
Lotus verrast vriend en vijand in Genève door voor het eerst het dak van een Exige af te trekken. Dan houd je toch gewoon een Elise over, zou je zeggen. Niet in dit geval: de betreffende Exige is namelijk een S, met die gierende 3.5 V6 aan boord dus. Een open Exige met V6, hoe lekker wil je het hebben?
Uiteraard weegt ook de Exige S Roadster minder dan de gemiddelde puntenslijper en komt ie met 340 pk’tjes dus onbehoorlijk hard van z’n plek: van 0 naar 100 km/u gaat ie in slechts 4 seconden, en al na 8,5 seconden heeft ie de 160 km/u aangetikt. Z’n top bedraagt 233 km/u. Je kunt het hardcore roadstertje ook nog eens voorzien van een Race Pack, waarmee instelbare schokdempers (keihard of nog keiharder) en een launch control-setting gepaard gaan, en je moet aangeven of je liever een comfortabel of een gestript interieur wilt hebben.
Je kunt de Exige S Roadster bestellen met een handgeschakelde zesbak (doen doen doen!) of met een geautomatiseerde SPS-flipperkast. Tot slot doen we net alsof het je iets kan schelen en melden we ook nog even dat de handbak een gemiddeld verbruik van 10,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 236 g/km laat noteren.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4
