In principe is het vrij eenvoudig als het aankomt op verbrandingsmotoren voor auto’s: hoe meer cilinders, hoe beter. Een V8 is altijd goed, een V10 is episch en een V12 is magistraal. Dankzij downsizing zien we dat de grotere motoren steeds zeldzamer worden. Dus waarom is deze viercilinder in de Lotus Emira Turbo SE eigenlijk misschien beter dan de V6? In veel gevallen is juist de zescilinder prettiger om te rijden vanwege zijn soepelere loop en het fraaie geluid.
De Lotus Emira kwam aanvankelijk met een 3,5-liter V6 met mechanische compressor, goed voor 400 pk. Deze kun je krijgen met een handbak of een automaat. Later werd de 2,0-liter viercilinder geïntroduceerd. Dat is het blok dat we ook kennen uit de Mercedes A 45 AMG. In de Emira had deze 350 pk. Maar nu is er dus de Lotus Emira Turbo SE en die heeft meer vermogen. De naam Emira Turbo SE is goed gekozen, want het doet uiteraard denken aan de Lotus Esprit Turbo SE.
Heel erg veel vermogen voor zo’n compacte auto
We beginnen maar meteen met het maximum vermogen van de snelle Emira: dat is namelijk precies 400 pk. Het koppel bedraagt 480 Nm. De transmissie is hetzelfde als bij de gewone viercilinder, een automaat met dubbele koppeling en acht voorwaartse verzetten. Hoewel een handbak leuker is, is de automaat veel sneller. Niet gaat het schakelen sneller, ook heb je meer versnellingen in vergelijking met de handgeschakelde zesbak.
De sprint van 0-100 km/u is in precies vier seconden achter de rug. Dat is de drie tienden sneller dan het standaardmodel. De topsnelheid van de Lotus Emira Turbo SE bedraagt 290 km/u, net als alle andere Emira’s. Bijzonder is dat de Emira Turbo SE ook sneller is dan het zescilinder topmodel. Het lijkt er dus op dat deze viercilinder Emira de zescilinder variant overbodig maakt. Dat is verder ook niet zo heel erg vreemd: de viercilinder van AMG is een van de beste op de markt en de transmissie past er perfect bij.
Waar kan ik de Lotus Emira Turbo SE aan herkennen?
Je kunt de Lotus Emira Turbo SE herkennen aan de rode remklauwen achter de 20-inch wielen. Een ander punt om deze te spotten zijn de zwarte uitlaten. Oh, en natuurlijk zijn er de hoognodige ‘Turbo SE’-badges om andere medeweggebruikers dat ze te maken hebben met een Turbo SE. Qua hardware krijg je ook meer waar voor je geld, want het ‘Lotus Drivers Pack’ is namelijk standaard.
Lees ook: Lotus blijft als groot automerk na 2035 benzinemotoren bouwen (maar er is een addertje)
Dat pakket bestaat uit een strakker onderstel met stijvere veren. De remschijven zijn gegroefd en geventileerd. Tot slot is launch control altijd standaard bij dit pakket. Altijd doen dus. Of de Lotus Emira Turbo SE ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. De gewone viercilinder is wel leverbaar, dus deze zou ook mogen. Lotus heeft het model helaas aangekondigd voor het Midden-Oosten, Oceanië en Afrika.
That_Buick_guy heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Ja er zijn zat autos waarbij de 4 pitter sneller is. Ik persoonlijk ben echter van de meer cilinders qua oa geluid en vermogens afgifte.
Mn Rover 75 V6 automaat is een stuk minder snel dan de getunede 1.8 turbo handbak van mn maat maar ik zou die nooit verkiezen boven mn V6. Mn andere auto heeft een V8 met maar 230 pak (uit 7.5 liter) maar reken maar dat ik daar 10x meer van geniet dan van welke 4 cilinder dan ook
Mario heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Eindelijk weer eens een schitterende auto! Geen EV of SUV…..eindelijk! Zou het mooi vinden als deze wel in Nederland verkocht zou worden, waarom niet eigenlijk?? Ben eigenlijk een beetje benieuwd naar de prijs….
Chris heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Normaal zou ik een V6 prefereren, maar een viercilinder reageert meestal sneller op het gaspedaal, dat heeft ook zijn voordelen en het verbruik zal wat lager liggen.
Joël heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Mee eens!
Harry heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Ook mijn voorkeur gaat uit naar de 3.5 V6. In de Evora had die in de sterkste versie (Evora GT) 430 pk (0-100 km/u in 3,8 sec en een topsnelheid van 303 km/u). De verschillen met de 4 cilinder turbo van AMG zijn wel niet heel groot en de V6 zal in de door mij bedoelde configuratie mogelijk fors duurder zijn dan de AMG 4 cilinder turbo. Maar Lotus kan waarschijnlijk nog wel meer dan 430 pk uit deze Toyota V6 halen. Bij de presentatie op de London Motorshow in 2008 had deze motor 280 pk. Op de stand kreeg ik toen de mededeling dat er heel gemakkelijk 400 pk uit te halen was en dat het aantal pk’s dus nog wel fors zou gaan stijgen. Die voorspelling bleek later helemaal niet overdreven en te kloppen als een bus. Ik ben dus heel benieuwd naar de volgende update(s) van deze V6 voor de Emira door Lotus. En of daar nog lang op gewacht moet worden. Ook voor mij en vele anderen zal het V6 geluid – en dus niet alleen het aantal pk’s – waarschijnlijk altijd een doorslaggevende rol spelen.
Martin heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Doe mij toch maar de V6. De performance verschillen zijn mij niet groot genoeg dat ik daarvoor het geluid van de 2 extra cylinders in zou willen leveren.