Het bedrijf dat de Elise, Elan, Seven en tal van andere lichtgewicht hall-of-famers voortbracht, stevent af op een toekomst waarin het merk bijna niets meer verkoopt dat minder dan twee ton weegt. Ga maar na: de Eletre weegt net iets meer dan 2.490 kilo en de Emeya wordt niet veel lichter. De Emira weegt 1.440 kilo, maar daarvoor komt volgend jaar een elektrische vervanger. Maar dit is niet het einde van de leuke auto’s van Lotus, zo belooft het merk.

Oké, de Evija weegt 1.680 kilo, maar heb jij een paar miljoen over om er eentje te kopen? Geef vooral niet Lotus de schuld, maar kijk eerst even naar jezelf. Als jij tenminste in de markt bent voor een Lotus. Volgens onderstelgoeroe Gavan Kershaw zijn het de wensen van de kopers die ervoor zorgen dat Lotussen steeds zwaarder worden. Worden we hier nou gegaslight door Lotus?

Oude Lotussen waren licht omdat ze krakkemikkig waren

‘Toen we de Elise S1 lanceerde, woog ie net iets meer dan 700 kilo. Iedereen hield ervan, maar binnen zes maanden bezit zeiden ze [de eigenaren] ”het dak is best slecht, en het zou fijn zijn als de remmen bekrachtigd waren, en als ie elektrische ramen had, en de verwarming is slecht”. Dus bezitservaring en bruikbaarheid dreven het gewicht van die auto op’, zegt Kershaw.

Tegenwoordig zijn er andere oorzaken voor het extra gewicht: ‘Als je 400 kilometer actieradius, AC- en DC-opladen, 800 volt, verwarmde dit, massagestoelen dat … de klant drijft het gewicht op.’ Ondanks al het extra gewicht hoeven we volgens Kershaw niet bang te zijn dat het speelse karakter verdwijnt. Hij belooft voor de volle ‘100 procent’ dat grote, zware EV’s van Lotus leuk zijn om te rijden.

‘We hebben vier banden op iedere auto en de mate van controle geeft aan hoe leuk je het [een auto] kunt maken’, zegt Kershaw op bijna Cruijffiaanse wijze. Volgens hem moeten EV’s een bandbreedte hebben om leuk te zijn bij 50 km/u en vertrouwen geven bij 300 km/u. Bovendien kun je volgens Lotus met de techniek van vandaag de natuurwetten tarten.

Hoe Lotus grote EV’s leuk wil laten rijden

Volgens Kershaw kun je met de actieve stabilisatorstangen de auto gecontroleerd een bocht in laten hellen, maar juist ervoor zorgen dat de neus niet duikt bij hard aanremmen met de actieve dempers. Dankzij deze technieken kunnen slimmeriken als Kershaw ‘karakter op alle snelheden’ geven aan EV’s. ‘Dan koppel je daar rijmodi aan, en de wereld ligt aan je voeten.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear