
Lotus heeft de legendarische Elan Sprint gebruikt als inspiratiebron voor een jubileumversie van de Exige Sprint.
Met deze in two-tone geel uitgevoerde Exige wil Lotus even stilstaan bij het feit dat de productie in Hethel veertig jaar geleden op gang kwam. Dan zijn ze eigenlijk een jaartje te laat, want volgens onze informatie begon die productie in 1967.
Maar goed, toch is er blijkbaar reden voor een fuifnummer. En dat is dus de Exige die in exact dezelfde kleurstelling is uitgevoerd als de Elan Sprint uit 1971. Het blijft echter niet bij de speciale lak. De feestelijke Exige beschikt ook over een nieuw performance pack en nog een aantal andere details. De rest blijft hetzelfde.
Dat betekent bijvoorbeeld lichtgewicht aluminium velgen en een interieur met airco en met leder beklede kuipstoelen. Maar het betekent ook een acceleratie van 0 tot 100 km/u in zo’n 4 seconden, en een topsnelheid van 235 km/u. Jammer is alleen wel dat er slechts veertig van deze gele Lotussen worden gebouwd. En die hebben ook nog eens allemaal het stuur aan de verkeerde kant, en zijn bestemd voor verkoop in Engeland en Ierland. Laten we dan maar roepen dat we geel niet mooi vinden.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom
