeds zelf over mijn schouder of opzij. Led verlichting over de volle breedte van de auto(wat is dat lelijk zeg!) Maar er zitten wel richtingaanwijzers op wat op duurdere merken vaak niet voorkomt.
Het enige wat ik denk ik mis is stuur verwarming, voorruit verwarming (electrisch) en dat het geen zelfstandige hybride is (zonder kabels).
Claude heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Mijn vrouw haar autootje (Opel Corsa) is van 2000 en loopt nog prima. Weinig problemen, zij het niet een kleine elektrische lek (vermoedelijk via alarmbatterij) die regelmatig wat bijladen met druppellader behoeft (doet nog weinig km’s).
Onze Citroën doet het prima na 11 jaar, maar voel toch dat het tijd wordt om te wisselen (koppeling aan het einde, plastic dat begint te kleven, …), dus ja, ze worden niet meer gemaakt zoals vroeger.
Het zijn de snufjes die nu de prijs uitmaken, en de rest wordt naar beneden getrokken om de algemene prijs zowat te handhaven.
Rob heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Heerlijk om in een Daihatsu Copen te rijden. Ja dat is een klein autootje en totaal niet geschikt voor een gezin maar de eenvoud is heerlijk en dat geldt voor meer oude auto’s. Geen overbodige poespas, geen ingewikkelde systemen of assistance, gewoon het minimum wat je nodig hebt en een betrouwbare en relatief zuinige motor. Ik wil zo lang het kan oude auto’s rijden want de nieuwe zijn gemaakt voor het spekken van de garages.
Erwin heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Auto’s worden in het geheel niet meer gebouwd om te overleven. Alles word berekend op slijtage, plastic waterpompjes, plastic inlaat, plastic turbobuizen, plastic abs connectors, alles word broos, zekeringkasten motorruimtes worden tegen en onder de waterkasten gebouwd, De allerslechtste motor ooit, de psa 1.2 puretec 3 cilinder zie je overal terug, in opel, ford, citroen, peugot, drama, alles is gemaakt om op gezette tijden in de gort te lopen. Hell je koopt een mercedes Citan, omdat je fan bent van mercedes en eindelijk een mercedes “caddy” kan rijden..blijkt het een Renault kangoo te zijn met een ster op de grille. We worden voor de gek gehouden en voor veel ping ping in ons spreekwoordelijke holletje genaaid. Tegenwoordig is de moderne auto een goedkoop geproduceerd, en slecht in elkaar gezet product, een lopende zak storingen waarbij de dealer je na 30000km al snel in de steek laat. Rekkende distributie kettingen bij GM die als ‘product eigenschap” afgedaan worden..ik kan nog uren doorgaan.
Vanaf begin 90 zijn ALLE merken omgeslagen en waar gaan we naartoe? De rijdende batterij, het ideale wegwerp product. Product van onze volgzame aard gedicteerd door gecreerde crisissen. De toekomst ziet er slecht uit. En niet alleen in het opzicht van de auto.
Nitram heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Is wel erg onveilig bij zware crash
Jimlad heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Batteries aren’t disposable, they are worth lots of money and are very recyclable. How many 12v lead acid batteries get thrown away? Almost none and they are worth far far less. How much of the petrol you burn gets recycled? Answer = 0%
And also the comment about EVs being dangerous in a serious crash is nonsense, batteries burn slowly unlike petrol by the way.. which explodes.
Iliass heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Lol it’s the exact opposite, batterys explode and petrol burns.
Bart heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Batteries melt and burn, almost unstoppable. Petrol does’t burn, gasoline fumes although are highly flammable.
Patrick heeft op 26 juli 2024 geschreven:
De volgende twee pagina’s zijn leeg en daarna staat pas die Franse bagger.
@patrick heeft op 26 juli 2024 geschreven:
Die worden in de VS niet verkocht dus staan er niet tussen. Maar als je het graag wil weten: RAM staat bovenaan en is net als Citroen en Peugeot onderdeel van Stellantis. Aan de andere kant is Dodge dat ook en die bungelen ergens bij Tesla onderaan.
Renault werkt nauw samen met Nissan dan 6e staat.
In de Europese onderzoeken doen de Fransen en de Italianen het helemaal niet zo slecht meer. Het probleem komt vooral als de auto’s een paar eigenaren verder zijn en ze zo goedkoop worden – want zogenaamd onbetrouwbaar – dat ze bij een categorie eigenaren terecht komen die er geen geld voor onderhoud voor over heeft en daardoor worden ze vanzelf onbetrouwbaar.
Aad heeft op 26 juli 2024 geschreven:
Daarom rijd ik het liefst in oudere auto’s nu bijna 4 ton op de teller op ford van 2004 en hooguit wat slijtage reparaties
Arie heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Mooi verhaal Aad, heb precies dezelfde ervaring.
Ik rijd al 45 jaar in dezelfde auto zonder problemen, wel goed onderhouden is een must.
Betreft mijn vertrouwde Volvo Amazon uit 1967.
Ouch heeft op 26 juli 2024 geschreven:
Tesla dus nog steeds zo slecht. Dat is waarom ze dumpprijzen nodig hebben om nog auto’s te verkopen…
Maarten heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Hier de echte lijst;
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2024-us-vehicle-dependability-study-vds
Geen idee wat de drivers zijn op deze scores, maar ik zie wel een Duits premium merk dat wederom volgens deze JDPower methodiek slechte resultaten haalt.
Wow heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Er zijn er nog 4 die slechter scoren dan Tesla. Wat een geweldige prestatie van Musk. Ze gaan Toyota inhalen!
Oh wacht, ze staan nog steeds ergens onderaan.
Tony heeft op 26 juli 2024 geschreven:
Suzuki???
What is in a name heeft op 27 juli 2024 geschreven:
In een eerdere reactie werd aangegeven, dat de PSA 1.2 pure technology ook aan Ford wordt geleverd. Dat is onjuist. De Ford 1.0 ecoboost die o.a. in de Fiesta, Puma en de Focus wordt geleverdi kent veel minder problemen. Ik heb de Fiesta bij 120 k ingeruild. Had alleen remblokken en ruitenwissers op de rekening staan over 10 jaar
Hermann heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Ford werkt al een hele tijd samen met oa de PSA group of nu Stellantis qua motoren, vroeger ook Mazda, maar helaas niet in positieve zin. In ieder geval gebruiken ze zelfs tot mogelijks nu, met hetzelfde type van motoren die voor problemen zorgen, de distributieketting die door de olie gaat. Ik heb een half jaar geleden mijn Ford Transit Custum weggedaan om deze reden. Te veel problemen allerhande. Echter heel veel merken hebben echt serieuze problemen.
VAG group, Renault Nissan, Ford, Stellantis group, al wat Italiaans, Frans, Amerikaans of Engels is, daar pas ik echt voor. Het is echt jammer dat de afwerking het zo laat afweten.
.
Alf heeft op 26 juli 2024 geschreven:
Oh dat had ik niet verwacht. Mijn ford focus c max uit 2006 met bijna 3 ton rij nog perfect. Nooit problemen.
JH heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Mijn Focus C-max uit 2010 heeft een ruitenwisser sensor die niet aangaat als de ruit bijna helemaal dicht is. Of soms wel aangaat als er geen regen te bekennen is. En een manuele interval stand zit er niet op.
De Climate Control geeft koude lucht als het apparaat vind dat het te warm is in de auto. En dat is al bij 1 graad boven de ingestelde temperatuur. Bij een ouderwetse kachel geef je zelf gewoon wat minder warme lucht, maar niet koud.
Het is dat ik er goedkoop aan kon komen, en er lekker veel in past. Maar de volgende auto wordt er een met zo min mogelijk van dit soort onzin.
Hoe kunnen ze het bedenken!