
Het is officieel – de productie van de Volkswagen Beetle is op z’n einde. We wisten dat deze dag zou komen, maar dat maakt het niet minder jammer. Op de foto zie je de laatste Volkswagen Beetle die uit de fabriek komt rollen in Mexico. Hij is gespoten in de kleur Denim Blue en staat op een setje retro-wielen.
Iedereen is bekend met de vooroorlogse geschiedenis van de Kever, maar het waren juist de vredelievende mensen in de jaren zestig en zeventig die het imago van de auto opkalefaterden en de auto onsterfelijk maakten. Met de introductie van de tweede en derde generatie was de Beetle (of New Beetle, zoals ie toen heette) de meest eigenzinnige auto van het merk.
De laatste Volkswagen Beetle is niet te koop, hij gaat naar het Volkswagen Puebla Museum in Mexico, naast de fabriek waar alle 500.000 exemplaren van de tweede en derde generatie in elkaar zijn gezet. Dezelfde fabriek gaat nu een SUV bouwen die ‘gefocust is op de Noord-Amerikaanse markt, gepositioneerd onder de Tiguan.’
De eerste Kever in Nederland kostte omgerekend 1.307 euro, zonder inflatiecorrectie. Voor andere markten bleef de eerste generatie Kever tot en met 2003. De fabriek sloot de productie af met de zogeheten Última Edición, waarvan ze 3.000 eenheden in elkaar draaiden. In totaal zijn de Kever en de Beetle 80 jaar in productie geweest.
Meer van TopGear


De racegame Beetle Adventure Racing had eigenlijk een Need for Speed moeten zijn

De Blazer Beetle is de ultieme winterbeuker

Investeringsobject: Volkswagen New Beetle RSI

Top 10: Inflatie-auto’s

Op vakantie met vijf cabrio’s

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
