Lexus LF-Z laat de designrichting van Lexus zien

Ook geen rond stuur meer voor Lexus

Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Foto('s): LexusLexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z
Lexus LF-Z

Lexus is gek op elektrificatie. Op een paar losse modellen na, verkopen ze bijna uitsluitend hybrides in Europa. Dat doen ze al sinds 2005, toen de Lexus RX 400h verscheen. De hybride Lexus CT 200h werd met open armen ontvangen door de zakelijk rijders en je ziet de hatchback regelmatig rijden in Nederland. Waar Lexus tot nu toe maar weinig zin in had, is elektrificatie met een stekker. Met de enorme verschuiving naar volledig elektrische auto’s, moet Lexus nu ook gaan inzetten op EV’s. De Lexus LF-Z is een voorbode op de volledig elektrische toekomst van Lexus.

De Lexus LF-Z is niet de eerste

Ook wij moesten even goed nadenken, maar Lexus biedt momenteel al één elektrische auto aan. De UX 300e is een volledig elektrische crossover. Als het een beetje meezit zien we over niet al te lange tijd ook een Lexus NX met PHEV-aandrijflijn. Deze gebruikt dan de aandrijftechniek van de Toyota RAV4 PHEV. In de komende vier jaar wil Lexus daarnaast tien nieuwe en volledig elektrische auto’s introduceren. Deze Lexus LF-Z moet een idee geven van wat we kunnen verwachten van zowel het exterieur- als het interieurdesign.

Een nieuw platform

Zoals de meeste merken ontwikkelt Lexus een nieuw platform voor de LF-Z. Dit platform is direct de fundering voor de andere nieuwe elektrische voertuigen. Het platform is in te richten als voor-, achter-, of vierwielaandrijver. Hoewel de Lexus LF-Z zoals je hem nu ziet nog maar een studiemodel is, hangt het merk er wel alvast wat specificaties aan. De actieradius is 600 kilometer dankzij een 90-kWh batterij. De 0-100-tijd is 3 seconden dankzij een vermogen van 700 Nm en 544 pk. De topsnelheid is 200 km/u.

Steering By Wire

Er is geen fysieke connectie tussen het stuur en de wielen; de input van de bestuurder gaat via draadjes naar een elektromotor die de wielen draait. Net als bij Tesla is het stuur daarom ook niet meer rond. Het stuur hoeft niet meer rond te zijn omdat overpakken niet meer nodig is; door het steering by wire kun je in de ene situatie met een kwartslag aan het stuur draaien al straatje keren, terwijl het voor de andere keer genoeg is om van rijstrook te wisselen.

Het voordeel van steering by wire is dat de reactie op het stuurwiel (wat nu dus geen stuurwiel meer is) dus variabel is. Ook kan het systeem voor minder gewicht zorgen. Daarnaast is het stuurgevoel dus volledig te programmeren, waar door de rijervaring aangepast kan worden. Een nadeel zit hem nu nog in de veiligheid: als de stroom wegvalt, kun je niet sturen. Daar zal dus nog iets op bedacht moeten worden. Waarschijnlijk moet het ook wettelijk nog even dichtgetimmerd worden.

Reacties
  1. Zekerz zegt op 30 maart 2021 om 16:43:

    Komt hij zo uit?

  2. AZZA zegt op 30 maart 2021 om 14:02:

    Wat GA-AF!

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken