Dingen. We komen ze weleens tegen in dit vak. Leuke dingen, stomme dingen en gewone dingen. Ook komen dingen tegen waar autofabrikanten inmiddels wel weer mee mogen stoppen. We maakten een lijstje met tien dingen die ons de afgelopen jaren opvielen, maar we horen graag jullie aanvullingen in de reacties of in onze inbox.

Er zijn wat makkelijke inkoppertjes die we laten schieten: bijvoorbeeld neppe uitlaten of veel te grote grilles. Of motoren die veel te ver zijn afgeknepen zodat ze niet meer vooruit te branden zijn. Andere inkoppertjes pakken we trouwens wel mee, want een lijstje van acht punten is ook weer zoiets. Hieronder zie je de dingen waar autofabrikanten echt even mee moeten kappen.

Doorlopende koplampen

Volkswagen Golf VIII GTI 2020

Doorlopende achterlichten zijn gaaf. Zeker in het donker op een laag model als de Porsche 911 ziet het er lekker futuristisch uit. Maar aan de voorkant? Nee, die lichtgevende unibrow kan beter even geëpileerd worden. Op de een of andere manier ziet het er altijd slordig uit, alsof de lichtbalk er achteraf is opgezet. En dat is in sommige gevallen ook zo, want niet zelden verscheen de mono-brauw pas bij de facelift.

Het lijkt wel of álles licht moet geven bij nieuwe auto’s. Als je de deuren opent, zit er een projector die het merk of het model op de grond projecteert en bij Volkswagen zijn ze nu zelfs bezig met lichtgevende logo’s achterop. Less is more, zeggen ze toch?

Doen alsof passagiers geen hoofden hebben

Mercedes EQS

Aerodynamica, schijnt belangrijk te zijn. Belangrijker dan het comfort van de passagiers achterin, zo lijkt het soms. Zelfs in de Mercedes EQS (die je gerust de elektrische S-klasse mag noemen) houdt het achterin niet over. Daarnaast zorgt de aerodynamische aflopende daklijn ook nog eens voor een brievenbus als achterruitje.

We zien steeds minder nieuwe auto’s met handgrepen boven de deur. Waarom? Omdat de daken (voor aerodynamica) steeds lager worden en voor de botsveiligheid zouden de harde grepen te laag hangen. Er zijn zelfs SUV’s (met toch wel redelijk hoge daklijnen) die geen grepen meer hebben.

Net doen alsof elektrisch rijden hetzelfde gevoel geeft

Mini Electric Cabrio schuin achter opladen (stekker, oplader)

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hebben we bij TopGear heus niets tegen elektrische auto’s. De meeste zijn heel aangenaam als daily driver, ze zijn vlot en ze kunnen ook best leuk zijn om in te rijden. Maar sommige autofabrikanten doen net alsof je er net zo blij van wordt als van een auto met een goede, potente, gaaf klinkende benzinemotor en een handbak. Kom nou toch even.

Doen alsof crossovers voor hippe mountainbike-mensen zijn

Fietsenband met zuignap op dak

‘Active lifestyle’ is al een tijdje het sleutelwoord van marketingafdelingen van automerken. Als ze een nieuwe crossover of SUV introduceren, móéten ze even benadrukken dat de auto is voor mensen met een actieve levensstijl. De nieuwe crossover is voor mensen die elk weekend met fietsen op het dak kamperen en daarbij non-stop glimlachen naar elkaar.

Je ziet nooit een geïrriteerde ouder met de stofzuiger door het interieur gaan omdat de kinderen hun Liga’s toch niet zo lekker vonden. Of iemand op leeftijd die de auto kocht vanwege de ‘lekker hoge instap’, maar toch een beetje het overzicht kwijt is bij het inparkeren. Krak. Eerlijke reclames, dat zou weleens verfrissend zijn.

Oneindige modelnamen, HOOFDLETTERS en tekens

Badge Smart #1

Vroeger schreef je alleen een merknaam met hoofdletters als het een afkorting was, bijvoorbeeld BMW. Fiat en Seat zijn ook afkortingen, maar die kun je als woord uitspreken – grensgevalletjes. Maar nu willen andere merken als Peugeot en Mini ook dat je hun naam volledig in kapitalen schrijft. Smart (met een kleine s…) vindt het een goed idee om een hashtag in de naam te doen en officieel schrijf je ‘Up’ met een kleine u en een uitroepteken achter de naam.

Maar misschien nog wel erger zijn de eindeloze modelnamen. Zo is er de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé. Of de Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo Platinum Edition. We snappen wel dat auto’s steeds breder worden: anders kunnen automerken de typeaanduiding niet kwijt op de achterklep.

Te veel troep op het stuur

Mercedes-AMG C 43 stuur

Er is nog één grotere zonde dan te veel troep op het stuur, en dat is te veel niet-belangrijke troep op het stuur. Check bijvoorbeeld het stuur hierboven. Twee dubbele rijen knoppen met draaiknoppen eronder. Maar een vaste knop om het volgende nummer te selecteren? Die ontbreekt. Meer dan bediening voor de cruisecontrol en de muziek heb je eigenlijk niet nodig.

Weinig knoppen op dashboard

Nio EL7 (2023) interieur middenconsole en scherm

Van te veel knoppen op het stuur naar te weinig op het dashboard. We geven toe: tegenwoordig hebben autofabrikanten best goed door hoe ze zonder knoppen een goed werkend interieur kunnen bouwen (bijvoorbeeld door bepaalde zaken altijd in beeld te hebben), maar toch gaat er niets boven een draaiknop voor het volume of de temperatuur.

Bemoeisystemen die je niet makkelijk kunt uitschakelen

Als autofabrikanten een enigszins redelijke score willen halen bij de Euro NCAP, of überhaupt een typegoedkeuring willen krijgen, ontkomen ze niet aan zaken als een rijstrookassistent of botswaarschuwingen. Maar ze mogen in veel gevallen best wat minder opdringerig of minder irritant. Bij sommige auto’s is het zelfs zo dat je op de snelweg al bij 101 km/u een waarschuwing krijgt dat je te hard rijdt – en dat elke keer opnieuw na het starten.

En de regelmakers zeggen niets over het uitschakelen hiervan. Zo wil je op smallere 60-wegen geen rijstrookassistent die je richting tegemoetkomende fietsers stuurt. Hoe simpel is het om op het startscherm een knop te zetten met ‘verander alle instellingen naar hoe ze stonden toen ik voor het laatst reed’? Zo hoef je niet telkens via de menuutjes alle systemen één voor één uit te schakelen.

Auto’s die mensen kopen

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Ugh, soms lijkt het wel of automerken alleen maar denken aan geld. Waarom zou je nóg een crossover uitbrengen en daar goed aan verdienen? Dat geld investeren automerken toch alleen maar in onderzoek naar volgende modellen, het vaststellen van een toekomst voor het bedrijf en naar de salarissen van alle medewerkers. Saai. Bouw gewoon wat tofs zoals een nieuwe Lancer Evolution of een Eclipse Coupé. Doe eens cool.

Saaie reclames

autoreclames verbieden Volkswagen en het oude vrouwtje reclame dragrace bij stoplicht

Oké, zo nu en dan zit er nog wel een leuke tussen, maar meestal is het allemaal zo braaf. Vroeger durfden automerken nog eens op wat tenen te trappen in de naam van humor. En het is niet eens de schuld van de automerken zelf: als je nu een reclame verzint waar ook maar een beetje gepiep van banden in voorkomt, is er weer iemand boos en wordt de dure commercial verboden.

Reacties

  • Ernst heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Waarom moet de wet aangepast worden omdat de ter typegoedkeur aangeboden voertuigen niet voldoen aan de bestaande eisen. B.v. Twee stads, dim en groot lichten, nu een strip over de volle breedte eveneens achter een rode balk. De benaming is nu “dynamische rij verlichting” Een dashboard met irritante geluiden knipperende lichtjes, schuifjes en tiptoetsen. De meest gebruikte knoppen of hendels zijn uitgevoerd met meerder functies verborgen achter het stuur je zoekt je rot laat staan in het donker. Bellen als je rijd mag niet maar aan al die elektronica zitten wel? Modern?? oké maar waar is het eind. (Veiligheid)

    Reageer
  • UltimateLF heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Waarom zijn de logo’s zo belachelijk groot geworden. Veelste arrogant, vooral Renault was opvallend sinds circa 2014 toen van den Acker de neuzen tekende. Eveneens mogen ze kappen met al die stomme deuken, onnodige lijnen en kreukels in het bodywork. Ik wil weer glad gestreken design en rondingen terug zien in de auto’s. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Nissan Z. Dat is al een goeie stap in die richting.

    Fake grilles, neppe uitlaten inderdaad. Nep geluid. Maar ook die lelijke geknepen lichtunits, voor en achter. Ik weet nog een tijd, zo’n 15 jaar terug dat autodesign bekritiseerd werd om de ‘japansheid’ en dat het niet aansloot bij de Europese smaak. Niemand durft dat nu meer te zeggen blijkbaar. Nu is Chinees ontwerp (en gedachtegoed) de norm blijkbaar. Niet racistisch bedoeld maar auto’s met spleetogen zijn gewoon niet fotogeniek en achter moet het te vaak een geknepen set achterlichten zijn, een soort platgedrukte kont van Seat Toledo van 1999. Wat ik een schitterend model vind.

    Ik ben ook niet van die irritante piepjes van de parkeerhulp of dodehoek assistentie. Te zenuwachtig.

    Reageer
  • Beroman heeft op 30 mei 2023 geschreven:

    Waarom is er geen enkel stuur meer rond. Altijd een vlak stuk aan de onderzijde of nog erger een achthoekig stuur of nog veel erger een Yoke stuur?

    Reageer
  • Limobob heeft op 30 mei 2023 geschreven:

    Beter maar ophouden met die amateuristische plakletters zoals op de Lynk & Co. Dacht er ooit eens een te willen stretchen als limousine https://www.limousine.nl/ maar de cheap plakletters weerhouden ons.

    Reageer
  • Rene heeft op 29 mei 2023 geschreven:

    Bij iedere reclame voor een elektrische auto van 50k doen alsof deze niks meer kost nadat de subsidie er af is van 2950 euro.

    Reageer
  • MacGyver heeft op 29 mei 2023 geschreven:

    En wat is dat toch met die moderne DAB(+)?! Plots stopt de muziek omdat er geen sterk signaal meer zou zijn, heel irritant. Met FM had je af en toe mss wel wat ruis maar de RDS zorgde tenminste voor continue muziek. Evolutie? My ass…

    Reageer
  • Vriesvd heeft op 28 mei 2023 geschreven:

    Nog een waar ze mee moeten stoppen: bouwlampen monteren ergens onder de bumper en dat dagrijverlichting noemen.
    En in het verlengde daarvan: Schakel als er welke verlichting dan ook aan de voorkant brandt, ook de achterverlichting in. Altijd. Een niet alleen als men onder een viaduct rijdt, nee, ALTIJD

    • Maestro heeft op 30 mei 2023 geschreven:

      Misschien ook kappen met die gekke naam dagrijverlichting. Alsof er ook een dag-stilstand-verlichting is.

      Reageer
    Reageer
  • martijn heeft op 28 mei 2023 geschreven:

    Klopt ..er is niks mis met moderne klokjes en knopjes AUTO ONTWERPERS!!!!!! jullie moeten is beter je huiswerk doen knoppen zijn veel veiliger dat waardeloze( TE) moderne dasboards is verschrikkelijk irritant en zeker niet mooi. mensen moeten steeds meer betalen voor een auto en alle interieur worden flink kaal,sfeerloos dit kan echt niet..als ik zoveel geld neer moet leggen voor zo’n auto verwacht ik veel luxe binnen als ik instap daar wil ik best meer voor betalen. het lijkt wel of ontwerpers geen ideeën meer hebben. Zijn jullie ideeën op?? gebruik je verloren tijd dan maar om weer terug te gaan naar school en ontwerp nou eens fatsoenlijke modellen auto’s met echte mooie interieurs/ dasboards want die auto’s van tegenwoordig zien er echt niet uit. Plus dat veel merken elkaar na-apen dan kun je dus stellen dat ontwerpers het niet meer weten. Of zijn ze een beetje lui geworden??

    • Vriesvd heeft op 28 mei 2023 geschreven:

      Jij moet EENS beter je best doen en niet IS schrijven als je EENS bedoelt

      Reageer
    Reageer
  • Remon heeft op 28 mei 2023 geschreven:

    In had pech en kreeg een Nissan Micra uit 2023 als leenauto. Hoe mensen ooit overweg kunnen met een touchscreen blijft mij een raadsel. Na 20x drukken op het scherm heb ik mijn volume omhoog kunnen krijgen.

    • Leukhe heeft op 28 mei 2023 geschreven:

      Bij de ” merken” had kia die je leest als KN mogen genoemd worden. Alsof er geen puntjes op de i hoeven te be worden gezet.

      • Martijn heeft op 28 mei 2023 geschreven:

        Inderdaad..ontwerpers van de auto industrie verdienen een flinke onvoldoende: bv…het nieuwe ontwerp/ de naam kia op de nieuwe modellen.. ziet er verschrikkelijk lelijk uit onleesbaar
        heel vreemd maar dat oude kia (noem het logo?? (Naam ) was veel mooier en leesbaar

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rob heeft op 28 mei 2023 geschreven:

    Ik kan gelukkig in mijn Kia Niro uit 2017 de verwarming nog met een fysieke knop bedienen evenals het volume van de radio. Ook eenmalig de z.g.n lane departure sinds 5 jaar uitgezet. Volgens mij zitten er steeds meer overbodige functies in nieuwe auto’s die de veiligheid teniet doen. Alles via een aanraakscherm is zeer gebruiksonvriendelijk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear