2028 moet hét jaar worden voor Lotus. Het merk werkt volgens een plan met de naam ‘Vision 80‘. In dat jaar is het acht decennia geleden dat Colin Chapman zijn Mk1 knutselde. Om het jubileum te vieren, moeten er ieder jaar na 2028, 150.000 auto’s per jaar verkocht worden. Ga er maar aan staan. Deze vierdeurs GT met de naam Lotus Emeya moet een handje helpen bij de ambitieuze doelen.

Zo is de Emeya (die binnenskamers Type 166 wordt genoemd) gebouwd aan de hand van de ‘Hyperstance’-filosofie van Lotus. In normalere taal betekent dit dat het zwaartepunt zo laag mogelijk is, wat dan weer zorgt voor een betere wegligging. En het helpt natuurlijk mee dat Lotus al 75 jaar auto’s maakt die geweldig zijn om mee te rijden.

Nieuwe, oude onderdelen van de Lotus Emeya

Daarnaast zijn er ‘nieuwe innovaties’ volgens Lotus. In ieder geval nieuw voor Lotus. Bijvoorbeeld het achterspoilertje dat in en uit kan klappen. Het vleugeltje kan de kont met een kracht van 215 kilo naar beneden duwen. De actieve grille op de voorkant zou een nieuwtje moeten zijn, maar hij zat ook al op de Eletre. Laten we dat dan een oude innovatie noemen.

Lotus Emeya (2023)

De Emeya zou van zichzelf al briljant moeten rijden, maar Lotus heeft ook nog wat hulpmiddelen toegevoegd. Zo zijn er sensoren die duizend keer per seconde de weg voor de auto scannen en oneffenheden detecteren. Wanneer de sensoren iets opvangen, wordt er een signaal naar de luchtvering gestuurd, die er vervolgens voor zorgt dat jij zo min mogelijk voelt van de putdeksel.

Specificaties van de Lotus Emeya

Lotus gaat verschillende uitvoeringen van de Emeya uitbrengen. Welke uitvoeringen er komen, is niet bekend, maar je mag aannemen dat het de Emeya, Emeya R en Emeya S worden. De sterkste krijgt in ieder geval één elektromotor per as. De motor achterop krijgt zelfs twee versnellingen. Samen zorgen die motoren voor 919 pk en 985 Nm.

De snelste Emeya schiet in 2,78 seconden naar 100 km/u. Met het tweede decimaal wil Lotus ongetwijfeld aangeven dat ie 0,02 seconde sneller is naar de 100 dan de Porsche Taycan Turbo S. De Lucid Air Sapphire en Tesla Model S Plaid zijn nog wel sneller. Mocht je het willen weten: van 80 km/u naar 120 km/u duurt minder dan twee seconden. Het accelereren houdt pas op bij 256 km/u.

Lotus Emeya (2023)

Hoe ver je met de Emeya kunt cruisen totdat je een stroomstop moet maken, wil Lotus nog niet zeggen, maar waarschijnlijk rijdt de auto net iets verder dan de Eletre. De sedanvorm leent zich nu eenmaal iets beter voor de actieradius. De Eletre komt maximaal 600 kilometer ver, al haalt de Eletre R maar tot 490 kilometer.

Daarnaast krijgen we te horen dat er een 102-kWh batterij in de Emeya ligt. Opladen zou pijlsnel moeten gaan. In vijf minuutjes moet er 150 kilometer bij komen en van 10 naar 80 procent opladen duurt maar 18 minuten. Tenminste, als je een 350 kW snellader weet te vinden.

Wanneer kan ik hem bestellen?

In het laatste kwartaal van dit jaar (dus vanaf 31 oktober) komt er meer informatie over de Lotus Emeya. Dan zouden we ook de prijzen en het moment waarop je de Emeya kunt bestellen, te horen krijgen. Lotus begint in ieder geval met het produceren van de Emeya aan het begin van volgend jaar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)