Dit is de nieuwe Lexus NX, het model waarmee het merk vanaf oktober de naar compacte crossovers snakkende premiummarkt gaat bestormen. Oh, je vindt 'm wat puntig en hoekig? Kijk dan eens even naar de angstaanjagende LF-NX conceptcar die er vorig jaar aan voorafging. En kijk nu opnieuw naar de NX. Valt nog mee, he?
De NX gaat zich richten op auto's als de BMW X1 en Mercedes GLA, en het moet gezegd: met dit uiterlijk zou ie het hen best eens moeilijk kunnen gaan maken. Nu hangt het succes van een dergelijke auto in Nederland natuurlijk volledig af van de motorisering/de CO2-uitstoot, maar op dat vlak zou de Lexus zomaar aardig kunnen gaan scoren: de NX komt er als voor- en vierwielaangedreven 300h, met de bekende hybride aandrijflijn uit de IS en GS, en als 200t (altijd 4WD), met een geheel nieuwe 2,0-liter turbo benzinemotor voor de liefhebbers.
In de neus van de NX bevindt zich niets dan led'jes: zowel voor de dagrijverlichting en koplampen als voor de mistlampen worden de felle lichtpuntjes toegepast. De herkenbare spindle grille onderstreept het spektakel. Lexus noemt de LFA als inspiratie voor het binnenste van de NX, maar laten we zeggen dat we die link niet direct leggen. Wat niet wil zeggen dat het er allemaal niet bijzonder strak en fraai uitziet. Er werd extra aandacht besteed aan intuïtieve bediening via een touchpad, en er is een bakje waarin je je smartphone draadloos kunt opladen.
Zoals gezegd: in oktober komt de Lexus NX op de markt, maar eerst maakt ie z'n werelddebuut op de autoshow van Beijing. Prijzen? Die volgen later dit jaar.
Reacties