Al tien jaar voordat dealers geen nieuwe verbrandingsmotoren meer mogen verkopen (al is die regel al een paar keer afgezwakt), moesten leaserijders eraan geloven. Het idee was dat leaserijders vanaf 2025 verplicht een elektrische auto moesten uitkiezen, om zo de vergroening een handje te helpen. Daar komt het kabinet nu van terug. De reden? Het is te duur.
Het is toch wat gek. Verkeersboetes hebben als hoogste doel om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar de drijfveer om de boetebedragen te verhogen, is om meer geld binnen te halen. En ook hier sneuvelt de maatregel omdat het te duur was. Dus de economie is dan belangrijker dan het vergroenen van Nederland. Wel gek dat niemand dit eerder had uitgerekend.
Leaserijder verplicht in de EV kost miljarden
Niet dat we het nu vervelend vinden dat leaserijders een benzineauto mogen uitkiezen, maar het voelt wat hypocriet, niet? Volgens De Telegraaf zou de stekkerverplichting voor zakelijke rijders de overheid 4,5 tot 5 miljard euro gaan kosten, bijvoorbeeld omdat er minder getankt wordt en er dan geen accijns betaald worden. Leaserijders moeten dus tanken om de schatkist te vullen.
Maakt het echt uit?
Tien jaar later worden nieuwe verbrandingsmotoren zoals we ze nu kennen toch verboden. Alleen benzine- en dieselauto’s die op niets anders kunnen rijden dan synthetische brandstoffen, mogen nog verkocht worden. En natuurlijk elektrische auto’s en waterstofauto’s. Met de aankomende Euro 7-norm wordt het wagenpark automatisch al een stukje groener, zonder de leaserijder verplicht in de EV te stoppen.
Aan de andere kant neemt de bijtelling voor elektrische auto’s na 2025 toe naar 22 procent. Dan is de bijtelling net zo hoog als voor benzine- en dieselauto’s. Als EV’s duurder blijven, dan loont het voor zakelijk rijders weer minder om voor een elektrische auto te kiezen. En dan zou de gewenste verduurzaming precies de andere kant op kunnen gaan. Wordt vervolgd…
Reacties