
Ondanks alle hoempapa van een paar jaar geleden heeft Lotus al even geen nieuwe modellen geïntroduceerd. Dat kun je jammer vinden. Of je kunt blij zijn dat ze zich, in plaats van te proberen om SUV's te ontwerpen, concentreren op dat waar ze echt goed in zijn: dingen lichter en sneller maken. Dingen zoals deze Exige Sport 350.
Ja, hij ziet er nog steeds ongeveer hetzelfde uit als een halve eeuw geleden, maar hij verloor ten opzichte van de vorige Exige S ruim 50 kilo. Ieder onderdeel werd bestudeerd en zo kwam men onder andere met een lichtere accu, lichtere motorsteunen en een lamellenpaneel in plaats van de achterruit. Daarnaast is er een sterk verbeterd onderstel, nieuwe retro-ruitjesbekleding en een lichtere en preciezere zesbak met opengewerkt, TicTac-verpulverend mechaniek. Een automaat is een optie, maar kom op zeg.
De Exige Sport 350 weegt nu 1.125 kilo (1.115 als je nog wat lichtgewicht opties selecteert), en met een 350 pk sterke 3,5-liter supercharged V6 betekent dat 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en een top van 274 km/u. Vanaf februari 2016 is de Exige Sport 350 te krijgen, in maart volgt de roadster. In Duitsland beginnen de prijzen bij 74.000 euro; reken in Nederland maar op een ruim tonnetje.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
