
Het is officieel – de productie van de Volkswagen Beetle is op z’n einde. We wisten dat deze dag zou komen, maar dat maakt het niet minder jammer. Op de foto zie je de laatste Volkswagen Beetle die uit de fabriek komt rollen in Mexico. Hij is gespoten in de kleur Denim Blue en staat op een setje retro-wielen.
Iedereen is bekend met de vooroorlogse geschiedenis van de Kever, maar het waren juist de vredelievende mensen in de jaren zestig en zeventig die het imago van de auto opkalefaterden en de auto onsterfelijk maakten. Met de introductie van de tweede en derde generatie was de Beetle (of New Beetle, zoals ie toen heette) de meest eigenzinnige auto van het merk.
De laatste Volkswagen Beetle is niet te koop, hij gaat naar het Volkswagen Puebla Museum in Mexico, naast de fabriek waar alle 500.000 exemplaren van de tweede en derde generatie in elkaar zijn gezet. Dezelfde fabriek gaat nu een SUV bouwen die ‘gefocust is op de Noord-Amerikaanse markt, gepositioneerd onder de Tiguan.’
De eerste Kever in Nederland kostte omgerekend 1.307 euro, zonder inflatiecorrectie. Voor andere markten bleef de eerste generatie Kever tot en met 2003. De fabriek sloot de productie af met de zogeheten Última Edición, waarvan ze 3.000 eenheden in elkaar draaiden. In totaal zijn de Kever en de Beetle 80 jaar in productie geweest.
Meer van TopGear


De racegame Beetle Adventure Racing had eigenlijk een Need for Speed moeten zijn

De Blazer Beetle is de ultieme winterbeuker

Investeringsobject: Volkswagen New Beetle RSI

Top 10: Inflatie-auto’s

Op vakantie met vijf cabrio’s

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen
