Lightning Strike is een vette fiets

320 kilometer op een elektrische motorfiets? Het is mogelijk

Foto('s): Lightning MotorcycleLightning Strike
Foto('s): Lightning MotorcycleLightning Strike
Foto('s): Lightning MotorcycleLightning Strike
Foto('s): Lightning MotorcycleLightning Strike
Foto('s): Lightning MotorcycleLightning Strike motor
Foto('s): Lightning MotorcycleLightning Strike wiel
Lightning Strike
Lightning Strike
Lightning Strike
Lightning Strike
Lightning Strike motor
Lightning Strike wiel

Dat niet alleen auto’s, maar ook motorfietsen in toenemende mate elektrisch beginnen te worden, is al een tijdje duidelijk. Zelfs Harley-Davidson is tegenwoordig aan de elektra. Aan de andere kant van het spectrum vinden we het kleine bedrijfje Lightning Motorcycles uit Californië met deze Lightning Strike.

Het bedrijf schreef in 2013 geschiedenis toen ze met een elektrische motorfiets op Pikes Peak alle tegenstanders met verbrandingsmotoren te snel af waren, nadat ze eerder al als eerste team ooit een EPower-race wonnen tijdens een MotoGP-weekend op niets dan zonne-energie.

De jongens en meisjes van Lightning gaat het erom grenzen te verleggen, zoveel is duidelijk. Dat bewezen ze nog maar eens toen ze een elektrische superbike op de markt brachten en er meteen voor zorgden dat het ding de snelste straatfiets was – ooit, van allemaal. De LS-218 had 203 pk en een topsnelheid van 351 km/u. Voor hun tweede motorfiets rekt Lightning de grenzen in een andere richting op.

Grenzen verleggen met de Lightning Strike

De Lightning Strike is meer bescheiden in zijn prestaties – 91 pk en 244 Nm zorgen voor een top van 217 km/u (122 pk en 241 km/u voor de Carbon Edition) – maar hij komt bijzonder ver op een lading. Met de grootste van de drie beschikbare accupakketten zou je volgens Lightning bij normaal gebruik zo’n 320 kilometer ver moeten kunnen rijden.

Bovendien kost de Lightning Strike niet de wereld: je kunt hem in de VS al bestellen vanaf 13.000 dollar. Dan heb je natuurlijk niet het hoogste vermogen, de grootste accu of zelfs de fast charge-optie (via DC-snelladen kun je na 20 minuten ruim 160 kilometer rijden). Ook het Performance Package met Brembo-remmen en Öhlins-ophanging moet je missen.

Maar de top-of-the-line Lightning Strike Carbon Edition, die al die zaken wel heeft, kost nog steeds maar 20.000 dollar. Vanaf eind dit jaar gaat Lightning internationaal uitbreiden; we zeggen het maar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws