Het is nog altijd een bijzonder fenomeen dat wij Nederlanders en Belgen zo dicht bij Duitsland wonen. Het land waar er op sommige snelwegen geen snelheidslimiet geldt. Het hoort bij de Duitse identiteit, net zoals de Amerikanen hun wapenwet hebben en er in Nederland een liberale regelgeving is omtrent softdrugsgebruik. Maar wat blijkt? Er wordt gezaagd aan de stoelpoten van de limietloze snelwegen.

Ditmaal komt het door de coalitie van Bündnis 90/Die Grünen, ofwel de Alliantie 90 en De Groenen op zijn Nederlands/Vlaams. Dat is een grote politieke partij in Duitsland. Op dit moment is dat de vierde partij van Duitsland, maar ze hopen met de volgende verkiezingen hoger te eindigen. Nu het kabinet formeel is gevallen, zetten ze in op een grote verkiezingswinst. Daarvoor zijn ze gestart met hun nieuwe campagne. Ze laten er geen gras over groeien en maken hun intenties meteen kenbaar, zo meldt Heise Autos.

Limiet Autobahn is ‘veiligheidssnelheid’

Ze willen namelijk de tempolimiet op de Autobahn invoeren. In dit geval heeft men het niet over een maximumsnelheid of een adviessnelheid, maar een ‘veiligheidssnelheid’. Deze snelheid mag volgens hen niet hoger liggen dan 130 km/u. Dat is alsnog 30 km/u hoger dan dat je overdag in Nederland mag rijden op de snelweg.

Maar het houdt niet op bij een limiet op de Autobahn. De boetes zijn volgens de vierde partij van Duitsland ook veel te laag. Als het aan hen ligt, dan worden de boetes gelijkgetrokken naar Europees niveau. In vergelijking met Nederland zijn de boetes relatief laag. Dat komt vooral omdat de boetes hier bijzonder hoog zijn. Van de buurlanden van Duitsland is alleen Zwitserland nog strenger met de hoogte van verkeersboetes.

Fundamentele renovatie (maar niet van de Autobahn)

Maar er moet meer gebeuren. Zo staat er in het verkiezingsplan dat er een fundamentele renovatie moet plaats vinden voor de transportinfrastructuur. De huidige wegen in Duitsland zijn ‘goed genoeg’, maar er is uitbreiding vereist voor het spoorwegnetwerk. Alle opgeheven lijnen moeten weer in gebruik genomen gaan worden.

Lees ook: Waarom is er geen maximumsnelheid op de Duitse Autobahn? En waarom hier wel?

Een ander bijzonder plan is de fietssnelweg. Het plan is om een enorm groot netwerk aan te leggen van fietssnelwegen. Nu is er niets mis met een flink eind fietsen, maar een landelijk dekkend netwerk kan nog een heel karwei zijn. We zijn dan ook benieuwd of er een maximum veiligheidssnelheid geldt op die fietssnelwegen. Het zijn overigens vooralsnog alleen maar plannen, wanneer er iets definitiefs is, lees je het hier.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Een advies aan de Duitsers. Stem ze weg.

    • @dubost heeft op 18 december 2024 geschreven:

      En dan wat in de plaats? De neonazi’s van AfD die vol zitten met Russische en Chinese spionnen?

      • Hawk heeft op 20 december 2024 geschreven:

        Je denkt toch niet dat de groen beter zijn dan wat jij zegt, vol zit met neonazies en spionnen XD Dat is net wat de Groenen zijn, communisten en extremisten. Die mogen nooit aan de macht komen of je hebt een 2de Hitler. Alleen kan je dan zeggen “kijk, ik kies geen nazi. Ben ik geen flink schaap?”. Heel de EU gaat naar de kl*ten door die linkse. De rechtse hebben al lange tijd niets meer naar de kloten kunnen doen. Iedereen geeft zijn stem/macht gewoon aan de andere extremisten en de it goed bezig te zijn. Walgelijk blind. Usefully idiots noemen ze dat.

        Reageer
      • Martijn heeft op 18 december 2024 geschreven:

        AfD, Poetin, Orban, Fico, Wilders, Baudet… Allemaal populisten die er voor hun eigen ego en portemonnee zitten en schijt hebben aan het land van hun stemvee.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ronnie heeft op 17 december 2024 geschreven:

    De volgende stap naar links fascisme.

    • Alex heeft op 17 december 2024 geschreven:

      Dit is altijd al zo . Veroorzaak je een ongeval boven de 130kmu moet je aantonen dat je veilig hebt gereden anders ben je volledig verantwoordelijk voor de gevolgen.

      Reageer
    Reageer
  • Leo heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Met de Groenen is het altijd iets, zij willen dat iedereen moet leven naar hun gedachte goed.
    Nog erger dan communisme .
    Niet dat de andere veel beter zijn maar als die de baas zijn nog verdere inperking vrijheid onder het mom van klimaat en veiligheid.
    Als je weet wat je aan het doen bent, wat, wanneer en waar is er niets mis om eens flink te gaan.
    Bij goede omstandigheden is 150 á 160 een mooi gemiddelde, ben je veel alerter dan dat je als een steriele plant tegen 100 wat ligt te dromen in de auto.
    Het is door onoplettendheid en gekke kuren door overal van links naar rechts door te slingeren dat er iets gebeurt.
    Nogmaals, weet wat je doet in verhouding met omstandigheden.
    In België is het 120 en de meeste andere landen 130, er zijn situaties dat deze snelheid te snel is en toch wordt je dan niet beboet…
    Dat bedoel ik met weet wat je aan het doen bent.
    Ben dat pamperbeleid al lang beu.

    Reageer
  • Miata Is Always The Answer heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Gaan er ook weer nieuwe ‘regels’ komen rondom de ‘veiligheidssnelheid’? Een advies is een advies, hoef je niet op te volgen. Een maximum is een maximum, dus niet harder dan dat. Maar wat gaat die ‘veiligheidssnelheid’ doen. Het zou dan ‘veiliger’ zijn, maar dient dat dan ook als een harde maximum, of gaan ze er anders mee om?

    Reageer
  • René heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Ik rijd met enige regelmaat op de A31 van Twente naar Groningen en het valt me op dat bijna niemand meer volgas rijdt. Die draaikolk in de tank heeft het voor de meesten onbetaalbaar gemaakt en EV’s plakken liever achter een vrachtwagen om zover mogelijk te komen.

    Ik vind het prima, schaf maar af. Het was leuk, maar sommige dingen kunnen gewoon niet meer. Dat gehuil dat ze de automobielindustrie dan wel vaarwel kunnen zeggen is overtrokken. Alsof jij wel in je ID3 iedere 80km 40 minuten wel laden… Dit zou op natuurlijke wijze ook wel zijn gebeurd.

    • M3 heeft op 17 december 2024 geschreven:

      Beste René,
      Droom maar verder in sprookjes land. De 31 is toevallig de testbaan van AMG, dus ik denk dat je wat vaker naar Duitsland moet. De Duitser draait z’n hand er niet voor om, om af en toe een draaikolk in z’n tank te creëren. Voor de Duitser is de vrijheid om zonder limiet te rijden een groot goed en laat zich dit niet ontnemen. Die enkele ID3 waar je het over hebt rijd waarschijnlijk een buitenlander in of één van de Grunnen. De Duitser in het algemeen heeft een bloedhekel aan EV’s. Woon zelf (gedeeltelijk) in Duitsland en kan je vertellen dat je opmerking kompleet manko gaat. Sorry🤷‍♂️

      • Ronnie heeft op 17 december 2024 geschreven:

        De Duitser heeft het niet meer zo op met vrijheid, want die stemmen massaal links en zie hoe hun land erbij staat….met een poot in het graf.

        • @ronnie heeft op 18 december 2024 geschreven:

          Jij hebt echt het verstand van een stoeptegel of niet?

          Reageer
        • Chris heeft op 17 december 2024 geschreven:

          De 31 is wel geschikt om de topsnelheid uit te testen, dat probeer ik daar af en toe. Alleen kun je die vaak niet halen als het wat drukker is, door de grote hoeveelheid langzamer rijdende linksplakkers met als gevolg dat echt hoge snelheden daar ook minder voorkomen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Johan Schroeyen heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Kunnen ze gelijk 400 000 automobielindustrie werknemers op straat zetten. Geweldig voor het milieu.

    Reageer
  • Alala heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Jazeker moeten ze doen. De hele autoindustrie is al naar de kl…te dus dit kan er nog wel bij. De mensen in de regering hier in DLD zijn net zo erg als in de rest van Europa. Hadden we maar Trump.

    Reageer
  • Frank heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Het wordt al meer dan 30 jaar geroepen maar dat gaan de groenen daar niet spits krijgen. Spaß am Fahren weegt daar nog steeds zwaar. Ook heeft het met werkgelegenheid te maken. Bij max 130 zou Mercedes, BMW, Audi, Porsche geen auto’s in Duitsland meer verkopen, maar Toyota veel Aygo’s

    Reageer
  • Paco heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Voordat het zo ver is eerst naar Duitsland toe voor de laatste x volgas met auto en motor.

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 16 december 2024 geschreven:

    Net als de 💯 hier is het ontbreken van een limiet op veel Duitse snelwegen niet meer van deze tijd.

    • K3fk03 heeft op 18 december 2024 geschreven:

      Het ontbreken van een limiet is nog steeds van deze tijd, alleen niet voor sneuneuzen zonder ruggengraat.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear