
Worden auto’s slechter, of zit er gewoon meer op dat stuk kan gaan? Waarschijnlijk is het een combinatie van beide, zo blijkt uit dit onderzoek. Het Amerikaanse J.D. Power bekijkt elk jaar hoeveel mankementen nieuwe auto’s in de eerste drie jaar hebben. Je zou denken dat het elk jaar beter wordt, maar het tegenovergestelde lijkt waar, de kwaliteit van nieuwe auto’s is niet denderend. Al moeten we daarbij wel een aantal nuances aanbrengen.
Voor de resultaten van dit jaar is gekeken naar Amerikaanse auto’s die in 2022 zijn gekocht. Autofabrikanten hebben de kwaliteit dus niet kunnen bijstellen na het onderzoek van vorig jaar; deze auto’s reden toen al rond. Logisch, want je kunt van auto’s die gisteren verkocht zijn nog niet zeggen hoe ze het de komende drie jaar gaan doen. Dat neemt niet weg dat 2022 een bijzonder jaar was, vol uitdagingen voor autofabrikanten, zoals een groot tekort aan onderdelen.
Hoeveel slechter is de kwaliteit van nieuwe auto’s?
J.D. Power kijkt naar het aantal problemen per 100 voertuigen. Uit het onderzoek blijkt dat er gemiddeld 202 problemen per 100 voertuigen zijn. Gemiddeld krijgt elk voertuig uit 2022 dus twee keer te maken met een probleem. Bij auto’s uit 2021 lag dit aantal nog op 180 problemen per 100 voertuigen. Het gaat hierbij om alle soorten problemen, zowel groot als klein.
Opvallend is dat de meeste problemen te maken hebben met Apple CarPlay en Android Auto. Deze foefjes dragen 8,4 punten bij aan het gemiddelde aantal problemen. We mogen geen aannames maken, maar we vermoeden dat hier ook klachten tussen zitten van mensen die simpelweg niet snappen hoe het werkt of proberen een te oude telefoon te koppelen. Daarnaast zijn er meldingen van problemen met WiFi en draadloze updates. Het gaat dus vooral om irritaties.
Welke aandrijflijn zorgt voor de meeste problemen?
Opvallend is dat volledig elektrische auto’s uit 2022 aanzienlijk minder problemen hebben dan die uit 2021. Nog interessanter is dat plug-in hybrides juist slechter zijn geworden: het aantal problemen per 100 voertuigen is toegenomen met 26 punten. Ze zitten nu op een vergelijkbaar niveau als dieselauto’s. De hybrides zonder stekker blijken het meest probleemloos.
- Hybride: 199 problemen per 100 auto’s
- Benzine: 200 problemen per 100 auto’s
- Volledig elektrisch: 223 problemen per 100 auto’s
- Diesel: 233 problemen per 100 auto’s
- Plug-in hybride (PHEV): 242 problemen per 100 auto’s
Welke merken hebben de minste problemen?
Hier zien we de usual suspects. Zoals altijd staat Lexus bovenaan met 140 problemen per 100 auto’s, gevolgd door Mazda (161) en Toyota (162). Deze merken staan altijd hoog in de lijst van meest betrouwbare automerken. Buick (143) doet het ook goed, al wordt dat merk niet verkocht in Europa. Van de luxemerken presteert Porsche (186) traditiegetrouw sterk.
Wat je leert van dit onderzoek naast het feit dat de kwaliteit nieuwe auto’s niet denderend is? Mocht je op zoek gaan naar een jonggebruikte auto, dan kun je misschien beter kijken naar eentje uit 2021 en niet eentje uit 2022. En dan het liefst een hybride zonder stekker van Toyota of Lexus. Als je dan ook nog via de FM-radio je muziek luistert, dan moet het wat betreft betrouwbaarheid helemaal goed komen.
Lees ook: Bestuurders van deze automerken hebben het vaakst spijt van hun aankoop, volgens onderzoek

Because the shareholders they make a lot of pressure on the companys it self por more and more profit and they don’t care about quality. That’s the only reason .
Mee eens Wijsneus!
Een probleem kan verschillende gevolgen en hindernissen hebben.
Problemen waar ik mee naar de garage moet zijn vervelend, problemen waardoor ik stilval zijn heel vervelend.
Problemen die met een OTA updating worden opgelost zijn vaak vooral onhandig, maar niet onoverkomelijk.
M.a.w.: iets meer onderscheid in de aard van de gemelde problemen zou wel meer inzicht geven.