
Je staat er allicht niet dagelijks bij stil, maar in Australië maken ze ook auto’s. Lotus heeft er bijvoorbeeld een eigen productietak. En laten ze daar nu het plan hebben om de snelste Lotus Exige ooit te bouwen.
Jammer is alleen dat die Lotus Exige Sport 240 alleen bestemd is om de plaatselijke kangoeroepopulatie en backpackers de stuipen op het lijf te jagen. Eigenlijk een saai nieuwtje, dus. Maar toch is het weer aardig omdat we op deze manier kunnen vertellen dat Sydney in oktober de gastheer is voor de Australian International Motor Show.
Toch is deze Lotus Exige wel iets aparts. De extra rappe variant beschikt over een sperdifferentieel op de achteras en is voorzien van systemen als Launch Control en een instelbare tractie controle. En wat wel heel aardig is, is dat de airconditioning automatisch afslaat op het moment dat je met je gaspedaal aangeeft haast te hebben. En met een auto als de Lotus Exige heb je altijd haast, aangezien je kunt beschikken over 240 pk. Daarmee snelt de sportieveling in 4,2 seconden naar 100 km/u. En met een topsnelheid van 249 km/u heeft ook de gewone Exige S het nakijken, want die moet bij 238 km/u de handdoek in de ring gooien. Maar goed, daarvoor moet je dus helemaal naar Australië.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
