Worden auto’s slechter, of zit er gewoon meer op dat stuk kan gaan? Waarschijnlijk is het een combinatie van beide, zo blijkt uit dit onderzoek. Het Amerikaanse J.D. Power bekijkt elk jaar hoeveel mankementen nieuwe auto’s in de eerste drie jaar hebben. Je zou denken dat het elk jaar beter wordt, maar het tegenovergestelde lijkt waar, de kwaliteit van nieuwe auto’s is niet denderend. Al moeten we daarbij wel een aantal nuances aanbrengen.

Voor de resultaten van dit jaar is gekeken naar Amerikaanse auto’s die in 2022 zijn gekocht. Autofabrikanten hebben de kwaliteit dus niet kunnen bijstellen na het onderzoek van vorig jaar; deze auto’s reden toen al rond. Logisch, want je kunt van auto’s die gisteren verkocht zijn nog niet zeggen hoe ze het de komende drie jaar gaan doen. Dat neemt niet weg dat 2022 een bijzonder jaar was, vol uitdagingen voor autofabrikanten, zoals een groot tekort aan onderdelen.

Hoeveel slechter is de kwaliteit van nieuwe auto’s?

J.D. Power kijkt naar het aantal problemen per 100 voertuigen. Uit het onderzoek blijkt dat er gemiddeld 202 problemen per 100 voertuigen zijn. Gemiddeld krijgt elk voertuig uit 2022 dus twee keer te maken met een probleem. Bij auto’s uit 2021 lag dit aantal nog op 180 problemen per 100 voertuigen. Het gaat hierbij om alle soorten problemen, zowel groot als klein.

Opvallend is dat de meeste problemen te maken hebben met Apple CarPlay en Android Auto. Deze foefjes dragen 8,4 punten bij aan het gemiddelde aantal problemen. We mogen geen aannames maken, maar we vermoeden dat hier ook klachten tussen zitten van mensen die simpelweg niet snappen hoe het werkt of proberen een te oude telefoon te koppelen. Daarnaast zijn er meldingen van problemen met WiFi en draadloze updates. Het gaat dus vooral om irritaties.

Welke aandrijflijn zorgt voor de meeste problemen?

Opvallend is dat volledig elektrische auto’s uit 2022 aanzienlijk minder problemen hebben dan die uit 2021. Nog interessanter is dat plug-in hybrides juist slechter zijn geworden: het aantal problemen per 100 voertuigen is toegenomen met 26 punten. Ze zitten nu op een vergelijkbaar niveau als dieselauto’s. De hybrides zonder stekker blijken het meest probleemloos.

  • Hybride: 199 problemen per 100 auto’s
  • Benzine: 200 problemen per 100 auto’s
  • Volledig elektrisch: 223 problemen per 100 auto’s
  • Diesel: 233 problemen per 100 auto’s
  • Plug-in hybride (PHEV): 242 problemen per 100 auto’s

Welke merken hebben de minste problemen?

Hier zien we de usual suspects. Zoals altijd staat Lexus bovenaan met 140 problemen per 100 auto’s, gevolgd door Mazda (161) en Toyota (162). Deze merken staan altijd hoog in de lijst van meest betrouwbare automerken. Buick (143) doet het ook goed, al wordt dat merk niet verkocht in Europa. Van de luxemerken presteert Porsche (186) traditiegetrouw sterk.

Wat je leert van dit onderzoek naast het feit dat de kwaliteit nieuwe auto’s niet denderend is? Mocht je op zoek gaan naar een jonggebruikte auto, dan kun je misschien beter kijken naar eentje uit 2021 en niet eentje uit 2022. En dan het liefst een hybride zonder stekker van Toyota of Lexus. Als je dan ook nog via de FM-radio je muziek luistert, dan moet het wat betreft betrouwbaarheid helemaal goed komen.

18 reacties op “De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)”

  1. Auto’s zijn gewoon veel te complex geworden. Dat komt door steeds strengere regelgeving op het gebied van milieu en veilgheid en door steeds ingewikkelder wordende gadgets. Dit moet allemaal in een razend tempo ontwikkeld worden, waardoor pas in de praktijk de problemen tevoorschijn komen. Vroeger kon er relatief weinig kapot aan een auto en nu dus bijna alles.

  2. Ik rij ,n Kia Picanto 1200 viercilinder heb er 230000 km op zitten en heb buiten de
    beurten nog bijna niets aan gehad. Alleen banden en hij is van 23 December 2011.
    En ieder jaar zijn beurten en ,n keer nieuwe remschijven en na 13 jaar de erco schoon
    gemaakt dat was het

  3. Heb een Agila 1 uit 2000 nog van mijn vader. (ben zelf 70)
    Is 1 keer in de garage geweest voor een beurt ” de 500 km beurt “.
    2002 overleed mijn vader en sinds dien staat de Agila bij mij voor de deur voor de boodschappen ed.
    Hou zelf de olie en remmen bij, komt nooooooit in de garage, alleen voor APK
    Is een lelijke auto om te zien maar zo handig: ik hou van hem !
    BvB

  4. Ook mijn VW K70 uit 1971, kenteken 20-31-SG met NAP, mijn zoon 2e eigenaar, ik 3e eigenaar, loopt zowel op benzine als gas als een geoliede naaimachine.
    km-Stand 189.000 nu.

    Is te koop wegens vertrek voor langere tijd naar buiten Europa.

  5. Wat betreft Duurzaamheid met hoofdletter D.
    Ik rij al jaren iedere dag met mijn 1968 Oldsmobile Cutlass Supreme.
    Op het schone lpg,zo,n 25.000-30.000 km per jaar ,en oja het motorblok is nog uit 1968 !
    Gaat eigenlijk weinig stuk,ja af en toe een nieuwe dynamo,nokkenas ketting na 45 jaar !

  6. Hebben een in prima staat van onderhoud verkerende Renault camper. Vorig jaar stilgezet na vakantie, nog een keer gestart, loopt prima. Volgende keer: niets. Draait rond, slaat niet aan. Startblokkering gedoe. Bij garage staat er nog een met hetzelfde euvel. Monteur(s) met handen in het haar, geen enkel kunststukje, anders inlezen enz. heeft resultaat. Het zou verboden moeten worden. Electronica zooi, geld uit zak klopperij.

    • Reed vroeger een Volvo 440 1993 met star tonderbreking. Elke keer als ik in de buurt kwam van een vrachtwagen waarvan de chauffeur naast de vrachtwagen stond en de afstandsbediening gebruikte startte de auto niet meer. Pas na een uur of 5 a 6 werkte alles weer normaal. Sinsdien ging ik altijd verder parkeren als ze met a.b. hijsarm bezig waren. Voordat ik er achter kwam!! Ook de ANWB begreep er niets van!

  7. Auto’s zijn veel te dure wegwerpvoorwerpen geworden. Na 7 jaar is het op., daar wordt ook op ontworpen. Voreger was dat 12 jaar en daarvoor 20 jaar. Allemaal plastic onderdelen die uiteindelijk falen. Bagger electronica die gaat falen, etc.

  8. Ik rijdt al 40 jaar toyota en heb nog nooit problemen gehad. Zeer betrouwbare auto’s. Nu rijdt ik een rav4 hybride nog nooit problemen mee gehad. Wel netjes altijd de service beurten laten doen bij de toyota dealer.

  9. Auteur met sadistiaxhe trekjes…
    Quote: “Opvallend is dat volledig elektrische auto’s uit 2022 aanzienlijk minder problemen hebben dan die uit 2021.” Dus conclusive:
    Mocht je op zoek gaan naar een “jonggebruikte auto, dan kun je misschien beter kijken naar eentje uit 2021 en niet eentje uit 2022.” Uhm….

  10. Zo’n Amerikaans onderzoek hebben we hier toch niets aan. Amerikaanse auto’s zijn zo wie zo kwalitatief minder dan Japans of Koreaans.
    Ik gebruik nooit Apple Car Play of Android Auto. Ik moet gewoon een auto hebben die probleemloos van A naar B kan rijden!

  11. Because the shareholders they make a lot of pressure on the companys it self por more and more profit and they don’t care about quality. That’s the only reason .

  12. Een probleem kan verschillende gevolgen en hindernissen hebben.
    Problemen waar ik mee naar de garage moet zijn vervelend, problemen waardoor ik stilval zijn heel vervelend.
    Problemen die met een OTA updating worden opgelost zijn vaak vooral onhandig, maar niet onoverkomelijk.
    M.a.w.: iets meer onderscheid in de aard van de gemelde problemen zou wel meer inzicht geven.

    • Ik rijd sinds januari 2021 met de in Nederland onbekende Haval H6, een product van Great Wall Motors, China.
      Nu 700000 km zonder enig probleem, alleen dan dat de druksensoren in de velgen lege batterijen hebben.
      Ik doe al het onderhoud zelf, gewoon goede synthetische olie en Bosch filters (VW/Audi/Seat/Skoda typen!)
      Ik heb de auto als huisraad belastingvrij mee kunnen nemen.
      Bevalt na 4 ¹/² jaar nog steeds goed, geen rammeltjes, kraakjes etc.
      Geen Carplay, maar dat mis ik niet.
      Telefoon kan ik gewoon koppelen aan het scherm en de perfecte geluidsinstallatie.
      Rijdt ook nog zuinig, zeker met m’n nieuwe Pirellis 🙂
      Er komen dus zeker goede probleemloze autos uit China

Laat een antwoord achter aan zitroen Reactie annuleren

(verplicht)