
Je kunt je afvragen of ze bij Lotus nog wel eens iets anders doen dan feestvieren. Nieuwe modellen blijven voorlopig uit (want duur) en dus zijn de Britten voornamelijk bezig met het maken van ultra-hyper-mega speciale uitvoeringen van bestaande modellen (want goedkoop).
Feest?
Dit keer konden ze kennelijk niet zo goed kiezen, of waren in een extra bijzonder ultra-hyper-mega feestelijke bui. Ze combineerden namelijk een aantal uitstekende redenen om feest te vieren en lieten die los op een paar nietsvermoedende Exiges 430. Lotus bestaat 70 jaar (feest!). Graham Hill won 50 jaar geleden het F1-constructeurskampioenschap in een Type 49 (feest!). Mario Andretti deed 40 jaar geleden hetzelfde in een Type 79 (feest!). En dan is het dit weekend ook nog eens Festival of Speed op Goodwood (altijd reden voor feest!).
Wat is er anders?
Kijk die kleuren dan! Rood (voor de Lotus Exige Type 49)! En zwart (voor de Lotus Exige Type 79)! En gouden wielen! En, zie je niet, maar er zit ook nog heel veel alcantara in het interieur. Als je daarvan niet in een feeststemming raakt, dan toch zeker van de auto zelf, waar hoegenaamd niets aan veranderd is. Maar goed, 430 pk was op zich ook wel genoeg. Volgende week komt Lotus ongetwijfeld weer met een ultra-hyper-mega speciale uitvoering. De reden is nog onduidelijk, maar het 10-jarig jubileum van de introductie van appeltaart in de Lotus-bedrijfskantine lijkt ons een heel reële optie.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Eindelijk is Apple Carplay vernieuwd voor jouw auto

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen
