
Ondanks alle hoempapa van een paar jaar geleden heeft Lotus al even geen nieuwe modellen geïntroduceerd. Dat kun je jammer vinden. Of je kunt blij zijn dat ze zich, in plaats van te proberen om SUV's te ontwerpen, concentreren op dat waar ze echt goed in zijn: dingen lichter en sneller maken. Dingen zoals deze Exige Sport 350.
Ja, hij ziet er nog steeds ongeveer hetzelfde uit als een halve eeuw geleden, maar hij verloor ten opzichte van de vorige Exige S ruim 50 kilo. Ieder onderdeel werd bestudeerd en zo kwam men onder andere met een lichtere accu, lichtere motorsteunen en een lamellenpaneel in plaats van de achterruit. Daarnaast is er een sterk verbeterd onderstel, nieuwe retro-ruitjesbekleding en een lichtere en preciezere zesbak met opengewerkt, TicTac-verpulverend mechaniek. Een automaat is een optie, maar kom op zeg.
De Exige Sport 350 weegt nu 1.125 kilo (1.115 als je nog wat lichtgewicht opties selecteert), en met een 350 pk sterke 3,5-liter supercharged V6 betekent dat 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en een top van 274 km/u. Vanaf februari 2016 is de Exige Sport 350 te krijgen, in maart volgt de roadster. In Duitsland beginnen de prijzen bij 74.000 euro; reken in Nederland maar op een ruim tonnetje.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
