Het fenomeen restomodden is inmiddels wel bekend. Je pakt een oude auto, stript deze en vervolgens bouw je hem op met onderdelen die nieuw zijn, maar er klassiek uitzien. De Singer Porsches zijn erg bekend. Net als al die andere Porsche restomodders gebruiken ze het liefste de Porsche 911 van de 964-generatie. Dat is het model dat van 1989 tot 1993 gebouwd is. Blijven er zo wel 964’s over? Goede vraag. Dat dachten ze bij Lab Eleven ook, want hun project is niet gebaseerd op de Porsche 964.

Lab Eleven is een Italiaans bedrijf dat net als die andere Porsche-restomodders een unieke auto belooft voor een torenhoge prijs. De basis is opmerkelijk genoeg een Porsche 911 van de 993-generatie, die van 1994 tot 1998 gebouwd is. Dit zien de kenners als de laatste échte 911, omdat het de laatste luchtgekoelde generatie is. Die auto’s zijn vaak op zichzelf al een verzamelobject.

Een Porsche, maar dan (nog) specialer

Maar het kan dus nog specialer, moeten ze gedacht hebben. Lab Eleven verkoopt vooral in Miami en doet het meeste werk in Milaan. In tegenstelling tot Ruf of Singer ligt de focus iets minder op de techniek. Althans, de Porsches in kwestie worden niet zwaar opgevoerd. Lab Eleven zoekt de mooiste 993’s zonder schadeverleden. Deze worden gestript en voorzien van nieuwe koetswerkpanelen. Deze zijn lichter dan origineel, maar hebben exact dezelfde Porsche-pasvorm.

Lab Eleven 911 R groen zijkant achter schuin

De motoren worden behoorlijk standaard gelaten, maar blijven niet onaangetast. De 3,6-liter boxermotoren gaan naar Stuttgart (waar de Porsche-fabriek staat) om gereviseerd te worden. Deze hebben 286 pk. De 3,8-liter motoren worden opgewaardeerd naar ‘RS’-specificatie en hebben minimaal 300 pk, optioneel is 327 pk mogelijk. Dat zijn vrij bescheiden waarden. Een standaard nieuwe Porsche 911 heeft al 395 pk, bijvoorbeeld.

En krijgt de Lab Eleven 911 ook een nieuw interieur?

Het belangrijkste aspect lijken de interieurs te zijn. Die worden in Milaan gemaakt en zo op de afbeeldingen ziet het er waanzinnig fraai uit. Lab Eleven verwijdert het originele interieur, vernieuwt wat nodig is en bekleedt alles opnieuw. Zeker met de ruitjesbekleding ziet het interieur er lekker retro uit, alhoewel de 993-generatie van zichzelf behoorlijk verouderd was. Dat was destijds een veelgehoorde klacht, maar dat pakt nu dus goed uit.

Lees ook: Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Kortom, er is nu nog meer keuze als je een unieke Porsche 911 wil die er ouder uitziet dan dat deze is. Het meest bijzondere is de Targa-versie. Deze heeft namelijk de klassieke Targa-beugel. Het opmerkelijke zit hem in het feit dat de 993 Targa deze rolbeugel in zijn geheel niet had. Waarschijnlijk hebben ze bij Lab Eleven gewoon een 993 Cabrio gepakt en daar de beugel op gezet. Het eindresultaat is alsnog schitterend. Het enige nadeel zal de prijs zijn. Die wordt niet vermeld, wel dat ze per auto 4.000 uur bezig zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)