Lekker zeuren op andere weggebruikers of autofabrikanten, en er dan ook nog voor betaald worden. We zien heus wel in dat we ons in een bevoorrechte positie bevinden, maar we zijn echt niet tot op het bot verzuurd, hoor. We kunnen ook weleens wat positief zeggen over andere weggebruikers. Bijvoorbeeld dat ze een ‘mooie richtingaanwijzer’ hebben. Of is dat sarcasme?
Geintje, natuurlijk. We hebben de leukste dingen die we mensen weleens zien doen in het verkeer op een rijtje gezet. Zoals altijd zijn we ook erg benieuwd naar jullie aanvullingen op dit bericht. Laat het ons weten in de reacties hieronder of op Facebook. Of vinden jullie het op internet eigenlijk alleen maar leuk om te zeuren?
Een strook opschuiven om ruimte te maken
Stel je voor: jij rijdt netjes helemaal rechts en je ziet dat er iemand voor je rijdt met een lager tempo. Je wilt eigenlijk naar links, maar daar komt ook iemand met een nog hogere snelheid aan. Zonder dat jij je knipperlicht aanzet, schuift de bestuurder linksachter alvast een baantje voor je op. Gewoon, omdat deze inschat dat jij ongeveer tegelijk zult willen gaan inhalen. Een zeldzaam, maar zeer welkom gevalletje van verkeersinzicht. Zijn we gek op.
Schadenfreude: Duitsers die met 140 door trajectcontroles rijden
Het hoeven geen Duitsers te zijn, maar gevoelsmatig zijn het wel altijd de Duitsers die een beetje lacherig doen over onze maximumsnelheid. En dat is ook wel een beetje terecht. Wij zouden het ook niet kunnen laten om te grappen over België als ze daar maar 100 mochten rijden en wij hier zo hard mochten als we wilden. En daarom is het best een aangename vorm van Schadenfreude om een Duitser te hard te zien rijden door de trajectcontrole.
Briefje achterlaten bij schade
Dat we blij zijn als mensen het minste beetje fatsoen tonen, zegt wel iets over hoe asociaal we met z’n allen zijn. Maar toch: het komt weleens voor dat iemand het netjes laat weten als je auto het lijdend voorwerp van diens parkeeracties is geworden, zelfs als er niet eens een deukje of krasje is. Of misschien juist als er geen deukje of krasje is… Hoe dan ook: vaak kun je het onderling prima oplossen en het scheelt een hoop frustratie. Karma zal je heus belonen.
Rijden met oude spullen
Dingen, spullen. Je merkt: onze woordenschat is steeds meer beter. Maar iedereen wordt blij van oude auto’s. En dan bedoelen we heus niet alleen het onbetaalbare spul uit de foto hierboven. We kunnen het ook erg waarderen als iemand in z’n uitgeleefde Mazda 323 met roestvlekken rustig over de A2 toert. Of in zo’n gare Golf 2 Manhattan met een paar ton op te teller.
Handje opsteken bij voorrang
We geven toe dat dit een millennial-gedachte is: gelijk vinden dat je ergens recht op hebt als je gewoon doet wat wettelijk verplicht is. Maar toch, het is een kleine moeite om even je hand op te steken als bedankje. Scheelt weer een binnensmonds ‘graag gedaan, hè’ vanuit de cabine van de andere auto.
Naar het verkeerslicht kijken en niet naar de auto voor je
Altijd mooi: als je in de rij staat voor het stoplicht (wat op dat moment dus inderdaad een stoplicht is, voor de betweters) en hij springt op groen, dat de mensen voor je al meteen gaan rijden. Vaak zie je dat mensen wachten tot de auto vóór hen gaat rijden. Er zit dan zo’n vertraging in de polonaise dat het verkeerslicht alweer op rood gaat als jij er bent aanbeland. Als iedereen tegelijk gaat rijden, kunnen er een hoop meer mensen door groen.
Lijnen rijden
En dan bedoelen we niet racen op de openbare weg. Maar als jij binnen de lijnen van je rijstrook de soepelste lijn pakt, dan hoef je minder vaak te remmen. Je passagiers worden minder misselijk, het is beter voor het milieu en de mensen achter je hoeven niet ook nog eens op de rem. Racelijnen rijden op de openbare weg – dat zouden meer mensen moeten doen.
Doorrijden en op het laatst invoegen
Hier zullen veel mensen het vast niet mee eens zijn, maar we zeggen het lekker toch. Bij veel knooppunten gaat iedereen vanaf de eerste centimeter lopen dringen om te kunnen ritsen. Rij liever een klein stukje verder tot een punt waar het verkeer weer doorrijdt en voeg daar in. De bestuurders die net daarvoor tien minuten in de rij hebben gestaan, zullen het niet leuk vinden. Maar het is niet jouw schuld dat zij niet weten hoe verkeer werkt.
Heintje. heeft op 18 juli 2023 geschreven:
Doorrijden en op het laatst invoegen is allemaal leuk en aardig, maar vertel er dan ook bij dat je GEEN VOORRANG hebt bij het invoegen. Die gelegenheid om in te voegen moet je krijgen van je mede weggebruiker. Heel veel bestuurders weten dit blijkbaar niet aan de reacties te merken, dus gewoon ertussen gooien die schroothoop!!
McGyver heeft op 4 juni 2023 geschreven:
‘Doorrijden en op het laatst invoegen’. Wat een zegen om dit te lezen! Hoe langer je 2 rijstroken gebruikt, hoe grote de capaciteit van de weg is. Rjjd dus zolang als mag op 2 rijstroken en voeg op het laatste moment in!
GV heeft op 4 juni 2023 geschreven:
Kijken naar het stoplicht: Inderdaad, iedereen doet op dagen als deze alsof ze F1 coureurs zijn, maar voor het verkeerslicht wachten ze terwijl het al groen is.
Davey400 heeft op 4 juni 2023 geschreven:
[quote]
Doorrijden en op het laatst invoegen
[/quote]
Hoe kan het toch dat zo weinig mensen weten dat dit de bedoeling is?
Pieter heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Wat voor verkeerslichten opgaat geldt ook voor rotondes. Je hoeft voor een lege rotonde niet je voertuig tot stilstand te brengen en je kan ook gewoon gelijktijdig oprijden met diegene die van links komt op hetzelfde moment. Daar zijn ze namelijk voor bedacht: een vloeiende doorstroming.
dre heeft op 25 juli 2023 geschreven:
richting aangeven doet wonderen dan weet je wat een ander wil of gaat doen op een rotonde komt een auto van links die moet ik voorang geven en deze besluit mij te laten staan doelloos om de afrit voor mij naar rechts te gaan en geen richting aan te geven dit is verkeersinzicht van een UI
Yinci heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Merk het voornamelijk bij weeftrajecten, waar rechts en links andere kanten op gaan. Mensen zijn blijkbaar bang dat ze hun afslag missen