
Volgend jaar komt Lotus met een ‘lifestyle-product’ (trap er niet in: het is gewoon een crossover) en in 2025 bouwen ze samen met Alpine een elektrische sportauto. Maar voordat de toekomst hier is, bouwen ze nog één keer een volbloed benzine-sportauto. Zie het als de laatste schranspartij voordat het dieet begint. De Lotus Emira is geen directe vervanger voor de Elise of de Exige – hij moet vriendelijk genoeg zijn om dagelijks te gebruiken.
De motor van de Lotus Emira ligt in het midden van de auto, achter de bestuurder. Naast de 3,5-liter V6 met supercharger (in de basis van Toyota) die we kennen, monteert Lotus voor het eerst ook de 2,0-liter viercilinder van AMG in de sportauto. Het vermogen ligt tussen de 360 en 400 pk, maar het merk zegt nog niet welke motor welk vermogen krijgt. Als we mogen gokken: 360 pk voor de V6 en 400 voor de viercilinder. De 0-100-tijd is minder dan 4,5 seconden en de top ligt maximaal op 290 km/u.
Een handbak voor de Lotus Emira
De Lotus Emira komt met een handbak, vermoedelijk alleen voor de V6. De AMG-viercilinder zal hoogstwaarschijnlijk, net als in de A 45 S waar hij normaal in ligt, een automaat met een dubbele koppeling krijgen. Waarom deze verdeling? De viercilinderversie zal lichter zijn en meer hardcore, meer toegespitst op circuitgebruik – daar past een automaat bij. De V6 is er voor mensen die meer aan hun hoofd hebben dan tijden op het circuit. De lichtste versie van de Emira weegt 1.405 kilo.
Ouderwetse stuurbekrachtiging
De stuurbekrachtiging is niet elektrisch, maar ouderwets hydraulisch. Dit voor een beter gevoel in je vingers. Daarnaast biedt Lotus keuze uit een zachter Tour-onderstel of een stugger Sport-onderstel. Op de optielijst staan plakkerige Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. De afwerking zou volgens Lotus vele malen beter zijn dan bij producten uit het verleden, omdat het merk nu ‘meer premium’ wil zijn.
Wat kost de nieuwe Lotus Emira?
De prijzen van de Lotus Emira beginnen bij 72.000 euro, zonder Nederlandse belastingen. Dat maakt hem niet alleen een interessant alternatief voor de Porsche 718 Cayman of de Alpine A110, maar in Amerika ook voor de Corvette. De plannen zijn om deze auto wereldwijd te verkopen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de nieuwe Lotus Emira met AMG-motor net zo puur als de Lotus Esprit GT3?

Toyota GR86 vs Lotus Emira vs McLaren Artura review: Welke sportauto is de leukste?

Lotus Emira review: Zo rijdt de laatste benzineauto van Lotus

Alpine A110 vs Porsche 718 Cayman GTS vs Lotus Emira: Welke kleine sportauto moet je hebben?

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Geef mij de vorige generaties Exige of Elise maar… Het design is welleswaar verbeterd maar ik koop Lotus sportauto`s niet voor de mooiheid!