De dag is dan eindelijk aangebroken. Na twintigduizend exemplaren te hebben verkocht in de afgelopen tien jaar, is het einde gekomen voor de Lamborghini Huracán. Het merk zegt vaarwel tegen de V10 met nog één laatste uitvoering. De Lamborghini Huracán STJ is gebaseerd op de achterwielaangedreven STO, maar hij krijgt nog wat extra motorsport-speeltjes. Lambo bouwt slechts tien exemplaren.

Wat niet direct opvalt aan de Lamborghini Huracán STJ, is dat de bodykit wat is aangepast. De voorbumper heeft een agressievere voorsplitter gekregen en canards op de uiteindes van de bumper. De achtervleugel is drie graden steiler afgesteld, waardoor die volgens Lamborghini tien procent meer downforce genereert dan de Lamborghini Huracán STO.

Race onderstel en een centerlock

Niet alleen optisch is de STJ aangepakt, ook onderhuids laten ze het tien jaar oude model niet met rust. Een set race-schokdempers zorgt ervoor dat de auto beter af te stellen is naar wens van de bestuurder. Om de 20-inch velgen zitten nieuwe Bridgestone Potenza-banden voor meer grip. Voor snelle pitstops (en stijlpunten) hebben de velgen een centrale wielmoer.

Aan de 5,2-liter V10 is niets gebeurd, en toch moet de Lamborghini Huracán STJ sneller zijn op het circuit dan de STO. Op het Nardo-circuit is de STJ ruim één seconde sneller dan de STO. Het vermogen is trouwens 640 pk en 565 Nm. Het vermogen gaat naar de achterwielen en het schakelen doet een automaat met dubbele koppeling voor je.

De Lamborghini Huracán STJ neemt afscheid van de V10

Het afscheid van de Audi R8 was al een teken aan de wand voor de Lamborghini Huracán. De Audi deelt namelijk de V10 met de Italiaanse supercar. Volgens de geruchten krijgt de opvolger van de Huracán een V8-motor met een hybridecomponent, dus het lijkt erop dat de Volkswagen Groep definitief afscheid gaat nemen van de V10-motor. En dat is toch erg jammer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)