
Het is officieel – de productie van de Volkswagen Beetle is op z’n einde. We wisten dat deze dag zou komen, maar dat maakt het niet minder jammer. Op de foto zie je de laatste Volkswagen Beetle die uit de fabriek komt rollen in Mexico. Hij is gespoten in de kleur Denim Blue en staat op een setje retro-wielen.
Iedereen is bekend met de vooroorlogse geschiedenis van de Kever, maar het waren juist de vredelievende mensen in de jaren zestig en zeventig die het imago van de auto opkalefaterden en de auto onsterfelijk maakten. Met de introductie van de tweede en derde generatie was de Beetle (of New Beetle, zoals ie toen heette) de meest eigenzinnige auto van het merk.
De laatste Volkswagen Beetle is niet te koop, hij gaat naar het Volkswagen Puebla Museum in Mexico, naast de fabriek waar alle 500.000 exemplaren van de tweede en derde generatie in elkaar zijn gezet. Dezelfde fabriek gaat nu een SUV bouwen die ‘gefocust is op de Noord-Amerikaanse markt, gepositioneerd onder de Tiguan.’
De eerste Kever in Nederland kostte omgerekend 1.307 euro, zonder inflatiecorrectie. Voor andere markten bleef de eerste generatie Kever tot en met 2003. De fabriek sloot de productie af met de zogeheten Última Edición, waarvan ze 3.000 eenheden in elkaar draaiden. In totaal zijn de Kever en de Beetle 80 jaar in productie geweest.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De racegame Beetle Adventure Racing had eigenlijk een Need for Speed moeten zijn

De Blazer Beetle is de ultieme winterbeuker

Investeringsobject: Volkswagen New Beetle RSI

Top 10: Inflatie-auto’s

Op vakantie met vijf cabrio’s

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
