De ontwikkelingen op het gebied van auto’s volgen elkaar razendsnel op. Met EV’s gaat dat misschien wel twee of drie keer zo snel. Dat is niet zo gek, de verbrandingsmotor is al ver doorontwikkeld (zo niet volledig uitontwikkeld) en met de elektromotor (en de accu in het bijzonder) valt er nog heel erg veel te winnen. Enfin, door al deze ontwikkelingen vroegen wij ons af hoe het zit in als je gaat shoppen voor een luxe elektrische sedan.

Toevallig kregen we de casus voorgelegd van een TopGear-lezer die eigenlijk vrij duidelijk was in zijn verzoek: ‘Hallo beste TopGear, op dit moment rijd ik een Mercedes CLA250e plug-in hybride. De volgende auto moet geheel elektrisch. Welke auto moet ik kiezen? Het belangrijkste is zoveel mogelijk range, zo min mogelijk laadtijd. Dat ik hem gewoon als een ‘normale’ auto kan rijden.’

Welke keuzes zijn er voor een luxe elektrische sedan?

Kortom, dat kon niet veel duidelijker. De vraag kon niet beter getimed worden. De Audi A6 e-tron staat nu bij de dealers. BMW heeft afgelopen week de i5 aangepast door de range te vergroten en de prijs te verlagen. Dan zijn er ook nog een paar interessante alternatieven die je over het hoofd zou kunnen zien in de zoektocht naar een complete luxe elektrische sedan voor maximaal 100.000 euro (inclusief opties).

We leggen ze dus langs de meetlat. Onderaan het artikel staat een tabel met daarin alle relevante gegevens. De focus ligt bij dit vergelijk nu iets meer op maximale range, niet zozeer op prestaties. De prijzen liggen wat uit elkaar, maar als je de aandrijflijnen en uitrusting gelijktrekt, wordt dat verschil veel kleiner.

Audi A6 Sportback e-tron performance

Waarschijnlijk heeft BMW de prijzen aangepast vanwege de komst van de Audi A6 e-tron. Tot een paar dagen geleden leek de keuze zo simpel: de Audi bood voor iets meer geld heel veel meer range. Maar nu zijn de kaarten opnieuw geschud. De Audi is een fraaie verschijning, voor het eerst heeft de auto nu achterwielaandrijving, waardoor die enorme frontoverhang weg is. De opties zijn erg prijzig.

Audi A6 Sedan (2024)

De auto is ontwikkeld als EV. De Audi heeft een veel beter accupakket met 800 volt-architectuur. Ook is de motor efficiënter dan de BMW. We hebben nog niet met deze specifieke uitvoering gereden (wel met de snelle S6), maar de Audi A6 klinkt veelbelovend. De ‘performance’-versie is niet zozeer een snelle variant, maar komt het verst op de accu. Naast snel laden is het verbruik (14 kWh per 100 kilometer) ook indrukwekkend in deze klasse.

BMW i5 eDrive Business Edition

Op dit moment is BMW de folders aan het drukken voor de aangepaste i5. Deze is namelijk identiek op het blote oog, maar er zijn enkele belangrijke dingen anders. Zo is de prijs aanzienlijk lager en is de actieradius gegroeid. Ook handig: je kunt hem krijgen als stationwagen (Touring genaamd). Om te rijden is de eDrive40 misschien wel fijner dan de hypercapabele M60e. Met 340 pk heb je zat vermogen, maar het is vooral de wegligging die indruk maakte tijdens de rijtest met de i5.

BMW i5 eDrive40 (G60) Tanzanit Blauw (2025) zijkant rechts achter schuin onder een brug

luxe elektrische sedan

Het interieur is iets minder fraai dan zijn voorganger, dat is wel een dingetje in dit luxesegment. Een voordeel is dat de i5 – zeker in de juiste configuratie – er niet uit ziet als een EV. Het is gewoon een 5-serie, maar dan elektrisch. Zeker met een prijs van minder dan 70 mille gaat BMW hier een hele hoop van verkopen. Dat is in dit vergelijk erg goedkoop. Let op: dit is een zogenaamde ‘Business Edition’. Als je een gewone kiest, ben je al een paar duizend euro verder. Het M Sport Pro-pakket is meteen 10 mille extra. Slik

Mercedes EQE 350+

De Mercedes EQE ziet er een beetje raar uit, maar daar is een reden voor. De EQE is namelijk zo aerodynamisch mogelijk. Dat verklaart de lijn van de auto. De ietwat maffe proporties komen doordat Mercedes het concept EV maximaal benut. Het zware accupakket bevindt zich tussen de wielen. De wielbasis is zo groot mogelijk om zoveel ruimte aan de passagiers te bieden.

Mercedes EQE 350+ (V295) wit (2025) zijkant links schuin voor

Bij Mercedes kiezen ze voor relatief bescheiden vermogen en een enorme accu, een tactiek die ze ook bij de EQS gebruiken. Het nadeel daarvan is dat je een voorgerecht bij de lunch moet bestellen: laden duurt wat langer, want 125 kW is het maximum laadvermogen. Ook is de EQE het zwaarst. Het rijdt overigens wel waanzinnig comfortabel en sereen. Niet sportief, zelfs de EQE 43 AMG is dat niet. Daarnaast is het interieur er fraai, ook wat waard in deze klasse.

Lucid Air Pure

Deze luxe elektrische sedan waren we bijna vergeten. Althans, we wisten niet dat deze onder de ton te vinden was. Dat is dus mooi wel het geval. De Lucid Air is de meest directe rivaal voor de Tesla Model S, alleen hebben ze bij Lucid meer aandacht besteed aan het interieur en de rijeigenschappen. Als het gaat om prestaties, range en laadtijden doet de Lucid keurig vooraan mee.

Lucid Air Pure rood (2025) zijkant rechts achter schuin bergen

luxe elektrische sedan

Wel zijn er twee kleine puntjes. Ten eerste moet je maar hopen dat het merk volgend jaar of over vier jaar nog bestaat. Als je hem leaset of zakelijk rijdt, is dat minder van belang, maar toch. Een ander ding is het uiterlijk, de Lucid Air is een waanzinnig fraaie auto, maar heeft wel flinke wielen nodig. Alleen haal je die range alleen maar met die kleine 19 inch wieltjes. Verder moet je echt deze instapper hebben.

Nio ET7 100 kWh Long Range

Ja, een Nio. Als het gaat om een prettig interieur, strakke afwerking en mooie materialen gaat, doet de Nio goede zaken. Alleen die Nomi mogen ze er direct afhalen. We weten dat sommige Chinese merken andere definities hebben wat betreft privacy, maar zo’n opgevoerde Tamagotchi op het dashboard schroeven die je constant in de gaten houdt, is te veel van het goede. Maar verder: puik interieur.

Nio ET7 100 kWh op een weg schuin voor

Het exterieurdesign is nogal generiek, maar zeker niet lelijk. Waar het mis gaat voor de Nio is niet alleen de accu, maar de efficiency ervan. Dat is ouderwets hoog op 19 kWh per 100 kilometer. Hierdoor valt de theoretische range tegen voor het gigantisch grote pakket van 100 kWh. Ja, je kunt accu’s wisselen waardoor de tegenvallende laadcapaciteit niet meer relevant is. Een solide basis die wel een update (en prijsverlaging) kan gebruiken om competitief te zijn.

Tesla Model S Long Range AWD

Het origineel. De Model S kwam in 2012 op de markt en was toen een sensatie. Je zou denken dat het model inmiddels flink verouderd is, maar dat valt mee. Qua techniek is de auto flink doorontwikkeld en ook het uiterlijk is met de tijd meegegaan. Wel is ‘het nieuwe’ er inmiddels (lang) van af. Het is niet meer een statement. Tenzij je voor de Plaid gaat, die is zelfs sneller dan de hypercar van je buurman.

Tesla Model S Long Range AWD grijs (2025) zijkant links voor schuin

luxe elektrische sedan

De Tesla lijkt wat duurder te zijn (en dat is hij ook), maar je hebt wél vierwielaandrijving, complete uitrusting en een hoop power. Als je dat bij de Duitse drie selecteert, is de Tesla ineens goedkoper. Ook valt op dat ondanks de specificaties, de Tesla het minste weegt, terwijl hij erg groot is en de grootste bagageruimte heeft. Op zijn eigen manier nog altijd een geduchte concurrent.

AutoPrijsActieradiusMax. snellaadvermogenVermogenGewicht
Audi A6 e-tron74.495 euro756 km270 kW367 pk2.150 kg
BMW i5 eDrive4068.699 euro626 km205 kW340 pk2.195 kg
Mercedes EQE 350+75.051 euro669 km170 kW292 pk2.315 kg
Lucid Air Pure90.048 euro747 km200 kW442 pk2.100 kg
Nio ET793.900 euro580 km125 kW653 pk2.379 kg
Tesla Model S LR AWD92.000 euro662 km250 kW660 pk2.069 kg

Conclusie en disclaimer

Allereerst zijn dit niet noodzakelijkerwijs de uitvoeringen die men met elkaar zal vergelijken. Denk aan achterwielaandrijving versus vierwielaandrijving. Ook zit er een verschil qua uitrusting. De Tesla heeft nauwelijks keuzemogelijkheden, maar bijna alles zit er standaard op. Bij de Duitse automerken kun je nog RSI oplopen door alle opties aan te vinken in de configurator.

Lees ook: BMW i5 versus Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Dus welke elektrische luxe sedan moet je dan kiezen?

Dat is een goede vraag waar niet een eenvoudig antwoord op is. De BMW is – in deze specifieke uitvoering – zeer scherp geprijsd terwijl de range toenam. De Audi lijkt op dit moment de beste keuze te zijn als het gaat om range en laadvermogen. Niet verrassend, want het is de nieuwste auto. De Lucid is een interessante outsider en de Tesla is als EV alsnog ijzersterk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)