Geregeld krijgen wij de vraag van familieleden, vrienden, kennissen, boeren en buitenlui de vraag of een bepaalde auto wel betrouwbaar is. In veel gevallen zeggen we ‘nee’ en raden we aan een iets minder spannende en dynamische doch verstandigere Japanner te kopen. Vervolgens negeert men dan het advies en kopen ze een oudere Duitser en klagen ze dat die constant kapot gaat. Konden wij niet een beter advies geven? Ja, koop deze vernieuwde Lexus ES.
De Lexus ES is een auto die al jaren meegaat. Sterker nog: het is samen met de LS het langstlopende model van het merk ooit. De Lexus ES is in feite een Toyota Camry, maar dan wat luxer. De eerste generaties van de ES kwamen niet naar Europa. Zes jaar geleden kwam de auto voor het eerst naar Nederland. In 2021 werd de luxeversie van de Toyota Camry gefacelift en nu is het tijd voor de twee visuele update.
Het is alweer de tweede facelift
Normaliter krijgen auto’s één facelift en volgt er een nieuw model, maar anno 2024 is dat lang geen zekerheid meer. Zo zitten we al op de twee facelift van de BMW 3-serie en is de Volvo XC90 vaker strakgetrokken dan Madonna en Joan Collins bij elkaar. Of nou ja, strakgetrokken, het design is aangepast. De grille van de vernieuwde Lexus ES heeft nu het patroontje erin die de nieuwe Lexus RX ook heeft. Ook zijn de koplampen nieuw en zijn er twee ‘L’-vormige leds in verwerkt.
De bips is nu ook helemaal ‘2024’. Dus is er een lichtstrip over de gehele breedte? Jazeker. Is de naam uitgeschreven in plaats van een logo? Maar natuurlijk: er staat nu L E X U S om zo te benadrukken dat, eh, ja, dat het een Lexus is. Het interieur is ook aangepast. Daar valt die enorme puist van een scherm op. En met puist bedoelen we zo’n grote, woekerende puist waar je niet naar mag kijken, maar het toch doet. Het past totaal niet bij de rest van het design, het interieur en zit ook gewoon in de weg.
Interieur vernieuwde Lexus ES
Nu moeten we er eventjes in gaan zitten om het te ervaren, maar het detoneert als neusharen bij een eerste date. Het slechte nieuws gaat door, want het scherm neemt meteen een aantal knoppen over. Hoe modern dat ook klinkt, er is maar één reden voor fabrikanten om dat te doen, en dat is kostenbesparing. Hopelijk heeft Lexus wel het moment gevonden om het infotainmentsysteem flink te updaten. Het was op zich redelijk te bedienen, maar er zijn zat concurrenten die dat onderdeel beter voor elkaar hebben,
Lees ook: Lexus ES 300h: kan de facelift meer kopers trekken?
In technisch opzicht is er weinig nieuws onder de zon. Er is keuze uit twee motoren. De eerste is de ES200, met een eenvoudige 2,0-liter viercilinder. Die is voorbehouden aan de Chinese markt. Een stapje hoger op de ladder staat de ES300h. Daarbij doet een lekker brave 2,5-liter viercilinder met elektrische ondersteuning doet het werk. Over zescilinders en vierwielaandrijving (zoals op sommige markten mogelijk is) spreekt Lexus niet. Of de vernieuwde Lexus ES naar Nederland komt is eveneens niet duidelijk.
Reacties