
Het is officieel – de productie van de Volkswagen Beetle is op z’n einde. We wisten dat deze dag zou komen, maar dat maakt het niet minder jammer. Op de foto zie je de laatste Volkswagen Beetle die uit de fabriek komt rollen in Mexico. Hij is gespoten in de kleur Denim Blue en staat op een setje retro-wielen.
Iedereen is bekend met de vooroorlogse geschiedenis van de Kever, maar het waren juist de vredelievende mensen in de jaren zestig en zeventig die het imago van de auto opkalefaterden en de auto onsterfelijk maakten. Met de introductie van de tweede en derde generatie was de Beetle (of New Beetle, zoals ie toen heette) de meest eigenzinnige auto van het merk.
De laatste Volkswagen Beetle is niet te koop, hij gaat naar het Volkswagen Puebla Museum in Mexico, naast de fabriek waar alle 500.000 exemplaren van de tweede en derde generatie in elkaar zijn gezet. Dezelfde fabriek gaat nu een SUV bouwen die ‘gefocust is op de Noord-Amerikaanse markt, gepositioneerd onder de Tiguan.’
De eerste Kever in Nederland kostte omgerekend 1.307 euro, zonder inflatiecorrectie. Voor andere markten bleef de eerste generatie Kever tot en met 2003. De fabriek sloot de productie af met de zogeheten Última Edición, waarvan ze 3.000 eenheden in elkaar draaiden. In totaal zijn de Kever en de Beetle 80 jaar in productie geweest.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Blazer Beetle is de ultieme winterbeuker

Investeringsobject: Volkswagen New Beetle RSI

Top 10: Inflatie-auto’s

Op vakantie met vijf cabrio’s

Beetle in Barbie-stijl

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
