Mazda MX-5 (Miata)

Natuurlijk moeten we hier starten. In een MX-5 (in Amerika Miata genoemd) is snel gaan een relatief concept. Je zult al het gevoel hebben snel te rijden (iets anders dan snel accelereren) zonder dat je twee maanden later hoeft uit te leggen bij een rechter wat je aan het doen was. Je hoort mensen weleens zeggen ‘the answer is always Miata’ – en die hebben het fout. Want het is: ‘Miata Is Always The Answer’, afgekort weer Miata. Elke generatie had minimaal één motorisering met minder dan 150 pk. De minst krachtige uitvoering was de 1.6 van na 1994, die had maar 90 pk. Mocht je minder dan 150 pk uiteindelijk toch te langzaam vinden, dan zijn er heel wat oplossingen. Je kunt de turbo-route kiezen, er een supercharger op monteren of het doen met nieuwe nokken en individuele gaskleppen. Of bestel een V8-motor en een conversiekit, dat schijnt bijzonder goed te passen.

Fiat Panda 100HP

Altijd fijn als de badge je vertelt hoeveel vermogen een auto heeft. Niet zoals Audi, die ogenschijnlijk willekeurige getallen achterop de kofferklep plakt. De Panda 100HP is echt een leuk karretje. Goed, de dempers zijn zo vergevend als struikelen over je eigen veters en het interieurplastic is zo hard als een diepgevroren gehaktbal, maar alles wat voor rijplezier zorgt is dik in orde. Het verlaagde en stijvere onderstel is briljant. Het motortje is niet per se snel, maar wel gretig. Zet hem op een B-weggetje en geniet van het lichtgewicht-rijplezier.

Caterham Seven

Hetzelfde idee als de Panda, maar krachtiger en lichter. Net geen 140 pk en slechts 500 kilo. Oké, dus totaal anders dan de Panda. Deze auto heeft net zoveel pk per kilo als een Mercedes-AMG 63 S. De 0-100-tijd is zo’n vijf seconden en in de bochten hoef je dankzij het gewicht minder hard te werken dan zo’n AMG. De auto betrekt je net zo erg bij het rijden als een MX-5, misschien zelf wel meer. Bij de Mazda is het meer met een kooi tussen de haaien duiken, en bij de Caterham is de kooi gewisseld met een verse emmer aas. En dat heeft wel iets.

Suzuki Jimny

Dacht je dat deze lijst alleen uit lichte sportauto’s zou bestaan? Zeker niet. Want plezier staat niet gelijk aan snelheid óf prestaties. De Jimny is rauw en agricultureel (met opzet, uiteraard) – hij betrekt je net zo erg bij het rijden als de bovenstaande auto’s. Je wordt door elkaar geschud en vliegt bijna uit je stoel bij wat sneller rijgedrag – maar wel allemaal met een grijs van oor tot oor. De man in de foto had die memo niet gekregen.

Austin/Morris Mini

Had je ook wel redelijk zien aankomen, toch? Met 80 pk is het waarschijnlijk de minst krachtige leuke auto ooit gemaakt. Het autootje weegt zoveel als een kratje bier en de wielen zitten zo ver mogelijk naar alle hoeken. Als je bewijs zoekt hoe leuk deze auto is, kijk dan even naar de video van een Mini die het opneemt tegen een Mustang op het circuit.

De oude Fiat 500

De langzaamste versies hadden maar zo’n 20 pk en de Abarth het dubbele, maar dat was genoeg voor de kleine Fiat 500 om zijn bestuurder plezier te bieden. Slinger maar weer eens de Playstation aan en ga tegen je vrienden racen in zo’n ding. De 0-100-tijd doet er niet toe, net als de topsnelheid. De Fiat 500 is een van de puurste en directste connecties tussen mens en machine. Er is geen buffer, geen isolatie. Het voelt altijd alsof jullie samenwerken om die (spreekwoordelijke, maar ook letterlijke) heuvel op te komen.

Ford Puma

Maar weinig mensen snappen waarom we zo gepikeerd waren dat Ford de naam Puma had afgestoft voor een kleine crossover. Veel mensen beschouwen het als een dom roestig coupétje, maar de Puma is een serieus leuke auto om in te rijden. Het was in 1997 zelfs door ons verkozen als de Auto van het Jaar. De redenen zijn bekend: rij-ervaring en betrokkenheid. Sowieso zijn er maar weinig Fords die niet goed sturen. De Ford Racing Puma, nog hilarischer, kregen we hier helaas niet.

Porsche 356 Speedster

We zeiden nooit dat er alleen goedkope autootjes in dit lijstje zouden staan. Deze Porsche is niet krachtig én niet goedkoop. Wel is het een schoonheid en de luchtgekoelde viercilinder is fantastisch om naar te luisteren. Voor de jaren vijftig was dit trouwens een snelle auto. De motor die tussen de 70 en 110 pk produceerde was goed voor een topsnelheid van 200 km/u. Wil je meer vermogen? Haal dan een replica en hang er een potente krachtbron in.

Alfa Romeo Giulia GTA

Voordat Alfa de Giulia Quadrifoglio uitbracht met een V6 en 510 pk, was er deze Alfa Romeo Giulia GTA. Krachtigere versies overstegen de 150 pk, maar voor op de weg was er een versie met 116 pk. Zet daar de 800 kilo tegenover, en je krijgt wel een redelijk idee van de prestaties. Alfa gaf de Giulia aluminium panelen, magnesium wielen en plastic ruiten om het streefgewicht te halen. Daarnaast kreeg de motor twee bougies per cilinder en grotere carburateurs. En nog belangrijker: kijk er eens naar.

Reacties

  • Cv heeft op 26 augustus 2020 geschreven:

    Citroen ax sport

    Reageer
  • G Christiaens heeft op 26 augustus 2020 geschreven:

    Toch de Toyota MR-2 Spyder niet vergeten, RWD Middenmotor en 138pk voor 960kg.

    Reageer
  • Niek heeft op 25 augustus 2020 geschreven:

    De Lada Niva. Oerdegelijke Russische 4×4 die niet kapot kan en iedere berg overkomt. Meermaals mee door de bossen en de tundra geblaft met zo een, heerlijk!

    Reageer
  • E. Davenschot heeft op 25 augustus 2020 geschreven:

    De Mercedes SLK 200 mk1
    Ook minder dan150 pk
    Maar wat een lekker karretje

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Cv Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear