Zelfs de Mercedes G-klasse kon het niet zo lang volhouden als de Lada Niva. Van de Mercedes kwam een paar jaar geleden een compleet nieuwe versie, al ziet deze er nog wel hetzelfde uit als de oude. In het geval van de Lada koop je in de basis nog echt dezelfde auto als in de jaren zeventig. Ook met vrijwel hetzelfde comfort. En nu is er zelfs een sportversie.
De Lada Niva Sport krijgt een viercilinder met 122 pk en 151 Nm. Schijnbaar zijn de ophanging en de remmen aangepast voor sportiever weggedrag. Of waarschijnlijk ‘minder onsportief’. Het interieur is opgeleukt met ‘raceaccenten’ en je mag plaatsnemen in sportstoelen. Op het stuur zit een 12-uurs markering zoals je ook vindt in rallyauto’s.
De normale Lada Niva kost in het thuisland omgerekend nog geen 7.000 euro. De grootste kans momenteel om een Niva te kopen, die heb je waarschijnlijk in Zwitserland. Daar staan ze te koop voor omgerekend 14.000 euro. Wat de nieuwe sportversie in het thuisland moet kosten of in Zwitserland, is nog niet bekend. Het klinkt niet alsof ie twee keer zo duur moet zijn.
De Lada Niva Sport krijg je hier niet op kenteken
Mocht je er eentje op de kop kunnen tikken, moet je er niet vanuit gaan dat je hem hier op kenteken krijgt. De eisen vanuit de EU zijn vorig jaar stevig aangescherpt en we zien op het eerste oog al tien redenen waarom de auto hier direct wordt afgekeurd door de RDW. Leuk dus voor een afgesloten terrein, maar niet voor op de openbare weg.
Dave heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Toen je nog zonder schaamte naar Moskou kon heb ik daar (al enkele jaren terug dus) toch echt ook een volledig nieuw model van de Niva onder dezelfde naam met grote regelmaat zien rondrijden.