Als we op vakantie zouden gaan met een elektrische auto, zouden we altijd een vakantiehuisje boeken. Want meestal is de stroom bij de huur inbegrepen, dus dan kun je gratis rijden. Ga je tijdens je vakantie braaf bij openbare laadpalen laden, dan moet je even goed opletten. De ANWB waarschuwde vorig jaar al voor exorbitante laadkosten.

De Wegenwacht schrijft: ‘Al tientallen ANWB-laadpasklanten ontvingen deze zomer een rekening van 100 euro of meer voor een enkele laadsessie in het buitenland. Zo kreeg een klant een rekening van 480 euro gepresenteerd voor iets meer dan een dag laden bij een Franse camping. Daarbij werd slechts voor ongeveer 100 kilometer aan stroom geladen.’ Zelfs met de oer-Hummer kom je niet aan verbruikskosten van 5 euro per kilometer.

Wat is er aan de hand met laadpalen in het buitenland?

Blijkbaar zijn er een hoop buitenlandse palen die kosten per minuut rekenen. In het geval van de 480 euro ging het om een minuutprijs van 30 cent. De ANWB denkt dat er opzet in het spel is: ‘Veel van de opvallend dure laadpalen staan in de buurt van campings en hotels. Deze lijken dus vooral bedoeld om te verdienen aan onwetende toeristen. Ze staan met name in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.’

In Nederland vind je ook laadpalen die een bedrag per minuut of per uur rekenen, maar in het buitenland is het volgens de ANWB gebruikelijker. De pechhulpdienst raadt aan om op de website van de laadpaalaanbieder even de tarieven te checken. Wij zouden zeggen: boek een kamer op de eerste etage en neem een verlengsnoer van 20 meter en een lange hengel mee. Zo pakken ze je niet.

33 reacties op “ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet”

  1. @TopGear kunnen jullie de off topic reacties over EV in het algemeen even verwijderen?
    Ontopic: neem een abonnement op Tesla, ionity, Shell recharge mee, vermijd laadpunten waarvoor geen prijs bekend is in de apps en vraag na in de buurt.

  2. EV wagens zijn leuk als stadswagen: geen herrie, geen uitstoot en snel weer thuis of op de zaak. Voor de rest zal de EV voor enkelen een goeie optie lijken maar voor het merendeel van de rijders niet.

  3. Jammer van het advies van ‘gratis’ laden bij een vakantiehuis. Wij hebben een huisje in de verhuur, dit soort ‘gratis’ laadsessies kosten ons 20 euro per keer. Zo veel marge zit er nu ook weer niet op de verhuur, dus dan is de tijd van inbegrepen energie ook wel voorbij. Dan wordt het gewoon 150 euro voorschot en na afloop verrekenen. Zat niemand op te wachten, maar wordt zo wel de consequentie.

  4. Toen ik nog mijn tweede huis verhuurde, had ik als clausule in de voorwaarden staan,dat een EV niet bij t huis geladen mocht worden. Indien toch, dan werd de huurprijs exclusief electriciteit. Mede gezien het bosreije gebied en droogte tijdens zomers was het ook veiliger om te laden op de openbare parkeerplaats ivm eventuele brand tijdens het laden.

  5. Ik herinner mij dit verhaal nog van vorig jaar. Meneer had inderdaad zijn auto aan de laadpaal bij de camping laten staan. 20 uur lang. Asociaal. En dan miepen als hij moet dokken.

  6. @Fred
    Aangezien deze laadpaal 0,883€ vraagt per kWh en 0,111€ per minuut vanaf 10u, wil dit zeggen dat je meer dan 14,5 uren aan de laadpaal hebt gehangen voor ocharme 3 kW, hetgeen op minder dan een half uur klaar moet zijn aan een 11kW lader. Als je de komma verkeerd hebt gezet en het moet 30 kW zijn, dan heb je 11,5u aan de laadpaal gestaan, waarvan 8,5u niet aan het laden.

    10u lang laden aan 11kW zonder kosten per minuut is voor bijna elke elektrische auto meer dan genoeg om vol te zijn geladen.

  7. Nog nooit problemen gehad met laden in het buitenland. En voor de EV haters hierboven. Ik hoef nooit erop uit om te tanken. Laden doe ik thuis en kost bijna niets 🙂 Is er een stroomstoring dan gebruik ik de auto als backup.
    Bij het stoplicht staan naast een snelle benzine auto staan? Binnen een fractie van een seconde zie je ze alleen nog in je spiegels.
    En als we op vakantie zijn zie ik overal mensen eerst tanken dan een plekje zoeken, dan de auto op slot, gaan piesen en gaan eten. Ik zet de auto bij de laadpaal en kan gelijk naar toilet en hapje eten. Dus waar blijft die zogenaamde tijdwinst dan? Nee voor mij geen benzine meer. Had altijd auto’s met grote en snelle motoren maar ik ben om, ik ga nooit meer terug.

  8. Eindelijk. Hier ook invoegen. Hier in Vlaardingen/ park Hoog leden staan ook van die asociale figuren die de laadpalen uren en soms 3 dagen bezet houden. Gewoon vanaf 08:00 1€ per minuut rekenen. Is het binnen 1 keer betalen gedaan met het egoïstische gedrag van deze figuren. De tijd dat je als enige in de buurt elektrische rijd is voorbij. Auto vol; ophoepelen. Duidelijk toch!

  9. Snoertje vanuit je huurappartement is ook niet (slim) een goed advies.
    Ook dit maakt het huisje duurder in de toekomst.
    Veel verhuurders rekenen dit al door.
    Campings ook.

  10. Duidelijk een geval van paalkleven. 100km is in het slechtste geval 20kw, 2uur laden dus. Duidelijk zo’n hybride geval. Die zijn nog vervuilender dan de benzine auto’s.

  11. Beetje vaag verhaal. Gaat het hier nu om een kleverstarief dat geldt als je auto vol is, of om oplichterij waarbij per tijdseenheid wordt getarifeerd?

  12. Het is voor mij nog “” iedere dag een raadsel dat het publiek gekozen heeft voor elektrisch tijden . Het gaat altijd gepaard met zeer vervelende problemen . Stroom opslaan is en blijft een hardnekkig probleem en waarom gaat Japan weer verbrandingsmotoren fabriceren?? En China kan zijn “” berg “” Electra-auto’s auto’s “ niet kwijt … ! Er is “” overbevolking ….. en dat is chaos kweken .. ! En …. Politici hebben absoluut geen “ mensenkennis”. En….. een nieuwe accu kost ongeveer € 12.000,— !!!

  13. In zowel het artikel van de ANWB, als in de reacties wordt onvoldoende de rol van de laadpasaanbieder belicht. Het is namelijk deze partij die het laadtarief bepaald tussen de EV-rijder bij de betreffende laadpaal. Afhankelijk van de combibatie laadpaalaanbieder (CPO) en de laadpasaanbieder (MSP), gelden afzonderlijke tariefafspraken. De EV-rijder moet dus weten met welke laadpas hij laadt en wat die laadpasaanbieder (MSP) voor tarief rekent aan de betreffende laadpaal. Eenvoudig en overzichtelijk is het helaas niet…

  14. Het probleem van laadpaalklevers/parkeerders is nog lang niet opgelost.
    Het heeft ook een zeker inherente reden: als je aankomt voor een dagje in een grote stad en je parkeert aan de rand, wees dan eens eerlijk: wie zal tussendoor na enige tijd even kilometers terug naar de parkeerplek lopen om zijn wagen te verplaatsen (en daarna mogelijk geen parking te vinden…)
    Het is een structureel probleem héél eigen aan EV’s en moeilijk zomaar op te lossen.

  15. Prima, laadpaalklevers zijn asociaal. Laat ze maar betalen, de eigenaar van de paal kan zo geen andere mensen bedienen die hun auto ook op willen laden.

  16. Ik wil ook opmerken dat de ANWB zich totaal niet aan de afspraken houdt en ook woekerkosten rekend.
    Onlangs kreeg ik een schrijven van de ANWB dat het start tarief omhoog ging, maar de kWh prijs dan het kale tarief van de betreffende providor zou zijn.
    Maar bij diverse laadpalen betaal ik nu een veel hoger kWh tarief dan met mijn Vattenfall of Shell kaart.

  17. Ergens wel terecht, toch? Als ik benzine tank houd ik de pomp toch ook geen etmaal bezet?
    Logisch dat er per minuut gerekend wordt,omdat soort situaties te voorkomen. Dat je dat dan niet weet, en onvoorbereid op vakantie gaat… Tsja, dat kost dan een paar centen, maar dan heb je je lesje wel geleerd. Even vervelend, maar verder iedereen blij en geen laadplaalkleven meer…

  18. Heb nu al spijt een electrische auto geleasd td hebben voor 5 jaar.
    Van af eind oktober gaan we beiden van ons pensioen te gaan genieten en leuke reizen gaan maken als vervolg op wat we al deden.
    Maar na deze wetenschap dat je bij de laden bedonderd wordt, had ik nu liever m’n vorige auto nog gehad. Een ZELF LADENDE HYBRIDE. kan je zo’n 800 km vooruit ipv nu 425 km max.
    Misschien eentje huren alleen al voor de vakanties.

  19. Nou, de paal bij mij hier in de straat van Allego kost met de laadpas van ANWB ook €0,70 per Kwh. Voor mij de reden om de PHEV weer snel te verkopen en een HEV aangeschaft. Geen eigen paal geen EV.

  20. En terecht
    Wagen laden en oprotten
    Als ok benzine tank laat ik hem ook toch geen 24 uur aan dat tankstation

  21. Ook ik België komt dit voor, recent slechts 3,05kWh geladen nabij Trois Ponts in de Ardennen. Kosten?: €33,65😡. Pure diefstal. Wees gewaarschuwd, dit laadunit bevind zich bij Landal Greenparks Los Gottales, Saint-Jacques 20.

  22. Ook ik België komt dit voor, recent slechts 3,05kWh geladen nabij Trois Ponts in de Ardennen. Kosten?: €33,65😡. Pure diefstal. Wees gewaarschuwd, dit laadunit bevind zich bij Landal Greenparks Los Gottales, Saint-Jacques 20.

  23. 100 km geladen voor €480. Dat is idd belachelijk. Maar wat ook belachelijk is: blijkbaar heeft deze auto ruim 26 uur aan de laadpaal gehangen (30 cent per minuut), dus de laadpaal meer dan een dag bezet gehouden met een elektrische auto die al bijna vol was. Dat is ook belachelijk…

  24. Kijk altijd in de app van je pas. Daar zie je de tarieven waartegen je laadsessie wordt afgerekend.
    Niet zomaar ergens gaan staan en denken dat het overal in de Europese landen hetzelfde is als in Nederland. Dat is dure gemakzucht .

Laat een antwoord achter aan HeGe Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear