Nou zeg, dit is maf. Zitten we voor vertrek met de nieuwe Lexus RX een beetje door de verschillende schermpjes van de boordcomputer te tikken, komen we ineens een metertje tegen met het bijschrift ‘bar’. Iets met druk dus; en een turbo-achtig symbooltje ernaast. Vreemd. Dan klikken we verder en komen we in een schermpje met… een indicator voor de versnellingen. Zes stuks. Echte versnellingen. Even buiten kijken: nee, we zitten echt in de juiste auto.

Al ongeveer zolang er middelgrote SUV’s bestaan, doet de Lexus RX mee. 3,5 miljoen vonden er al een eigenaar, waarvan zo’n 300.000 in ons nogal premium-conservatieve Europa. In het prille begin maakte hij vooral naam als fraai en hip-beachterlampt alternatief voor de Duitse orde, maar al snel had hij een nieuwe niche gevonden: die van de zuinige hybride crossover.

Al een flinke tijd als hybride

Sinds 2005 is de RX er ook met een h’tje achter z’n typeaanduiding. En al zolang dat het geval is, koppelt Lexus de elektra aan een boterzachte V6-benzinemotor en een traploze transmissie. Een vloeiende combinatie, bijzonder prettig als je geen haast hebt en prijs stelt op rust en stilte. Lexusser wordt het niet.

Maar nu: een duik in de specificaties van onze RX 500h – de ‘performance hybrid’, jawel – leert ons dat er een viercilinder turbomotor voorin ligt, gekoppeld aan een zestraps automaat. Tempels vallen uiteen, beelden storten ten aarde. Hé Lexus, jullie hebben ons al die jaren verteld dat een grote, atmosferische Atkinson-motor met CVT en hybridehulp de beste manier was om met een auto als deze zuinig te rijden. Van jullie geloof gevallen? Overigens koppelen de 350h (instap-hybride) en de 450h+ (plug-in hybride) hun viercilinder zónder turbo beide nog aan een continu variabele transmissie, mocht je daar toch nog naar hunkeren.

De Lexus RX heeft aparte styling

En er spelen meer curieuze zaken bij deze nieuwe RX. Zoals de styling, die nu lijkt terug te komen van de extreem scherp gesneden origami-situatie waarin zijn voorganger verkeerde. De spindle-grille is er nog, een beetje, maar voor de rest zijn het toch vooral smaakvolle accenten en vloeiende, hier en daar zelfs ronde lijnen wat de klok slaat.

Hij lijkt ook aardig in hoogte te zijn gekrompen, met die samenknijpende daklijn, maar in werkelijkheid scheelt het maar een centimeter. Zelfs het interieur is bescheiden – de gevouwen vilten deurpanelen die we recent nog op de LS zagen, brengt Lexus hier terug tot een enkel kunstzinnig patroontje. Het is dat onze testauto is uitgevoerd in deze fantastische knalbronzen kleur, anders zou je ’m haast subtiel kunnen noemen.

De Lexus RX is niet extreem zuinig

Wat meteen opvalt, is dat de RX het snel nodig vindt om zijn benzinemotor erbij te pakken. Volledig elektrisch rijden doet ie wel, bij beperkte snelheid, maar heel veel moet je dan niet van hem vragen. Het heeft tot gevolg dat het metertje dat de verhouding wel/niet vol-elektrisch rijden bijhoudt op een zeker moment op luttele procenten uitstootvrij staat. Ons gemiddelde testverbruik (bij, toegegeven, best wat snelwegkilometers) is ook niet extreem laag: 8,4 l/100 km. Met de zevenzits Toyota Highlander deden we op dezelfde routes moeiteloos een hilarische 6,7 l/100 km.

Goed, die Highlander had dan ook geen 371 pk en knalde niet in 6,2 seconden naar de 100 km/u. En hij was ook niet zo… doortastend in z’n onderstel. Of zo grijpgraag qua stoelen. Die zijn hier vrij geprononceerd in hun vorm en hebben vrij harde wangen naast zowel het zitvlak als de rugleuning. Zeer geschikt om de hele dag rotondes mee te nemen, maar toch een vreemde gewaarwording als je net je 450h uit 2013 hebt ingeruild en je moet plots over zo’n bergkam heen klimmen bij het instappen. Nu is deze RX een F Sport Line die z’n naam wel een beetje moet zien waar te maken.
Maar als je de snelle 500h wilt, is dit qua uitvoering je enige keus.

Wendbaarder en lichter

In ieder geval is Lexus wel consequent, want hoewel alles zich lichtjes en gevoelloos laat bedienen, zit er een dusdanige directheid in de besturing en het rempedaal dat ze met het (luchtgeveerde, dus ook weer niet onvergeeflijk harde) onderstel een samenhangend geheel vormen. De achterwielen sturen mee in de bochten, hij is 90 kilo lichter dan de vorige RX en het zwaartepunt is een fractie omlaag gebracht, wat de dynamiek toch allemaal weer wat verder opkrikt. Zelfs het forse aanraakscherm in het midden van het dashboard voert je commando’s onmiddellijk uit, via vinger of stem. Nimmer traag gedoe in deze RX – wel zo prettig voor je bloeddruk.

Als je ’m laat werken, zet de motor een fors keeltje op. Maar ontspan jij, dan doet hij dat ook, en dan is de Lexus RX een zalfje voor je trommelvliezen. Dankzij actieve ruisonderdrukking is het binnenin een en al sereniteit; rij 80 op een provinciale weg en je kunt je passagiers horen ademen. Het windgeruis is minimaal, banden- en motorgeluid zijn nagenoeg afwezig. Misschien worden wij een dagje ouder, de wereld steeds drukker of allebei, maar we voelen ons zelden meer in de watten gelegd dan wanneer we baden in stilte.

Irritante piepjes in de Lexus RX

Over stilte gesproken: hoewel de Lexus RX er dus alles aan doet om je op dat vlak te behagen, doorbreekt hij dit net zo makkelijk met irritante toontjes wanneer je de snelheidslimiet met enkele kilometers per uur overschrijdt. Deze functie kun je (diep in de menu’s…) uitschakelen, maar telkens als je de auto uit- en weer aanzet, is ie opnieuw actief. Dit heeft te maken met nieuwe Euro NCAP-‘veiligheidseisen’, want het is natuurlijk veiliger om geërgerd in een menu te gaan graven dan om 3 km/u te hard te rijden. Lexus kan er dus helaas weinig aan doen; behalve het toegankelijker maken. Zoals Mercedes, dat bij de nieuwe E-klasse voor deze functie een icoontje/knopje in de hoek van het scherm zet.

Onnodige piepjes jagen ons misschien op de kast, maar ze veranderen uiteindelijk niets aan de tevreden stemming die de Lexus RX bij ons teweegbrengt. Hij mag zich dan iets hipper proberen te gedragen dan uiteindelijk goed voor ’m is, diep vanbinnen is ie nog steeds een eindeloze goedzak die alleen maar bezig is je te vertroetelen. Deze snelle turbojongen, behoorlijk aan de prijs, is er voor degenen die wat zuinigheid willen offeren voor prestaties. Maar met het fundamentele karakter van de RX en zijn berijders in gedachten zou het ons niet verbazen als het gros nog altijd kiest voor een minder heftige variant.

Specificaties Lexus RX 500h F Sport Line (2023)


Motor
2.393 cc
viercilinder turbo hybride
371 pk @ 6.000 tpm
550 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
182 g/km CO2
Afmetingen
4.890 x 1.920 x 1.710 mm (l x b x h)
2.850 mm (wielbasis)
2.075 kg
65 l (benzine)
612 l (bagage)
Prijzen
€ 131.390 (NL)
€ 96.950 (B)

Reacties

  • Gerddi heeft op 14 augustus 2023 geschreven:

    Prachtige comfortabele wagen,
    Ik heb AUdi SUV en BMW SUV getest, maar niks boven de RX van Lexus. 👑

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)