Waar de leveringen van de Ferrari Purosangue met V12-motor nog moeten beginnen, heeft Lamborghini de orderboeken gesloten voor alle modellen met alleen een verbrandingsmotor. Vanaf dit punt kun je alleen nog maar hybrides bestellen bij Lambo. Maar waarom is er eigenlijk nooit een Urus met een twaalfcilinder gekomen? Het had in ieder geval een mooie hekkensluiter kunnen zijn.

Onmogelijk was het sowieso niet. De Bentley Bentayga staat op hetzelfde platform als de Lamborghini Urus en daar ligt een W12-motor in met 635 pk en 900 Nm. Daar had vast wat aan gesleuteld kunnen worden voor nog meer power. De Chief Technical Officer van Lamborghini, Rouven Mohr, vertelt aan TopGear waarom er nooit een twaalfcilinder in de Urus heeft gelegen.

‘V12 nooit overwogen, W12 te comfortabel’

‘Helemaal aan het begin was er zeker discussie over wat het juiste aantal cilinders zou zijn, maar we zijn nooit de richting van een V12 opgegaan. Een V12 werd het zeker niet, maar de W12 van Bentley ook niet’, zegt Mohr. ‘Ik heb vaker gezegd dat ik het een leuke motor vind, maar het is meer een comfortgerichte motor. Hij past naar mijn mening niet bij het karakter van de Urus.’

Bentley W12-motor onder de motorkap

De W12 zou door zijn formaat extra gewicht toevoegen en lastig te koelen zijn. Bovendien is het een motor die volgens Mohr te weinig toeren maakt voor een sportief karakter. ‘Het past perfect bij Bentley en meer comfortgerichte auto’s, daarvoor het is het een erg coole motor. Maar niet voor ons productportfolio’, voegt hij toe.

Ook geen W12-prototype ergens

We vragen of er ook niet ergens in de kelders van Lamborghini toch een Urus W12-prototype verstopt staat. Zo heeft BMW bijvoorbeeld een M5 met de V12 uit de McLaren F1. Helaas is er bij Lamborghini geen dergelijk gek concept te vinden. Maar wat vindt Lambo’s technische baas dan van Ferrari’s beslissing om een V12 in de Purosangue te leggen?

Ferrari Purosangue V12 motor onder de motorkap

‘Ik heb er eerlijk gezegd respect voor dat ze dit hebben gedaan met een V12. Ze creëren een uniek verkoopargument, omdat geen enkele andere auto dit biedt. Dus als autoliefhebber ben ik er blij mee. En ik ben ook blij met de positionering van de auto, omdat het toch een beetje een ander segment is dan het onze’, meent Mohr.

Hij gaat verder: ‘Naar mijn mening is die auto meer een soort verhoogde GT 2+2 dan een echte SUV. Dus de auto’s hebben niet echt een compleet ander prijspunt. Ze concurreren niet rechtstreeks op dezelfde markt met dezelfde ruimte. Maar het feit dat ze de V12 in dit concept hebben gebruikt, vind ik wel leuk, omdat het iets speciaals is.’

De Urus Hybrid wordt een V8

De Volkswagen Groep heeft een flink portfolio van hybride aandrijflijnen, maar voor Lamborghini is er geen andere keuze dan een achtcilinder. ‘Voor ons is de V8 op dit moment de ondergrens om een bepaald niveau van exclusiviteit en prestatiepotentieel voor de toekomst te waarborgen. We gaan niet lager dan dat.’

Wordt de Lamborghini Urus Hybrid dan de krachtigste Urus tot nu toe? ‘Dat is onze ambitie. We willen altijd krachtiger zijn dan de voorganger. Dus daar werken we zeker aan. Maar de exacte cijfers kan ik nu niet geven, zelfs niet als ik het zou willen. Anders vermoordt mijn collega me’, grapt Mohr.

De Porsche Cayenne Turbo S E- Hybrid met een V8 had 680 pk. Ga er maar gerust van uit dat de Urus Hybrid nog net wat krachtiger gaat zijn. Maar een twaalfcilinder in de Urus, dat gaat helaas nooit meer gebeuren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)