
Het is altijd leuk als een autofabrikant een ‘krachtigste ooit’ maakt, maar als het een merk als Lamborghini is, kun je er beter even voor gaan zitten. Dit is de Lamborghini SCV12, het nieuwste circuitspeeltje van de afdeling Squadra Corse. Geen kenteken, wel 830 pk uit een V12 zonder turbo’s of andere kunstgrepen. Dat hij kwam, was al bekend, maar Lamborghini toont nu wat beelden van de SCV12 in een camouflagejasje.
De Lamborghini SCV12 produceert meer downforce dan een GT3-auto. De motorkap heeft twee luchtgaten en een centrale rib, die laatste dirigeert meer lucht naar de inlaat op het dak. De ‘dynamische luchtdruk’ die de auto genereert, slokt de V12 op, wat zorgt voor meer power. De 6,5-liter V12 is een aangepaste versie van de motor die je in de Aventador vindt, maar dan gekoppeld aan een zestraps sequentiële bak.
Verder is er veel, heel veel koolstofvezel, pushrod-ophanging en een set 19-inch wielen vóór en 20-inch achter. Pirelli-banden zorgen voor het contact met de weg. En kijk even naar die achtervleugel. Ongetwijfeld ooit bestemd voor Boeing, maar door het teruglopende aantal vluchten mocht Lambo hem op de SCV12 bouwen.
Wat de Lamborghini SCV12 moet kosten, is niet bekend. Ook is nog niet openbaar gemaakt hoeveel exemplaren Lamborghini gaat bouwen. Wel weten we dat Le Mans-winnaar Emanuele Pirro de gelukkige eigenaren een cursusje zal geven.
Lamborghini SCV12: de krachtigste V12
Meer van TopGear


Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
