
Lunaz is een bedrijf in Silverstone dat klassieke Aston Martins, Bentleys en Range Rovers een harttransplantatie geeft van een verbrandingsmotor naar een elektromotor. Zo belichtte we kortgeleden nog de 60-jarige Bentley Continental S1 die werd omgebouwd door Lunaz. Voorlopig houden de restauraties van oude Britse auto’s op, want Lunaz stopt noodgedwongen met de productie.
Het ligt overigens niet aan de vraag naar geëlektrificeerde klassiekers. Twee jaar geleden meldde het bedrijf nog dat de orderboeken tot 2024 vol waren. Lunaz – dat financiële steun krijgt van ene David Beckham – bestaat uit twee onderdelen. Aan de ene kant werken monteurs aan het bewerken van klassieke auto’s bij Lunaz Design. De andere kant van de organisatie heet Lunaz Applied Technology waar oude vrachtwagens worden omgezet naar e-trucks.
Waarom Lunaz tijdelijk stopt met de restomods
De productiestop bij het hele bedrijf komt doordat de vrachtwagentak onlangs onder curatele is gesteld. Dit heeft geleid tot een complete pauze voor het bedrijf. Lunaz zegt in een reactie bezig te zijn met het opnieuw vormgeven van het bedrijf. Dit doet het bedrijf omdat de markt verandert dankzij ‘vertragingen van wettelijke vereisten voor wagenparken om over te stappen op emissieloze voertuigen’. Oftewel, de EV-transitie gaat te langzaam door de overheden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Lunaz stopt noodgedwongen met het ombouwen van klassiekers naar EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Zonde, tis een prachtig bedrijf. Ik heb er twee jaar geleden een rondleiding gehad en het enthousiasme straalde aan alle kanten ervanaf!
Van de ene kant denk ik wat een mooi idee old timers elektrificeren maar van de andere kant haal je ook het rijgevoel/geluid/trillingen enz weg van een auto uit een ouder tijdperk. Dat maakt ook de auto.
Ikzelf zou mijn Camaro 85 nooit ombouwen voor zolang het kan.