
Lotus heeft de legendarische Elan Sprint gebruikt als inspiratiebron voor een jubileumversie van de Exige Sprint.
Met deze in two-tone geel uitgevoerde Exige wil Lotus even stilstaan bij het feit dat de productie in Hethel veertig jaar geleden op gang kwam. Dan zijn ze eigenlijk een jaartje te laat, want volgens onze informatie begon die productie in 1967.
Maar goed, toch is er blijkbaar reden voor een fuifnummer. En dat is dus de Exige die in exact dezelfde kleurstelling is uitgevoerd als de Elan Sprint uit 1971. Het blijft echter niet bij de speciale lak. De feestelijke Exige beschikt ook over een nieuw performance pack en nog een aantal andere details. De rest blijft hetzelfde.
Dat betekent bijvoorbeeld lichtgewicht aluminium velgen en een interieur met airco en met leder beklede kuipstoelen. Maar het betekent ook een acceleratie van 0 tot 100 km/u in zo’n 4 seconden, en een topsnelheid van 235 km/u. Jammer is alleen wel dat er slechts veertig van deze gele Lotussen worden gebouwd. En die hebben ook nog eens allemaal het stuur aan de verkeerde kant, en zijn bestemd voor verkoop in Engeland en Ierland. Laten we dan maar roepen dat we geel niet mooi vinden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
