Stel, je wilt een snelle BMW stationwagon met veel vermogen, dan kom je al snel uit op de M3 Touring. Nu kan het zo zijn dat je het idee van die auto erg leuk vindt, maar dat je de gift van zicht hebt en die neus, eh, kunt zien. Ja, de M3 Touring is dik, maar die neus is wel erg Peppa Pig. Nu kan je kiezen voor een prijzig alternatief van Alpina, of je overweegt deze BMW M340i Touring van 3D Design.
3D Design is een Japanse specialist die zich voornamelijk richten op BMW’s, Mini’s en de Toyota Supra van de A90-generatie (we bespeuren een thema). In dit geval hebben ze de meest recente BMW M340i Touring onder handen genomen. Dat doen ze meestal op vrij subtiele wijze. Op die manier is het duidelijk voor de kenners dat je in iets bijzonders rijdt, maar de normale buitenstaander ziet gewoon een leasebak.
Het nut van een koolstofvezel voorspoiler
Aan de voorkant is er een carbon splitter, waarbij wij ons echt afvragen waarom bedrijven dat doen. Ja, het staat heel erg mooi en ja, we begrijpen dat het bij raceauto’s een functie heeft. Maar waarom zou je een uiterst prijzig materiaal als koolstofvezel plaatsen op een locatie waar schades bijna een garantie zijn (ja, we doelen op het fenomeen drempels). Helemaal omdat de auto middels verlagingsveren 20 millimeter lager ligt.
Verder zijn er 20 inch grote gesmede velgen in een eenvoudig vijfspaaks-design. Deze moeten aanzienlijk sterker en lichter zijn dan de wielen die BMW zelf levert. Daarnaast zie je aan de zijkant subtiele zijskirts en een diffuser van carbon. Het opvallendste aan de achterzijde zijn de vier uitlaten. Deze krijg je gek genoeg niet gratis bij verlenging bij je GroenLinks-lidmaatschap. Het zijn tenminste wel echte uitlaten, in plaats van die sierstukken die de auto standaard heeft.
Hoeveel krachtiger is de M340i van 3D Design dan?
Gaat de M340i Touring van 3D Design dan ook een beetje sneller dan het standaard exemplaar? Jazeker. Er is een externe module die de originele kan ‘foppen’ om zo meer vermogen te leveren. In dit geval stijgt het vermogen naar 434 pk en het koppel naar 630 Nm. Dat is beduidend minder vermogen dan de M3 (die heeft 510 pk), maar de M340 heeft wel meer koppel. Dat laatste is wat je daadwerkelijk voelt in het dagelijks verkeer.
Lees ook: Waarom de BMW M5 Touring goedkoper is dan de BMW M3 Touring
Het is een beetje jammer dat ze gekozen hebben voor een wit exemplaar met zwarte wielen. Stel je voor: deze in Tansanitblau, bruin interieur en de velgen in hoogglans zilver? Dan heb je toch een subtiel dik apparaat voor de deur staan? Je kunt overigens alle onderdelen uit de folder zelf kiezen, dus als je alleen meer vermogen of alleen de spoilers wil, dan kan dat. Als je vindt dat een auto gewoon standaard moet blijven, dan kan dat ook. Dan verdienen ze alleen niets aan je.
Reacties