TopGear stapt net uit de geheel nieuwe Lexus RX. In het nummer dat in januari uitkomt, lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Lexus RX
Uitvoering: 450h President
Locatie: omgeving Lissabon
Weersomstandigheden: zonnig en zomers
Wat reden we?
De vierde generatie van Lexus’ wereldwijd bestverkopende model, de RX, in de enige versie die naar Nederland komt: de milieulieve (en toch met een dikke V6 uitgeruste) hybride 450h.
Beviel het?
Jazeker. Rijden in een Lexus is meestal een heerlijk ontspannen bezigheid en ook in de nieuwe RX, die groter en weelderiger is dan ooit tevoren, houden we het opperbest uit. De aandrijflijn, met 3,5-liter V6 en elektromotoren, is krachtiger (313 pk) en zuiniger, het interieur is beduidend ruimer. De Japanners hebben de tech-factor weer eens verder opgekrikt, dus er zijn haast te veel functies, gimmicks en instellingen om in een testrit van een dag te ontdekken, maar hoofdzaak blijven de stilte en het comfort die ons inkapselen zodra we ons in de dikke leren stoelen laten zakken. We zijn, kortom, nu beter uitgerust dan toen we instapten.
Nog bijzonderheden?
Best wel een paar. Om te beginnen het uiterlijk, dat doet vermoeden dat de ontwerper alleen een hakbijl tot zijn beschikking had. Het is niet onze smaak, maar het is in ieder geval onderscheidend en de RX draagt deze drukke designtaal al een stuk beter dan zijn kleine broertje, de NX. Ook opmerkelijk is het feit dat Lexus niet meegaat in de lithium- dan wel de plug-in-hype; de RX heeft als vanouds een nikkel-metaalhydride accu en geen stekker. De reden: de klanten waren blij met de bestaande technologie en hadden geen behoefte aan iets nieuws. De mogelijkheid om een fatsoenlijke afstand elektrisch af te leggen, ontbreekt dus ook, en dat is wat ons betreft een gemiste kans voor een hybride-specialist als Lexus. Aan de andere kant zijn de cijfers van de RX keurig te noemen: de opgegeven CO2-uitstoot is 122 g/km en wij haalden in de praktijk een verbruik van 1 op 11 met stevig doorrijden in de bergen. Bijzonder netjes voor een sterke, snelle benzine-kolos als de RX.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Zoals gezegd komt de RX alleen als 450h naar Nederland; de 350 (met dezelfde V6 zonder elektromotor) en de nieuwe 200t met viercilinder turbo gaan aan ons voorbij. De RX is er in vijf uitvoeringen, waaronder de sportief getinte F Sport en de door ons gereden überluxueuze President. De Nederlandse prijzen beginnen bij 69.990 euro. Vanaf half december vind je de nieuwe RX bij de dealer.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
De RX maakt geen reuzensprongen op hybridegebied. In plaats daarvan werd z’n techniek fijngeslepen, z’n verwenfactor verder verhoogd en z’n uiterlijk van vrij anoniem naar ontzettend heel erg extreem en apart getild. Ondanks dat je kunt struikelen over dat laatste is de RX 450h nog steeds een aanrader voor iedereen die er groots en genietend bij wil rijden en een diesel niet ziet zitten.
Reacties