Het is nog altijd een bijzonder fenomeen dat wij Nederlanders en Belgen zo dicht bij Duitsland wonen. Het land waar er op sommige snelwegen geen snelheidslimiet geldt. Het hoort bij de Duitse identiteit, net zoals de Amerikanen hun wapenwet hebben en er in Nederland een liberale regelgeving is omtrent softdrugsgebruik. Maar wat blijkt? Er wordt gezaagd aan de stoelpoten van de limietloze snelwegen.
Ditmaal komt het door de coalitie van Bündnis 90/Die Grünen, ofwel de Alliantie 90 en De Groenen op zijn Nederlands/Vlaams. Dat is een grote politieke partij in Duitsland. Op dit moment is dat de vierde partij van Duitsland, maar ze hopen met de volgende verkiezingen hoger te eindigen. Nu het kabinet formeel is gevallen, zetten ze in op een grote verkiezingswinst. Daarvoor zijn ze gestart met hun nieuwe campagne. Ze laten er geen gras over groeien en maken hun intenties meteen kenbaar, zo meldt Heise Autos.
Limiet Autobahn is ‘veiligheidssnelheid’
Ze willen namelijk de tempolimiet op de Autobahn invoeren. In dit geval heeft men het niet over een maximumsnelheid of een adviessnelheid, maar een ‘veiligheidssnelheid’. Deze snelheid mag volgens hen niet hoger liggen dan 130 km/u. Dat is alsnog 30 km/u hoger dan dat je overdag in Nederland mag rijden op de snelweg.
Maar het houdt niet op bij een limiet op de Autobahn. De boetes zijn volgens de vierde partij van Duitsland ook veel te laag. Als het aan hen ligt, dan worden de boetes gelijkgetrokken naar Europees niveau. In vergelijking met Nederland zijn de boetes relatief laag. Dat komt vooral omdat de boetes hier bijzonder hoog zijn. Van de buurlanden van Duitsland is alleen Zwitserland nog strenger met de hoogte van verkeersboetes.
Fundamentele renovatie (maar niet van de Autobahn)
Maar er moet meer gebeuren. Zo staat er in het verkiezingsplan dat er een fundamentele renovatie moet plaats vinden voor de transportinfrastructuur. De huidige wegen in Duitsland zijn ‘goed genoeg’, maar er is uitbreiding vereist voor het spoorwegnetwerk. Alle opgeheven lijnen moeten weer in gebruik genomen gaan worden.
Lees ook: Waarom is er geen maximumsnelheid op de Duitse Autobahn? En waarom hier wel?
Een ander bijzonder plan is de fietssnelweg. Het plan is om een enorm groot netwerk aan te leggen van fietssnelwegen. Nu is er niets mis met een flink eind fietsen, maar een landelijk dekkend netwerk kan nog een heel karwei zijn. We zijn dan ook benieuwd of er een maximum veiligheidssnelheid geldt op die fietssnelwegen. Het zijn overigens vooralsnog alleen maar plannen, wanneer er iets definitiefs is, lees je het hier.
Johan Schroeyen heeft op 17 december 2024 geschreven:
Kunnen ze gelijk 400 000 automobielindustrie werknemers op straat zetten. Geweldig voor het milieu.
Alala heeft op 17 december 2024 geschreven:
Jazeker moeten ze doen. De hele autoindustrie is al naar de kl…te dus dit kan er nog wel bij. De mensen in de regering hier in DLD zijn net zo erg als in de rest van Europa. Hadden we maar Trump.
Frank heeft op 16 december 2024 geschreven:
Het wordt al meer dan 30 jaar geroepen maar dat gaan de groenen daar niet spits krijgen. Spaß am Fahren weegt daar nog steeds zwaar. Ook heeft het met werkgelegenheid te maken. Bij max 130 zou Mercedes, BMW, Audi, Porsche geen auto’s in Duitsland meer verkopen, maar Toyota veel Aygo’s
Paco heeft op 16 december 2024 geschreven:
Voordat het zo ver is eerst naar Duitsland toe voor de laatste x volgas met auto en motor.
Wijsneus heeft op 16 december 2024 geschreven:
Net als de 💯 hier is het ontbreken van een limiet op veel Duitse snelwegen niet meer van deze tijd.