Welkom bij een presentatie van BMW in 2023. Zoek tevergeefs naar beschrijvingen van besturing, onderstel of weggedrag. ‘BMW maakt rijden geweldig’ is een herinnering, een vergeelde oude foto. In plaats daarvan mag je je verwonderen over de manier waarop de software in de nieuwe BMW 5-serie is geïntegreerd, ‘ooh’ en ‘aah’ roepen over de aanwezigheid van een app waarmee je de Bundesliga kunt streamen, en mag je AirConsole, een systeem dat het Curved Display van de auto kan veranderen in een met je smartphone samenwerkende spelcomputer, met open armen verwelkomen.

Dat laatste zou je kunnen gebruiken om de tijd te doden tijdens het laden. Want hoewel een 520i en 520d, met respectievelijk een benzine- en een dieselmotor dus, ook onderweg zijn (en ook als eerste op de Nederlandse markt zullen verschijnen), ligt de nadruk vandaag op de eerste volledig elektrische 5-serie.

Wat zijn de prijzen van de BMW i5’s?

Hij is voorzien van de vijfde generatie van BMW’s iDrive-technologie en alle radars, sensoren en camera’s die tegenwoordig vast onderdeel van een auto uitmaken. Er zijn van de EV twee versies: de eDrive40 heeft één motor en 340 pk, de M60 xDrive doet het met twee motoren en 601 pk. Later (in 2024) volgen twee plug-in hybrides, de 530e en 550e. De prijzen beginnen bij 65.081 euro voor de 520i (59.900 in België) en lopen door tot 108.427 euro (109.300 bij onze zuiderburen) voor de BMW i5 M60 xDrive.

BMW i5 M60 xDrive detail 5 C-stijl

Beide varianten maken gebruik van dezelfde lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 81,2 kWh en laden aan een paaltje standaard op met 11 kW. Dat kan optioneel worden verdubbeld naar 22 kW. Snelladen kan de BMW i5 met maximaal 205 kW, wat erop neerkomt dat je lading in 30 minuten van 10 naar 80 procent kan gaan. Voorverwarmen van de batterij (wat optimaal laden mogelijk maakt) kan ook, handmatig of automatisch. Als het navigatiesysteem actief is, zal het accupakket vanzelf worden voorbereid voor een geplande laadstop.

De i5 is aerodynamisch

De nieuwe 5 last even een pauze in als het gaat om de nogal polariserende designavonturen van het merk van de laatste jaren. Desalniettemin is hij indrukwekkend aerodynamisch. De luchtweerstandscoëfficiënt ligt over het hele gamma tussen 0,22 en 0,23, geholpen door een klep in de grille die al naargelang de omstandigheden opent of sluit en 25 kilometer bereik kan toevoegen. Ook is er een ‘luchtgordijn’ dat de luchtstromen rond de voorkant van de auto in het gareel brengt.

BMW i5 eDrive40 rijdend schuin voor

Lichtgewicht Air Performance-wielen en verzonken deurgrepen dragen ook een steentje bij. De nierengrille is bij de M Sport Pro-versies en bij de visueel wat meer uitgesproken M60 xDrive standaard verlicht (Iconic Glow, zoals ze het een tikje pretentieus noemen). De nieuwe 5 is groter en zwaarder dan een 7-serie van twintig jaar geleden; hij is 5 meter lang.

Rijden is nog altijd geweldig in de Bimmer

De auto mag dan nogal zwaar op zijn software leunen, de BMW-hardware in de vorm van het onderstel blijft van wereldklasse. De 5-serie maakt gebruik van BMW’s modulaire Cluster Architecture (CLAR), dat de basis vormt voor alle grotere BMW’s. Hier zijn de vooras met zijn dubbele wishbones en de multi-link achterwielophanging nog eens extra bekeken voor meer raffinement. De demping van trillingen en de geluidsisolatie van de i5 zijn haast onwerkelijk, en slimme verstevigingen van de structuur van de auto verbeteren zijn weggedrag nog verder.

Een M Sport-onderstel is standaard, waarbij de passieve veren, dempers en stabilisatorstangen allemaal iets stugger zijn. Elektronisch geregelde dempers zijn een optie, maar de gewone set-up is ook al formidabel. Nare verticale bewegingen als gevolg van belabberd wegdek worden simpelweg afgeschud. Een actieve achteras is eventueel ook nog een optie.

BMW i5 eDrive40 rijdend schuin voor

De i5 eDrive40 is vlot zonder meteen loeisnel te zijn en beloont scherp stuurwerk zonder je direct aan te moedigen tot al te extravert gedrag. De remmen en regeneratie zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat je nauwelijks doorhebt wie wat doet. Dit in tegenstelling tot de afstelling die Mercedes sommige EQ-modellen meegeeft.

Is de snellere versie beter?

De M60 xDrive is vermakelijker. Dat mag je ook wel verwachten, met iets meer dan 600 pk en dik 800 Nm, nietwaar? De vierwielaangedreven M60 heeft actieve stabilisatie meegekregen om de behendigheid te verbeteren, het stuurgedrag steviger te maken en overhellen tegen te gaan. Alles gaat uiterst progressief en voelt natuurlijk aan, en hij weet zijn gewicht overtuigend te verhullen. Uiteraard zijn alle recente rij- en veiligheidshulpjes aan boord.

Binnenin voegt het achter fraai gebogen glas wonende digitale instrumentendisplay zich samen met het 14,9 inch grote centrale scherm. Nieuw voor de 5-serie is de ‘interactiestrook’ die voor het eerst verscheen op de 7-serie, maar hier iets minder opzichtig is. Het herbergt de aanraakgevoelige controlepaneeltjes voor de ventilatie en verwarming en licht op als je een telefoontje krijgt.

BMW i5 M60 xDrive interieur overzicht

Ook de middenconsole is aangepast aan de 5-eisen. Draadloos opladen kan altijd. Harman Kardon levert de 205 watt sterke standaardaudio – een krachtiger systeem van Bowers & Wilkins is leverbaar tegen meerprijs. Er zijn vier USB-C-poorten in de auto; meer is een optie.

Meer bagageruimte in de benzineversie

De 5-serie is ook de eerste BMW die veganistisch is geworden: hij maakt gebruik van een op leer lijkend materiaal dat Veganza heet. Je kunt echter ook gaan voor meer carnivoor Merino-leer. Ook een panoramadak behoort tot de mogelijkheden. De beenruimte achterin is prima, maar ook weer niet gigantisch. De bagageruimte van de normale 5 is 520 liter groot, die van de i5 is 30 liter kleiner vanwege de elektromotor op de achteras.

Irritaties in de BMW i5

De BMW i5 is niet zozeer een auto als wel een compleet ecosysteem. Het kan een verwarrende plek zijn om doorheen te navigeren, en sommige van de nieuwe technieken zijn slimmer dan per se goed voor ze is. De zucht naar softwaresuprematie leidt hier en daar ook tot nogal kunstmatige sensaties.

Maar als het BMW’s bedoeling was om de dynamiek van de 3-serie te combineren met de luxe van de 7-serie, dan is de missie geslaagd. De M60 xDrive is prijzig, maar hij voelt in alle opzichten aan alsof zijn maker er een miljard euro in heeft geïnvesteerd. Wat nog weleens zo zou kunnen zijn ook.

BMW i5 M60 xDrive grille

Specificaties van de BMW i5 eDrive40 (2024)


Motor
1 elektromotor
340 pk
430 Nm
81,2 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 192 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,9 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
582 km (WLTP)
Laadtijd
<8,5 uur bij 11 kW
30 min. bij 205 kW (80%)
Afmetingen
5.060 x 1.900 x
1.515 mm (l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.130 kg
490 l (bagage)
Prijzen
€ 77.572 (NL)
€ 73.700 (B)

Reacties

  • Polleke heeft op 25 januari 2024 geschreven:

    SUPER bak! Heb een hybride 550e xdrive besteld!!! Het beste van 2 werelden, toch?

    Reageer
  • Boetje heeft op 14 januari 2024 geschreven:

    Prachtige wagen!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)