Testobject: Lucid Air
Uitvoering: Dream Edition R
Locatie: Californië, Verenigde Staten
Weersomstandigheden: Aangenaam en best zonnig

Waar kijken we precies naar?

Dit is een zeer krachtige elektrische sedan uit Silicon Valley. Het verhaal is zeker niet nieuw, maar het product waar je naar kijkt, is dat wel. Deze sedan heet de Lucid Air en hij moet het een hoop bestaande merken erg lastig gaan maken. Met wat vertraging is hij nu klaar voor Amerika en later komt hij naar Europa. TopGear mocht alvast een blokje om.

Is dit nou de Tesla-killer waar we al jaren op wachten?

Behalve dat die term is doodgeknuppeld met de clichéhamer, klopt het niet helemaal. Uiteraard verscheen de Tesla Model S op de radar van Lucid toen ze begonnen met de ontwikkeling, maar de pijlen zijn gericht op de Mercedes S-klasse. Nee, niet de elektrische EQS – de S-klasse.

Is de Lucid Air net zo snel als de Model S?

Snel is de snelste versie zeker, maar dat is niet waar het om gaat bij deze sedan. De actieradius van de Lucid Air reikt tot wel 835 kilometer, wat volwaardige dieselgetallen zijn. Dat is uiteraard een duurdere uitvoering, maar andere versies rijden een alleraardigste 650 kilometer. De Lucid Air Dream Edition P heeft trouwens 1.126 pk en schiet van 0 naar 100 km/u in zo’n 2,5 seconden. In de praktijk is hij nét iets langzamer dan de Model S Plaid.

Maar dat is dus niet belangrijk, zeggen jullie?

Actieradius en luxe, daar gaat het om. En zelfs op de 21-inch velgen waarop wij rijden, is het veercomfort voortreffelijk. Kleinere wielen zijn nog prettiger én je rijdt er verder op. Toch is het onderstel van de Lucid Air ook zeer gefocust op de bestuurder en het rijplezier.

Er zijn drie rijmodi: Smooth, Swift en Sprint. Die laatste gebruik je waarschijnlijk aan het begin een paar keer om aan vrienden en familie te laten zien hoe snel de auto is. Smooth is je modus voor elke dag en Swift voor je favoriete bochtige wegen.

Hoe groot zijn de verschillen tussen die rijmodi?

Subtiel. Swift verstevigt de demping en verscherpt de rem- en stuurrespons. De Air verwordt niet plotseling tot een spijkerhard circuitspeeltje – hij voelt gewoon verrassend levendig aan in bochten. Het vermogen heeft overigens een voorkeur om de achterwielen te bedienen. De kunstmatige intelligentie in de auto zal de balans nog meer (tot 70 procent) op de achterwielen leggen als hij doorheeft dat je aan het jagen bent.

Hoe is de Lucid Air binnenin?

Een groot deel van het verkooppraatje voor het interieur is het enorme glazen dak. Niets nieuws, de Opel Astra had het een paar jaar geleden al, maar het geeft een ruimte indruk voor de cabine. Overigens kun je het glazen dak niet op de instapmodellen bestellen.

De algehele ambiance in de cabine is een stuk lichter en minder formeel dan bij de Duitse rivalen. Het interieur is bovendien wat conventioneler dan dat van Tesla. Zo zijn er bijvoorbeeld echte knopjes. Ja, echt. De verwarming en airco bedien je met echte knoppen, al duik je voor de rijmodi bijvoorbeeld wel weer een scherm in.

De grootste aantrekkingskracht van de Lucid Air moet wel de stilte zijn. Bij elektrische auto’s treedt het geluid van de banden en de weg vaak meer naar voren omdat er geen motorgeluid is. De Lucid Air is fluisterstil, zelfs op de snelweg.

Geen nadelen?

Qua beenruimte achter zit hij tussen de S-klasse en de Model S in, dus langere mensen hebben misschien problemen om hun voeten goed onder de stoelen voor zich te steken. We reden met een preproductiemodel waar misschien nog het een en het ander aan verandert, maar het beeld van de achteruitrijcamera liep wat achter op de realiteit. Dit wordt ongetwijfeld nog opgelost.

Wat is de prijs van de Lucid Air?

Nederlandse prijzen zijn er nog niet. Omgerekend kost de goedkoopste Lucid Air in de VS 70.000 euro. Dan krijg je 480 pk en 650 kilometer actieradius. Geen slechte deal. De absolute topper kost omgerekend 150.000 euro. Dan heb je of de Dream Edition. Alleen moet je nog kiezen tussen de Dream Edition P met 1.126 pk en 760 kilometer actieradius of de Dream Edition R met 946 pk en 836 kilometer actieradius.

Reacties

  • @FCDB heeft op 2 februari 2022 geschreven:

    Dat zeker!

    Reageer
  • Fcdb heeft op 2 februari 2022 geschreven:

    Tegen een Mercedes EQS kan weinig tegen op maar deze Lucid Air ziet er beter uit dan die plastic rommel van een Tesla

    Reageer
  • Helaas pindakaas heeft op 1 februari 2022 geschreven:

    Toen de Tesla S het alleenrecht had in dit segment was een sterk (veel beter) alternatief. Inmiddels hebben we de EQS en is deze Lucid Air totaal niet meer interessant.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)