In Nederland zijn we altijd heel trots op onze laadpaaldichtheid: je hoeft nooit heel ver te rijden voor wat verse kWh’tjes voor je elektrische auto. Maar de stroom voor al die EV moet ergens vandaan komen, en daar ligt nogal een uitdaging. Om ervoor te zorgen dat we straks niet bij kaarslicht met elkaar moeten converseren, maar gewoon hersenloos Netflix kunnen blijven kijken als beschaafde mensen, willen netbeheerders generatoren gaan neerzetten.

Netbeheerder Tennet vertelt aan RTL Nieuws dat ze voor 60 megawatt aan generatoren willen neerzetten in de provincie Utrecht. Als er teveel van het energienet gevraagd wordt, schieten deze aan. Deze staan dus niet de hele dag aan, maar ongeveer voor 800 uur per jaar. Ook is de oplossing tijdelijk, want in 2029 moet het energienet klaar zijn voor alle EV’s.

Het wordt aardgas of diesel

Lees ook: Netbeheer wil laadpalen uitschakelen tussen 16:00 en 21:00 omdat net overbelast raakt

Welke generatoren het zijn, is nog niet bekend. Die aanbesteding loopt nog. Het kan zijn dat ze op diesel lopen, maar aardgas is nog een optie. ‘Het zou dus best kunnen dat je straks je auto indirect oplaadt met diesel of met aardgas’, zo meldt RTL. De 60 megawatt is genoeg stroom om 60.000 huishoudens van stroom te voorzien. De huishoudens zelf zullen er waarschijnlijk weinig van merken.

Reacties

  • Arhan heeft op 5 juli 2024 geschreven:

    Het overbelasting van energie-net is een klusje voor overheid en energiebedrijven. Alles lijkt nu nog even de omgekeerde wereld maar dit is normaal met een revolutionaire vooruitgang zoals overstappen op electrisch. Rijke landen moeten hier de voortrekkersrol in spelen en zorgen dat groene stroom goedkoper is dan wel grijs alternatief.

    • bjorn heeft op 6 juli 2024 geschreven:

      Dat komt ervan als de prijs voor diesel te laag is.
      Zou 5€ de liter moeten zijn.

      Want ook in de winter is het goedkoper om het tekort aan zonne-energie aan te vullen door een diesel generator.

      • Maarten heeft op 6 juli 2024 geschreven:

        Exact!!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 5 juli 2024 geschreven:

    Waar zijn we nu mee bezig het is toch de omgekeerde wereld op laden met een generator.
    Zullen we gewoon de diesel weer promoten . En elektrisch waar het kan maar opladen met een diesel zelfde als al kranen en schovels en nog meer van die dingen
    Kleinere auto,s maken weg met dat Amerikaanse gedoe we zijn Nederland met smalle wegen ,en ook de drempels echt mileu vriendelijk .
    Ga eens na denken .

    • Maarten heeft op 5 juli 2024 geschreven:

      Als ze nadenken, dan zouden ze een wijk accu kunnen overwegen. Ze hebben 60 megawatt nodig, zet er een (bijvoorbeeld Tesla) megapack neer en je hoeft geen diesel of gas te verstoken. Die accu laad je op op momenten buiten de piekmomenten (dat is ‘s ochtends rond 9 uur en ‘s avonds rond 1800). Als er extra vermogen nodig is, laat je deze ontladen.

      Bijkomend voordeel is dat je overtollige stroom uit zonnepanelen effectief gebruikt en dus de CO2 uitstoot naar beneden brengt.

      Ben echter bang dat ze kiezen voor ouderwetse olie generatoren omdat die in aanschaf het goedkoopst zijn.

      • Pietje heeft op 7 juli 2024 geschreven:

        Utrecht is al heel ver met een pilot project in het slimme gebruik van de accu capaciteit van aangesloten ev’s die kunnen straks ook gaan leveren om zodoende onbalans in het netwerk glad te strijken. De generatoren zijn alleen tijdelijk om deze ontwikkeling te faciliteren.

        • Maarten heeft op 7 juli 2024 geschreven:

          V2G auto’s bestaan nog niet.
          Dus vraag me af wat de status is van die pilot…

          Daarbij is het een aardig idee om te leunen op aangesloten buffering in de vorm van V2G auto’s maar beter is het zelf te kunnen bufferen met een eigen accu. Wegens redenen hierboven genoemd.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear