Lotus verkocht vorig jaar maar 567 auto’s over de hele wereld, maar het merk laat het er niet bij zitten. Er zijn grootse plannen voor de toekomst, en Lotus noemt ze de ‘Vision 80’-strategie. Het doel is om 150.000 auto’s per jaar te verkopen tegen de tijd dat het merk zijn 80e verjaardag viert. Lotus bestaat nu 75 jaar. Serieuze ambities dus. Hoe wil het merk dat bewerkstelligen? Onder andere met de Lotus Type 133.
Op dit moment lijkt het merk qua verkoopvooruitzichten weer terug te zijn op het juiste pad. De Emira met verbrandingsmotor is er met een vier- of zescilinder en de Eletre is onderweg naar zijn Europese klanten. ‘We hebben nu bij elkaar opgeteld wereldwijd 17.000 orders voor de Emira en Eletre in de eerste helft van dit jaar. We beginnen de ambitie waar te maken’, vertelt de Nederlander Niels de Gruijter aan TopGear. Hij is de uitvoerend directeur van Lotus Europa.
De Gruijter laat ook weten dat Lotus’ vierdeurs-GT-sedan-auto-ding met de codenaam Type 133 klaar is. ‘De sedan is klaar. Het ontwerp is klaar en we ronden nu het hele proces af’, zegt De Gruijter. Later dit jaar wordt de auto onthuld en krijgen we ook zijn echte naam te horen. En nee, hij heeft helaas niets te maken met die andere sedan van Lotus, de legendarische Omega die je hierboven ziet. In de loop van volgend jaar beginnen de verkopen van de Lotus Type 133.
Zo komt het assortiment van Lotus er over een paar jaar uit te zien
De Gruijter vertelt verder: ‘Die 150.000 [verkochte] auto’s, dat zal elk jaar zijn na 2028. Dat zijn dan de Emira, de Eletre, de grotere sedan, een kleinere SUV en een sportauto die nog gaat komen. Tegen 2028 zullen ze allemaal op de markt zijn. We zijn hier niet om achterover te leunen. We zijn hier om het roer in handen te nemen en stappen te zetten.’
De line-up van Lotus in 2028 | Foto: © Lotus
Je zou er bijna overheen lezen, maar er komt dus ook een elektrische sportauto aan. Het idee was eerst om deze auto samen met Alpine te maken, maar dat plan is van de baan. Het nieuwe model heeft de codenaam Type 135 gekregen. ‘Lotus is een sportautomerk, dus we moeten een sportauto in ons portfolio hebben. We zullen altijd een sportauto hebben. Vanuit merkoogpunt is die auto extreem belangrijk. Het zal een compleet nieuw ontwerp worden’, verzekert De Gruijter ons.
Het silhouette van de volgende Lotus sportauto | Foto: © Lotus
Het ontwerp van de sportauto wordt niet alleen compleet nieuw, maar ook heel belangrijk. De Lotus Eletre, de sedan Type 133 en de kleine SUV komen allemaal op hetzelfde Electric Premium Architecture-platform (EPA) te staan. De Type 135-sportauto krijgt een eigen constructie. Een woordvoerder van Lotus vertelde eerder dat deze sportauto tegen die tijd de vervanger van de Emira wordt. Hij wordt ontworpen en gebouwd in Hethel, ‘omdat dat het thuis is van Lotus’ sportauto’s’, zegt de woordvoerder.
Reacties