![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/schiphol-kiss-ride-iemand-ophalen.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/schiphol-kiss-ride-iemand-ophalen.jpg)
En we hebben het gemiddelde aantal fouten per merk voor je
Heb je ooit een houten telraam zien vastlopen? Misschien de persoon achter het telraam, omdat ie een appelsapje en een dutje nodig had. Je laptop kan je binnen een seconde de wortel van 99.384 vertellen, maar op een slechte dag kan ie je ook een blauw scherm tonen. In de wereld van auto’s is hetzelfde aan de hand: voertuigen kunnen meer dan ooit, maar dit betekent ook dat het vaker fout kan gaan. De kwaliteit van nieuwe auto’s is zelfs nog nooit zo slecht geweest.
Het Amerikaanse J.D. Power onderzoekt de kwaliteit van nieuwe auto’s. Hiervoor krijgen ze data van dealers en van consumenten. Dit jaar melden de onderzoekers dat er per 100 auto’s gemiddeld 195 problemen gemeld worden. Bij doorsnee merken is het gemiddelde 181 en bij de duurdere merken is het zelfs 232. Het gemiddelde is hoger dan het record uit 2022, toen de schuld nog werd neergelegd bij onderdelentekorten en de coronacrisis.
J.D. Power meldt ook dat elektrische auto’s de gemiddelden omhoogtrekken. Waarbij het gemiddelde aantal problemen bij 100 brandstofauto’s op de 180 ligt, ligt dat bij 100 elektrische auto’s op 226. Zwaar bovengemiddeld dus. Tesla zit ook op een gemiddelde van 226, wat hoger is dan de voorgaande jaren. De onderzoekers denken dat dit te maken heeft met het nieuwe verwarrende stuur.
Een gemiddelde van 195 fouten per 100 auto’s klinkt schokkend, maar je moet wel eerst weten om wat voor fouten het gaat. Het gaat bijvoorbeeld al om verbindingsproblemen met Apple CarPlay. Ook een vieze geur in het interieur telt als een kwaliteitsprobleem. Opvallend is dat over EV’s ook meer problemen worden gemeld over conventionele zaken als ruitenwissers. Maar dat is niet zo gek als automerken ineens de stokjes achter het stuur weghalen.
In het Amerikaanse onderzoek scoren Ram, Chevrolet en Hyundai het best van de normale merken. Van de duurdere merken kun je het beste een Porsche kopen. Hieronder kun je zien waar jouw automerk staat in de lijst. Vergeet niet dat een lagere score dus een betere score is, want het gaat om het aantal gemelde problemen. Nog een kleine kanttekening: Tesla, Polestar en Rivian staan wel op de lijst, maar mogen officieel niet worden meegeteld omdat ze ‘niet voldeden aan de criteria’.
Merk | Problemen per 100 auto’s | |
1 | Ram | 149 |
2 | Chevrolet | 160 |
3 | Hyundai | 162 |
4 | Kia | 163 |
5 | Buick | 164 |
6 | Nissan | 166 |
7 | Porsche | 172 |
8 | Lexus | 174 |
9 | Ford | 179 |
10 | Honda | 181 |
11 | Mini | 182 |
12 | Subaru | 183 |
13 | Genesis | 184 |
14 | Infiniti | 187 |
15 | Jaguar | 188 |
16 | Mitsubishi | 191 |
17 | Toyota | 192 |
18 | Acura | 193 |
19 | (gemiddelde) | 195 |
20 | Jeep | 200 |
21 | GMC | 201 |
22 | BMW | 206 |
23 | Mercedes | 206 |
24 | Cadillac | 214 |
25 | Land Rover | 214 |
26 | Lincoln | 222 |
27 | Alfa Romeo | 224 |
28 | Mazda | 226 |
29 | Volkswagen | 241 |
30 | Audi | 242 |
31 | Volvo | 242 |
32 | Dodge | 301 |
33 | Rivian | 266 |
34 | Tesla | 266 |
35 | Polestar | 316 |
Het kwaliteitsonderzoek van 2024 | Foto: © J.D. Power
Reacties