
Het is officieel – de productie van de Volkswagen Beetle is op z’n einde. We wisten dat deze dag zou komen, maar dat maakt het niet minder jammer. Op de foto zie je de laatste Volkswagen Beetle die uit de fabriek komt rollen in Mexico. Hij is gespoten in de kleur Denim Blue en staat op een setje retro-wielen.
Iedereen is bekend met de vooroorlogse geschiedenis van de Kever, maar het waren juist de vredelievende mensen in de jaren zestig en zeventig die het imago van de auto opkalefaterden en de auto onsterfelijk maakten. Met de introductie van de tweede en derde generatie was de Beetle (of New Beetle, zoals ie toen heette) de meest eigenzinnige auto van het merk.
De laatste Volkswagen Beetle is niet te koop, hij gaat naar het Volkswagen Puebla Museum in Mexico, naast de fabriek waar alle 500.000 exemplaren van de tweede en derde generatie in elkaar zijn gezet. Dezelfde fabriek gaat nu een SUV bouwen die ‘gefocust is op de Noord-Amerikaanse markt, gepositioneerd onder de Tiguan.’
De eerste Kever in Nederland kostte omgerekend 1.307 euro, zonder inflatiecorrectie. Voor andere markten bleef de eerste generatie Kever tot en met 2003. De fabriek sloot de productie af met de zogeheten Última Edición, waarvan ze 3.000 eenheden in elkaar draaiden. In totaal zijn de Kever en de Beetle 80 jaar in productie geweest.
Meer van TopGear


De racegame Beetle Adventure Racing had eigenlijk een Need for Speed moeten zijn

De Blazer Beetle is de ultieme winterbeuker

Investeringsobject: Volkswagen New Beetle RSI

Top 10: Inflatie-auto’s

Op vakantie met vijf cabrio’s

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
