Op de laatste dag van 2019 werden er nog even snel 3.859 nieuwe auto’s op Nederlands kenteken gezet. Inclusief andere auto’s, zoals grijze import, werden er 4.459 kentekens uitgedeeld. Dat waren er genoeg om de kentekenserie die begint met een G uit te spelen en bij de H aan te komen. Een grote reden voor de grote hoeveelheid gele platen was de run op elektrische auto’s die nog in aanmerking kwamen voor 4 procent bijtelling.

De laatste auto van 2019

De laatste auto die in 2019 op kenteken werd gezet, is een Opel Crossland X. Het kenteken begint met H-999. Net daarvoor werd nog een Peugeot Rifter en een Citroën C3 Aircross op kenteken gezet. Er is ook nog een roedeltje oudere kentekens geactiveerd, die beginnen met twee letters, bijvoorbeeld ZP-xxx-x of ZT-xxx-x. Dit waren bijna alleen maar Hyundai’s, voornamelijk de i10. Deze oude kentekenserie stopte in augustus toen het eerste kenteken met een G uitkwam.

De eerste auto van 2020

Op 1 januari 2020 floepte er nog een G-kenteken doorheen. Een Ford Fiesta van 19.435 euro is daarmee de eerste auto die dit jaar op Nederlands kenteken werd gezet. De tweede was ook een Fiesta, maar dan van 24.236 euro. Op drie staat een VW T-Roc van 29.864 euro. De duurste auto die op 1 januari een nieuw kenteken ontving, was een BMW 745e die 131.898 euro moest opleveren. De goedkoopste was een Suzuki Swift van 19.385 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear