Hot hatchbacks zijn de beste allrounders die je kunt vinden. Ze bieden een hoop plezier tegen een relatief zacht prijsje. En ze zijn prima praktisch in te zetten en dagelijks te gebruiken. Als je op zoek gaat naar de allrounder onder de allrounders, kom je al snel uit op een VW Golf GTI. Als je dat niet wilt, zijn er nog genoeg alternatieven zoals een Mégane RS of Focus ST. Maar wat als je nu iets wat minder clichématigs wilt? Dit zijn leuke hot hatchbacks die niet voor de hand liggen

Mazda 3 MPS (2006-2013)

De laatste onvriendelijke beul uit Hiroshima. Mazda keek wat om zich heen en dacht: ‘meer.’ Dus lepelden ze een 2,3-liter viercilinder met een fikse turbo in de Mazda 3. Het resultaat is een torque steer-fantast waarbij het aanzuiggeluid van de turbo de boventoon voert. Het maakt wat ons betreft ook niet veel uit welke generatie je kiest – al kijkt de tweede generatie een stuk blijer.

Volvo C30 T5

Zeker niet de snelste in het rijtje, maar wel de enige met een vijfcilinder. Je moet goed zoeken om ze te vinden, maar ze zijn er nog wel. Niet direct de meest spannende auto om te zien, dus koop ‘m in het rood. Doet een hoop.

Subaru Impreza WRX STI (2007-2010)

Weet je nog die keer dat Subaru besloot dat het een goed idee was om hun iconische sedan tot hatchback te bombarderen? Tot spijt van Subaru waarschijnlijk wel. Na krap drie jaar besloot ook Subaru dat de WRX STI gewoon een sedan moest zijn. De hatch is nu een zeldzame verschijning. Zeer potent, maar een tikkeltje saai.

Alfa Romeo 147 GTA (2003-2005)

Met de 145 Quadrifoglio brak Alfa nooit echt potten in hot hatchland, dus namen ze in 2003 geen halve maatregelen en kwamen ze met de 147 GTA, voorzien van hun heerlijke 3,2-liter V6. Het is een bijzonder beestje en niet bepaald het toonbeeld van verfijnd en onderstuur-vrij weggedrag, maar dat geluid hè… En serieus niet heel duur meer.

Nissan Sunny GTI-R (1991-1993)

Misschien wel dé knaljapanner van de vroege jaren ’90: deze opgefokte Sunny, met turbopower en vierwielaandrijving. Was onbehoorlijk snel en stond ook wel bekend als ‘babyGodzilla’, naar de Skyline GT-R uit die tijd. Wat ie ook was: relatief zwaar, door de 4WD, en vreselijk duur. Mede daardoor vonden maar weinig GTi-R’s hun weg naar de Benelux.

Honda Civic Type R (2001-2005)

Het was misschien niet de mooiste Honda ooit, maar de eerste Europese Civic Type R (Japan had er in de jaren ’90 ook al eentje) zette met z’n 200 pk wel een nieuwe standaard voor de mainstream hot hatches. Een hoogtoerige 2,0-liter viercilinder en een kraakhelder zesbakje maken deze Type R tot een waar feest.

BMW 323ti Compact (1997-2000)

De voorloper van de 1-serie was deze 3 met afgekapt kontje. Op zich niet per se een spannende auto – tot kopers BMW maanden er een 2,5-liter zes-in-lijn in te leggen. Met 170 pk en achterwielaandrijving (met de oude, meer drift-grage achteras uit de E30 3-serie) kon je op iedere rotonde je lol op.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear