Na de voorwielaangedreven Range Rover Evoque gaat Land Rover vrolijk verder met het omlaagtrekken van hun gamma. Ook de vernieuwde Freelander 2 is er voortaan als eD4, zonder de vierwielaandrijving die het merk groot heeft gemaakt.

Mocht je echter de komende winter vaststaan op je oprit omdat er een beetje sneeuw is gevallen, dan kun je gelukkig wel indruk maken op je buurman door hem de CO2-waarden te vertellen die je Land Poser weet te halen. Een uitstoot van 158 g/km (goed voor een C-label) is helemaal niet gek voor een auto als deze. Ook het gemiddelde verbruik van de 150 pk sterke 2.2 dieselmotor blijft binnen de perken: 6,0 l/100 km. Een standaard start/stopsysteem is hiervoor mede verantwoordelijk.

Wil je een auto die wel presteert zoals ie eruitziet, dan kun je altijd gaan voor de TD4 (150 pk) of SD4 (190 pk), die gewoon met 4WD zijn uitgerust. De laatste is er alleen met zestraps automaat. De echte die-hards gaan voor de 3,2-liter zes-in-lijn benzinemotor, die 233 pk levert en goed is voor een sprintje van 0 naar 100 in 8,9 seconden. Dit blok voldoet tegenwoordig aan de EU5-norm.

Zoals gezegd onderging de Freelander 2 ook een milde facelift. Nieuwe koplampen, achterlichten, grille en bumpers zorgen voor een fris voorkomen. Ook het interieur werd onder handen genomen, met onder andere een compleet nieuw instrumentenpaneel. Drie nieuwe lakkleuren en een paar verse velgontwerpen maken het geheel af. En, niet onbelangrijk, het Land Rover-logo is voortaan groen met zilver in plaats van groen met goud.

Later dit jaar staat de nieuwe Freelander bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties