
Lotus verrast vriend en vijand in Genève door voor het eerst het dak van een Exige af te trekken. Dan houd je toch gewoon een Elise over, zou je zeggen. Niet in dit geval: de betreffende Exige is namelijk een S, met die gierende 3.5 V6 aan boord dus. Een open Exige met V6, hoe lekker wil je het hebben?
Uiteraard weegt ook de Exige S Roadster minder dan de gemiddelde puntenslijper en komt ie met 340 pk’tjes dus onbehoorlijk hard van z’n plek: van 0 naar 100 km/u gaat ie in slechts 4 seconden, en al na 8,5 seconden heeft ie de 160 km/u aangetikt. Z’n top bedraagt 233 km/u. Je kunt het hardcore roadstertje ook nog eens voorzien van een Race Pack, waarmee instelbare schokdempers (keihard of nog keiharder) en een launch control-setting gepaard gaan, en je moet aangeven of je liever een comfortabel of een gestript interieur wilt hebben.
Je kunt de Exige S Roadster bestellen met een handgeschakelde zesbak (doen doen doen!) of met een geautomatiseerde SPS-flipperkast. Tot slot doen we net alsof het je iets kan schelen en melden we ook nog even dat de handbak een gemiddeld verbruik van 10,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 236 g/km laat noteren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
