Denk aan een oranje groente. Het mag geen paprika zijn. Ook geen kalebas. Ook geen zoete aardappel. Onthou goed welke groente het is. Is het een wortel? Hoe we dat weten? Dat is geheim. Net zoals we weten dat één van de gordels voor in jouw auto een lus heeft, en de andere niet. Specifieker: jouw passagiersgordel heeft er wel eentje, maar de bestuurdersgordel niet. Ga maar kijken.
Maar waarom zit er een lus op de riem? Het extra stukje stof houdt de gordeltong omhoog als hij niet in gebruik is. Anders zou hij langs de gordel omlaag glijden en op de grond vallen. Maar waarom dan een lus? De lus werkt tegelijk ook als stootkussentje tussen de gordel en de zijkant van de auto. Als de gordel dan niet in gebruik is, dan tikt hij niet bij elke bocht tegen de B-stijl aan.
Waarom de bestuurderskant dan geen lus heeft? Als het goed is, is de gordel altijd in gebruik als de auto in beweging is. Een lus zou dus niet nodig moeten zijn tegen ongewenste tikgeluiden. Om ervoor te zorgen dat de gesp van de bestuurder niet altijd op de grond ligt, is er vaak een plastic dopje gemonteerd dat als stop dient.
Ook voor crashveiligheid
De lus dient in sommige gevallen als ‘energy management loop’. Bij zo’n lus scheuren de stiksels bij een botsing, waardoor de passagier niet in één keer stil komt te zitten in de gordel, maar er een soort remmend effect optreedt. Zeker niet alle lussen hebben deze scheurende stiksels, vaak zit de lus gewoon los op de gordel genaaid en heeft dus geen crashfunctie.
Er zijn uitzonderingen
Gek genoeg hebben bijvoorbeeld Tesla’s op alle gordels zo’n lus zitten. Het gaat hier wel om een extra stukje stof, dus geen veiligheidslusje. Waarom Tesla op alle gordels een lus heeft, kon een woordvoerder ons niet vertellen. Misschien omdat de designers dat mooier vonden, of omdat het goedkoper is om één onderdeel te produceren in plaats van een afwijkende gordel voor de bestuurder.
Rowan heeft op 29 januari 2023 geschreven:
Mijn bmw e90 uit 2008 heeft bij alle gordels een dopje
Wouter heeft op 12 januari 2023 geschreven:
Mijn Transit Custom uit 2019 ook geen lussen. Allebei een kunstof stop je.
Marc heeft op 10 januari 2023 geschreven:
Mijn Fiat Tipo heeft ook “de lus” aan beide kanten
Eric heeft op 9 januari 2023 geschreven:
Mijn Nissan Juke van 2021 heeft de lus aan beide gordels zitten
xc60 heeft op 8 januari 2023 geschreven:
Nog een uitzondering: mijn Volvo XC60 van 2017: geen lus… aan beide zijden :-0