
Lotus verrast vriend en vijand in Genève door voor het eerst het dak van een Exige af te trekken. Dan houd je toch gewoon een Elise over, zou je zeggen. Niet in dit geval: de betreffende Exige is namelijk een S, met die gierende 3.5 V6 aan boord dus. Een open Exige met V6, hoe lekker wil je het hebben?
Uiteraard weegt ook de Exige S Roadster minder dan de gemiddelde puntenslijper en komt ie met 340 pk’tjes dus onbehoorlijk hard van z’n plek: van 0 naar 100 km/u gaat ie in slechts 4 seconden, en al na 8,5 seconden heeft ie de 160 km/u aangetikt. Z’n top bedraagt 233 km/u. Je kunt het hardcore roadstertje ook nog eens voorzien van een Race Pack, waarmee instelbare schokdempers (keihard of nog keiharder) en een launch control-setting gepaard gaan, en je moet aangeven of je liever een comfortabel of een gestript interieur wilt hebben.
Je kunt de Exige S Roadster bestellen met een handgeschakelde zesbak (doen doen doen!) of met een geautomatiseerde SPS-flipperkast. Tot slot doen we net alsof het je iets kan schelen en melden we ook nog even dat de handbak een gemiddeld verbruik van 10,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 236 g/km laat noteren.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Aankomend weekend is de 24 Uur van Le Mans – dit moet je weten als je al jaren niet hebt gekeken
