TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Lamborghini Huracán Evo. In de komende editie van ons magazine vind je het volledige testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Lamborghini Huracán Evo
Locatie: Bahrain International Circuit
Weersomstandigheden: een stuk warmer dan hier
Nog nooit in de geschiedenis van Lamborghini was er een saai model, maar de originele Huracán is wellicht te competent voor zijn eigen bestwil. Het samenspel van zijn vierwielaandrijving, futloze besturing en de – toegegeven – fantastische 5,2-liter V10 zorgde ervoor dat de Lambo wat synthetisch aanvoelde.
En de Lamborghini Huracán Evo doet dat beter?
Met de Huracán RWD en de Huracán Performante nam de rij-ervaring al significante sprongen. De Lamborghini Huracán Evo neemt de Performante als uitgangspunt en pakte vier pijlers aan: voertuigdynamiek, de motor, het design en het interieur.
Een bijkomend voordeel is dat toetsenbordstrijders op het internet niet meer kunnen roepen dat je een opgewaardeerde Audi R8 rijdt – de twee zijn nu écht verschillend door alle veranderingen en met name door de nieuwe supercomputer LDVI. Daarover later meer.
Laten we het eerst eens over de motor hebben
Oké. De 5,2-liter V10 produceert nu 640 pk bij 8.000 toeren per minuut en 600 Nm aan koppel. Motorvirtuozen spotten direct dat dit de specificaties zijn van de Performante – het is dan ook dezelfde motor. 0-100 doet de Lamborghini Huracán Evo in 2,9 seconden en in 9 seconden zit ie op de 200 km/u. De top is 323 km/u.
En verder?
De aerodynamica is efficiënter dankzij een nieuwe voorspoiler, diffuser en achterspoiler, een gladdere onderkant, een verplaatste uitlaat en een nieuwe ducktail-spoiler. Het grote nieuws is Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI). De nieuwe centrale supercomputer bindt alle elementen aan elkaar en heeft zelfs een voorspellend vermogen. Hierdoor kan iedereen zich achter het stuur van de Lamborghini Huracán Evo een held voelen.
Hoe werkt LDVI?
Acceleratiemeters en gyroscopen monitoren alle laterale, longitudinale, verticale en rollende bewegingen. In 0,2 seconden stuurt de computer de magnetische dempers, torque vectoring, vierwielaandrijving, vierwielbesturing en actieve achteras aan. Het voorspellende element, Lamborghini noemt het Feed Forward (in plaats van feedback, snap je?), is haast griezelig.
Komaan, maar hoe rijdt de Lamborghini Huracán Evo?
Met deze auto kom je bocht uit met het soort behendige toefje tegenstuur dat je normaal alleen bij professionele coureurs ziet, waarna je de kerbs af rolt en de grip zich maximaal opbouwt. Van onderstuur is geen sprake, het insturen is ultra-precies en in lange doordraaiers voel je de Evo zich slechts lichtjes corrigeren.
LDVI past zich aan aan de geselecteerde rij-modus. Comfortabeler in Strada, mondiger in Sport en vlijmscherp in Corsa. De Sport-stand bezit alle eigenschappen om een driftmodus genoemd te worden, maar Lamborghini weigert die noemer te gebruiken.
De perfecte circuitauto?
Perfect? Dat niet. De zeventraps automaat met dubbele koppeling kan al het geweld nét niet helemaal bijhouden en de remmen hadden iets meer gevoel mogen hebben. Bij hard aanremmen begint de Evo een beetje te dansen.
Oh, en het stuur zou nog altijd iets meer zwaarte mogen hebben en spreekt niet zo duidelijk als bijvoorbeeld bij een McLaren. Maar voor een straatauto waarin je gemakkelijk dagelijks kunt rijden, doet de Lamborghini Huracán Evo het op een circuit fantastisch.
Reacties