
Dit is de nieuwe Land Rover Defender 130, de langste en comfortabelste nieuwe Defender die tot nu toe is onthuld. In het kort (hah!): het is een Defender die werd opgerekt om acht volwassen mensen in één grote SUV te kunnen huisvesten. Hij komt naast de Defender 90 en Defender 110 in het aanbod.
Acht stoelen. Twee vooraan, drie in het midden, drie achteraan. Land Rover zegt dat de carrosserie van de Defender met 340 millimeter is verlengd om die extra rij zitplaatsen te creëren. De totale lengte is 5.358 millimeter. De achterste zitrij profiteert van een ‘kleine stadiumverhoging’, wat erop neerkomt dat de rij iets hoger geplaatst is.
Volwassenen moeten goed kunnen zitten in de Land Rover Defender 130
Er is achterin ruimte voor drie volwassenen om comfortabel te zitten, aldus Land Rover. Er moet genoeg hoofdruimte zijn omdat de auto in wezen een zeer capabele rechthoek met wielen is. Het glazen dak loopt door en er is losse ventilatie voor de achterste rij.
Met alle drie de rijen op hun plaats is er 398 liter kofferruimte over, maar klap rijen twee en drie naar beneden en je hebt eigenlijk een busje: 2.291 liter ruimte om zoveel honden mee te nemen als je je maar zou kunnen wensen. Je hebt keuze uit twee benzine-zescilinders met mild-hybridetechniek: de P300 en P400. Dan zijn er nog de zescilinder diesels, de D250 en D300.
Hij kan nog altijd goed offroad
Alle 130’s krijgen standaard vierwielaandrijving en een achttraps automaat, adaptieve ophanging en Terrain Response. De aanrijhoek is 37,5 graden, de afrijhoek is 28,5 graden en de opbreekhoek 27,8 graden. Er is een maximale doorwaaddiepte van 900 millimeter en hij kan tot 3.000 kilo trekken. De Nederlandse en Belgische prijzen van de Land Rover Defender 130 zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Defender zakt in prijs door nieuwe PHEV (maar er is ook een nieuwe V8)

De Defender Octa krijgt een hybride V8 en is straks de belangrijkste Defender

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Land Rover gaat zijn oude auto’s nog een keer verkopen met een flinke winst

De dikste Range Rover Sport van dit moment kun je met stoffen bekleding bestellen

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Poah: je kunt nu tijdelijk gratis een tractorrijbewijs krijgen, maar je moet wel snel zijn

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze
