Lamborghini 400 GT: Lamborghini’s tweede model ooit

Na de eerste Lamborghini ooit, de 350 GT, volgde de Lamborghini 400 GT

Lamborghini 400 GT
Foto('s): Automobili Lamborghini SpA

De 400 GT (ook wel 400 GT Interim genoemd) werd in 1966 gelanceerd na te zijn getoond op de Autosalon van Genève in dat jaar. Het was een kleine evolutie van de 350 GT. Hij kreeg een iets grotere motor (van 3,5 naar 4,0 liter, vandaar de aanpassing in de naam) en wat kleine visuele wijzigingen. Er werden slechts 23 exemplaren gemaakt, waarvan drie met een carrosserie van aluminium – wat aanzienlijk gewicht scheelde.

Daarop volgde nog een aanpassing: de koets werd wat vergroot (met 6,5 centimeter, de wielbasis bleef gelijk) waardoor er ruimte was voor een klein achterbankje. Ook werd het interieur licht gewijzigd en werden er stilistische elementen aan de buitenkant bijgepunt. De daklijn en de achterruit ook, waardoor een soort tweede model van de 400 GT ontstond. Die werd 400 GT 2+2 genoemd. Omdat ie plaats bood aan vier mensen. Nou ja, mensjes.

Carrosserie van de 400 GT

De carrosserie van beide 400 GT’s werd ook ontworpen door Carrozzeria Touring, net als die van de 350 GT. Maar in 1967 stopten ze en werd de productie overgenomen door Marazzi. Zou je ooit een 400 GT 2+2 willen kopen, het maakt iets uit voor de prijs. Lamborghini zelf meldt tegenwoordig dat er 273 exemplaren van de 400 GT zijn verkocht (wat we niet braaf hebben overgenomen). Maar andere bronnen spreken over 23 stuks van de 400 GT en 224 stuks van de 400 GT 2+2. Dus 247 in totaal.

Tel daar de twee one-offs bij – wat je niet zou moeten doen omdat het verbouwde bestaande modellen zijn – en je komt op 249 stuks. Bijna 250 dus, wat de historici van Lamborghini mogelijk hebben aangezien als het aantal van de 400 GT 2+2 en niet van het totaal van beide.

Hoewel enkele 400 GT’s al met een vijfbak van Lamborghini zelf waren uitgerust – de meeste hadden een bak van ZF – kreeg de 2+2 altijd een handbak van Lamborghini zelf. Deze werd ontworpen door technisch hoofd Gian Paolo Dallara, en daarmee kregen Lamborghini’s modellen nóg meer ‘eigen’ techniek aan boord. De 2+2 was trouwens ook de eerste Lamborghini die kon worden geleverd met het stuur aan de rechter-, dus verkeerde kant.

Vooral de 400 2+2 vind je tegenwoordig hier en daar wel op een veiling. Voor zo’n schitterende auto mag je diep in je buidel tasten uiteraard: reken maar op een ton of vijf à zes, minstens.

Waar staat de aanduiding 400 GT voor?

Tja, wat doe je als je de motor van je 350 GT opkrikt naar een exemplaar met 4,0 liter inhoud? Precies, dan maak je er een 400 GT van. De latere toevoeging ‘2+2’ slaat op het aantal mensen dat in de auto past: twee voorin plus twee achterin.

Productieaantal

247

Productieperiode

1966-1968

Specificaties Lamborghini 400 GT

3.929 cc V12

320 pk

0-100 km/u in 6,5 s

top 249 km/u

Modellen

400 GT (23 stuks)

400 GT 2+2 (224 stuks)

400 GT Flying Star II (omgebouwde 400 GT 2+2, 1 stuks)

400 GT Monza (omgebouwde 400 GT, 1 stuks)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken