Zelfs de Mercedes G-klasse kon het niet zo lang volhouden als de Lada Niva. Van de Mercedes kwam een paar jaar geleden een compleet nieuwe versie, al ziet deze er nog wel hetzelfde uit als de oude. In het geval van de Lada koop je in de basis nog echt dezelfde auto als in de jaren zeventig. Ook met vrijwel hetzelfde comfort. En nu is er zelfs een sportversie.
De Lada Niva Sport krijgt een viercilinder met 122 pk en 151 Nm. Schijnbaar zijn de ophanging en de remmen aangepast voor sportiever weggedrag. Of waarschijnlijk ‘minder onsportief’. Het interieur is opgeleukt met ‘raceaccenten’ en je mag plaatsnemen in sportstoelen. Op het stuur zit een 12-uurs markering zoals je ook vindt in rallyauto’s.
De normale Lada Niva kost in het thuisland omgerekend nog geen 7.000 euro. De grootste kans momenteel om een Niva te kopen, die heb je waarschijnlijk in Zwitserland. Daar staan ze te koop voor omgerekend 14.000 euro. Wat de nieuwe sportversie in het thuisland moet kosten of in Zwitserland, is nog niet bekend. Het klinkt niet alsof ie twee keer zo duur moet zijn.
De Lada Niva Sport krijg je hier niet op kenteken
Mocht je er eentje op de kop kunnen tikken, moet je er niet vanuit gaan dat je hem hier op kenteken krijgt. De eisen vanuit de EU zijn vorig jaar stevig aangescherpt en we zien op het eerste oog al tien redenen waarom de auto hier direct wordt afgekeurd door de RDW. Leuk dus voor een afgesloten terrein, maar niet voor op de openbare weg.
paul heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Trieste reacties hier van de reaguurders. Maar goed, on -topic, er staat in de laatste alinea “en we zien op het eerste oog al tien redenen waarom de auto hier direct wordt afgekeurd door de RDW.” Het artikel zou completer zijn als jullie dan ook die 10 redenen / feiten omschrijven. Zeker voor diegene die niet weten wat de keuringseisen zijn.
Frans heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Volgens Lada.CH wordt de Niva sinds 2020 niet meer geïmporteerd omdat er geen kenteken wordt afgegeven.
Kevin heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Te goedkoop daarom vinden de vetkleppen altijd laar meer regels uit om hun bek te vullen.
@kevin heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Je taalgebruik is al even bedroevend als het inhoudelijke niveau van je reactie. Ga je mond spoelen, jochie.
Jan heeft op 12 januari 2025 geschreven:
In Duitsland gewoon te koop. Dat is toch ook EU????
Ruskie heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Kevin heeft helemaal gelijk, niks mis met Lada.
Лада Нива Спорт heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Dat Lada Niva nu een sportuitvoering heeft is mooi, maar 30 jaar geleden hebben wij ook al eens een Niva “sport” gehad, die had een trekhaak met een tennisbal er op.😜
hmmm heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Dus Zwitserland importeert nog gewoon auto’s uit Rusland. Klinkt alsof ze hun nazi-goud kunstje weer herhalen…
Kebin heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Oh gij klein kind.
Droom lekker verder als je denkt dat we niets meer van Rusland importeren.
Darwin heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Hoe minder hoe beter. Net als bij vriendjes van Rusland, zoals China. Of vind jij het fijn dat Rusland drones gemaakt met Chinese onderdelen gooit op onschuldige burgers in Oekraïne?
Dave heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Toen je nog zonder schaamte naar Moskou kon heb ik daar (al enkele jaren terug dus) toch echt ook een volledig nieuw model van de Niva onder dezelfde naam met grote regelmaat zien rondrijden.
Chris heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Ach de auto komt niet door het zogenaamde eu eisen op de Nederlandse wegen. Waar wij trouwens niet om gevraagd hebben maar puur omdat die auto uit Rusland komt.